مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا اطلاع‌ ثانوی هیچ دستورالعملی برای شکار پرندگان مهاجر و شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی صادر نمی‌کنیم.

شکار پرندگان مهاجر تا اطلاع ثانوی ممنوع است

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا اطلاع‌ ثانوی هیچ دستورالعملی برای شکار پرندگان مهاجر و شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی صادر نمی‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،علی تیموری،‌ مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین اقدامات سازمان محیط‌زیست در مورد شکار پرندگان مهاجر در این فصل اظهار کرد: ما معمولا برای پرندگان مهاجر از 6 ماهه دوم سال براساس جلسات فنی در سازمان محیط‌زیست دستورالعمل شکار پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی را به ادارات کل سازمان محیط‌زیست استان‌ها ارسال می‌کنیم، اما در سال جاری متاسفانه براساس گزارش و مکاتبات سازمان دامپزشکی کشور درخصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سازمان محیط‌زیست ارائه داد و در کارگروه کمیته بحران که مربوط به آنفلوآنزای مرغی است، سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل حفظ سلامت و بهداشت مردم و عدم‌آسیب‌رسانی به مرغداری‌های کشور تا اطلاع‌ ثانوی هیچ دستورالعملی را برای شکار پرندگان مهاجر و شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی صادر نکرده است.

وی افزود: ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر را این هفته به ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها ابلاغ کردیم و همچنین قوانین و دستورالعمل‌هایی نیز در مورد شکار پرندگان اعلام می‌شود.

تیموری ادامه داد: متاسفانه در مورد شکار غیرمجاز همواره افراد سودجویی هستند که شکار آنها در استان‌های مختلف با هم متفاوت است و بسیاری از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست نیز به دلیل بخشنامه صادرشده از سوی سازمان محیط‌زیست، هرگونه صدور مجوز شکار را ممنوع کردند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: به دلیل بروز آنفلوآنزای مرغی، گشت‌زنی و تردد محیط‌بانان و ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست در مناطقی که احتمال شکار پرندگان بیشتر است، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همچنین صورتجلسه تخلف را تنظیم می‌کنند و به مراجع قضایی تحویل می‌دهند.

تیموری یادآور شد: در سال 94 به دلیل افزایش جریمه ضرر و زیان برای گونه‌های حیات وحش در سطح کشور در نظر گرفتیم و کسانی که متخلف و شکارچی هستند باید ضرر و زیان سنگینی را برای آسیب به محیط‌ زیست پرداخت کنند. همچنین در مورد گونه‌های در معرض خطر انقراض از جمله بازهای شکاری تاکیدات بیشتری وجود دارد به طوری که جریمه شکار باز شکاری 60میلیون تومان در نظر گرفته شده و قضات نیز برای شکار گونه‌های در معرض خطر انقراض می‌توانند شخص متخلف را تا 3 سال زندان محکوم کنند.

تیموری ادامه داد: به همین دلیل قضات با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری مناسبی دارند، اما متاسفانه در برخی از استان‌ها به دلیل اینکه معیشت افراد از شکار و صید پرندگان تامین می‌شود، محدودیت‌هایی وجود دارد. به طوری که به عنوان مثال در استان‌های گیلان، مازندران و به ویژه در منطقه فریدون‌کنار که قدمت بسیاری در زمینه شکار پرندگان دارد، تاکید بیشتری بر حمایت و اعمال قانون مراجع قضایی نسبت به شکارچیان داریم.

وی یادآور شد: در روزهای اخیر دکتر کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای از وزیر کشور خواست که به استاندار مازندران و همه دستگاه‌های مرتبط در زمینه شکار پرنده‌های مهاجر ابلاغ و آنان را موظف کنند که به یاری محیط‌بانان در استان مازندران و منطقه فریدون‌کنار بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha