پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

روز گذشته یکی دیگر از محیط بانان به مقام شهادت نائل شد و همچنان فقدان قوانین حمایتی در این زمینه جلوه گری می‌کند.

سلامت نیوز: خبر کوتاه است و تلخ: یک محیط بان دیگر به شهادت رسید.

به گزارشسلامت نیوز، آرمان نوشت: در شرایطی که همچنان لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس نهایی نشده است، روز گذشته خبر رسید که علی‌اکبر قنبری‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهاباد، در درگیری با اشرار در حدفاصل بهاباد و اردکان به شهادت رسیده است. در چند روز اخیر این سومین حمله به محیط بانان است. دو مورد قبلی به شهادت کسی منجر نشد، اما در اتفاق صبح گذشته یک محیط بان به شهادت رسید تا تعداد محیط‌بانان شهید به عدد ۱۲۰ برسد. نکته قابل توجه این است که قنبری‌زاده در درگیری با قاچاقچیان جان خود را از دست داده است.

انگار قصه پر غصه محیط بانان تمامی ندارد، محیط‌بانانی که باید دائما مراقب باشند که طعمه شکارچیان نشوند. آنها سربازان خط مقدم محیط‌زیست هستند و با حداقل امکانات از این مرز و بوم دفاع می‌کنند. اکنون داستان تلخ شهادت آنها به صفحه 120 رسیده است و آنچه تحمل این رنج را سخت‌تر می‌کند، نامشخص بودن وضعیت لایحه حمایت از محیط بانان است. از مشکلات معیشتی، حقوق ناچیز و ناکافی بودن تجهیزات و تعداد محیط بانان که بگذریم، جان آنها در خطر است و نبود قوانین حمایتی این مساله را بغرنج کرده است و بارها فعالان محیط‌زیست نیز بر این ادعا صحه گذاشته‌اند.

روز گذشته یکی دیگر از محیط بانان به مقام شهادت نائل شد و همچنان فقدان قوانین حمایتی در این زمینه جلوه گری می‌کند. گرچه متن کامل لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان اسفند سال گذشته در هیات وزیران به تصویب رسید و اوایل امسال نیز تقدیم مجلس شد، ولی هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است و معلوم نیست تا مشخص شدن سرنوشت این لایحه چند محیط بان دیگر در معرض خطرات مختلف و صدمات ناشی از آن قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط موجود امید است که هر چه زودتر نگاه ویژه‌ای به قشر زحمتکش محیط بانان بشود، چرا که شغل آنها در زمره مشاغل سخت قرار دارد. «علی‌ اکبر قنبری‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهاباد صبح دیروز در درگیری با اشرار در حدفاصل بهاباد و اردکان به شهادت رسیده است.» این اظهارنظر روز گذشته توسط حسین سادات موسوی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد انجام شد. دیروز محیط‌بان علی‌اکبر قنبری‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهاباد از توابع استان یزد در درگیری با اشرار به شهادت رسید. شهید علی‌اکبر قنبری‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بهاباد، شهریور 94 موفق شد با نصب یک دستگاه دوربین تله‌ای برای نخستین بار از یک قلاده یوزپلنگ در منطقه شکار ممنوع کمکی بهاباد تصویربرداری کند. به گزارش تسنیم، تیر 95 سه محیط‌بان به نام‌های منوچهر شجاعیان، محمد دهقانی و پرویز هرمزی طی 48 ساعت در استان‌های هرمزگان و فارس به شهادت رسیدند تا آمار سربازان شهید محیط‌زیست کشور به 119 نفر برسد.

جزئیات شهادت یک محیط‌بان در یزد

معاون سازمان محیط‌زیست جزئیات شهادت محیط‌بان قنبری طی درگیری با اشرار و قاچاقچیان در یزد را اعلام کرد. سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد که همکار ما محیط‌بان قنبری که ریاست واحد محیط‌زیست شهرستان بهاباد در استان یزد را بر عهده داشت، صبح دیروز همراه با نیروی انتظامی برای پیگیری موضوعی که احتمالا مرتبط با قاچاق بود، به ماموریت اعزام شد و در حین ماموریت طی درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نائل شد. حمید ظهرابی اظهار کرد: اشراری که در این درگیری دخیل بودند، دستگیر شده و تعدادی از آنها هلاکت رسیدند. به گزارش مهر، او ادامه داد: این اتفاق یکی دیگر از جنبه‌های فعالیت محیط‌بانان را نشان می‌دهد. من سال ‌هاست که در حوزه محیط طبیعی کار می‌کنم، بیش از ده‌ها بار درگیری محیط‌بانان و اشرار و قاچاقچیان اتفاق افتاده و این سومین یا چهارمین محیط‌بانی است که اطلاع دارم طی درگیری با اشرار به شهادت رسیده است.

رسیدگی به پرونده محیط‌بانان بدون فوت وقت

معاون یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: این لایحه زمانی که به هیات دولت رفت، مورد بحث قرار گرفت و با اعمال تغییراتی به صورت یک ماده واحد برای مجلس فرستاده شد. منوچهر فلاحی می‌افزاید: در مجلس هم به کمیسیون‌های فرعی از جمله امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و کمیسیون اصلی قضائی و حقوقی ارجاع داده شد. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، عنوانی در این لایحه تحت عنوان ماموران اجرایی محیط‌زیست (محیط‌بانان) آمده بود که با توجه به اینکه در گذشته بحث امتیاز سختی شرایط کار شامل حال سایر نیروها نمی‌شد، بخش‌های امور اداری به عبارت ماموران اجرایی محیط‌زیست (محیطبانان) استناد می‌کردند. او بیان می‌کند: به عبارت دیگر، سایر افرادی که در بدنه یگان حفاظت سازمان بودند از جمله کارشناسان و فرماندهان یگان حفاظت استان‌ها و شهرستان‌ها نمی‌توانستند از امتیاز سختی شرایط کار برخوردار باشند و تنها امتیاز کوچکی به آنها تعلق می‌گرفت که مبلغ ناچیزی می‌شد.

فلاحی عنوان می‌کند: بنده تاکنون در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کرده و در تشریح این ماجرا اعلام کرده‌ام که معنای محیط‌بان عام است و عناوین محیط‌بان، سرمحیط‌بان، محیط‌دار، افسر محیط‌دار و ارشد محیط‌دار در درجه‌بندی‌ها قرار دارند. معاون یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: با اعضای کمیسیون‌ها چند بار حرف زده‌ایم که عنوان ماموران اجرایی محیط‌زیست (محیط‌بانان) را تغییر دهند و به جای آن پرسنل یگان حفاظت محیط‌زیست را قید کنند که در بحث سختی شرایط کار سایر همکاران مشکلی نداشته باشند و امتیازات شامل حال کلیه نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شود. اکنون کمیسیون‌ها در این باره اعلام‌نظر کرده‌اند و منتظر هستیم که به مجلس برود و به تایید شورای نگهبان برسد.

او بیان می‌کند: برخی اصلاحات دیگر هم وجود داشت و نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها هم پیشنهاداتی را ارائه کرده اند مبنی بر اینکه در ضریب حق شغل و شاغل تغییراتی ایجاد شود. فلاحی در مورد تامین امنیت جانی محیط بانان اظهار می‌کند: در تبصره دو لایحه حمایت از محیط بانان آمده است که اگر ماموران موضوع این قانون در اجرای ماموریت محوله کشته، مجروم و مصدوم شوند، جانباز شناخته شده و مشمول مزایای مقرر در قانون مربوطه می‌شوند. او ادامه می‌دهد: همچنین قرار است پرسنل یگان حفاظت محیط‌زیست برای تامین حق بیمه، مشمول قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل بازنشستگان و وظیفه بگیران نیروهای مسلح وزارت دفاع پشتیانی نیروهای مسلح و سازمان تابع و وابسته و اصلاحات بعدی آن شوند. فلاحی عنوان کرد: از سوی دیگر، رسیدگی به روند پرونده قضائی محیط‌بانان طولانی بود و در تبصره یک لایحه حمایت از محیط‌بانان آمده است که دادگاه و دادسراها مکلفند پرونده اعضای مشمول در ماده یک را که حین انجام وظایف کشته، مجروح یا مصدوم شده اند بدون فوت وقت رسیدگی کنند تا این قانون از بازدارندگی برخوردار باشد. او اظهار کرد: باید لایحه حمایت از محیط‌بانان در صحن مجلس بررسی شود و ببینیمی چه تصمیمی در این باره گرفته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha