عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به برابر بودن میزان مصرف دارو در ایران با کشور چین که جمعیتی چندین برابر کشورمان دارد، انتقاد کرد.

میزان مصرف دارو در ایران و چین برابر است/ بهداشت و درمان گرفتار مصرف خودسرانه دارو

سلامت نیوز:عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به برابر بودن میزان مصرف دارو در ایران با کشور چین که جمعیتی چندین برابر کشورمان دارد، انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، یعقوب شیویاری عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه در صورت عدم تصمیم‌گیری و فکر اساسی برای پرداخت مطالبات داروسازان در آینده‌ای نزدیک، مشکلات اساسی برای بخش بهداشت و درمان به وجود می‌آید، گفت: ایجاد مشکل در حوزه بهداشت و درمان به‌طور حتم آسیب فراوانی را به مردم وارد می‌کند، ضمن اینکه در حال حاضر مصرف بی‌رویه دارو در جامعه بسیار زیاد است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه صنعت دارو بسیار پر سود است، افزود: افرادی که در واردات و توزیع دارو در کشور فعال هستند، سود فراوانی را از این حوزه کسب می‌کنند؛ البته داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز از طریق واردات به کشور آمده و چاره‌ای جز واردات برای برخی اقلام دارویی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واردات برخی داروها به کشور بیش‌تر جنبه تبلیغاتی داشته و به لحاظ درمانی کاربردی ندارند، تصریح کرد: دولت براساس تعهدات خود به حوزه دارو، باید طبق قانون مطالبات شرکت‌های دارویی را پرداخت کند، نمی‌توان بیش‌تر از این یک شرکت دارویی را هرچند دولتی به دلیل نبود نقدینگی و عدم پرداخت بدهی بیمه‌ها بازهم برای تولید تحت فشار قرار داد.

شیویاری با اشاره به اینکه درحال حاضر 60 شرکت بزرگ تولیدکننده دارو در کشور فعال هستند، گفت: بیشتر این شرکت‌ها دارای مطالبات هنگفت از دولت بوده و بیمه‌ها نیز خود مطالبات بسیاری از دولت دارند، به عنوان مثال بیش از 10 میلیون نفر دارای دفترچه بیمه سلامت ایرانیان هستند که ارایه خدمات به آنها هزینه های زیادی را به دنبال دارد؛ ضمن اینکه بیش از 30 درصد داروی مصرفی در کشور برای حوزه درمان هزینه‌سازی صرف است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برای برخی بیماری‌ها به هیچ عنوان نیاز به تجویز دارو وجود ندارد، افزود: در اکثر خانواده ها داروهای بسیاری نگهداری می‌شود که برای هرکدام از این داروها هزینه‌های بسیاری انجام شده است، همچنین مصرف دارو تنها باید در زمان مقرر و توسط پزشک برای بیمار تجویز شود؛ از سوی دیگر طبق آمارهای مطرح شده میزان مصرف دارو در کشور برابر با کشور چین آن هم با چندین برابر جمعیت ایران است.

وی با تأکید براینکه فقدان آموزش‌های لازم و فرهنگ سازی افراد را ترغیب به استفاده بی‌رویه از دارو می کند، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان در مسیر اجرای طرح تحول سلامت باید در زمینه پیشگیری نیز اقدامات لازم را انجام دهد، یعنی درجلوگیری از مصرف بی‌رویه دارو عوارض آن به مردم اطلاع داده شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه دولت باید خط اعتباری ویژه برای پرداخت مطالبات بیمه‌ها در نظر بگیرد، گفت: بیمه‌ها نیز باید پرداخت بدهی‌های خود به صنعت دارو را با اولویت در دستور کار قرار دهند، اگر منابع پایدار برای حوزه بهداشت و درمان درنظر گرفته نشود؛ شرکت‌های دارویی دچار مشکل شده و افراد بسیاری بیکار می‌شوند؛ ضمن اینکه در این شرایط به ناچار باید داروهای بسیاری را با واردات در اختیار بیماران قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha