یک داروساز با بیان اینکه افراد سالمند به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، گفت: معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست اما مصرف مکمل با تجویز پزشک باید صورت گیرد.

نکات ضروری در خصوص مصرف مکمل‌ها

سلامت نیوز:یک داروساز با بیان اینکه افراد سالمند به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، گفت: معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست اما مصرف مکمل با تجویز پزشک باید صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، نوشین محمد حسینی داروساز در خصوص طبقه‌بندی مکمل‌ها در گروه داروها توضیح داد: مکمل‌ها از آنجا که به شدت بر جذب داروها و سوخت و ساز داروها تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با داروها ترکیبی تشکیل دهند که مدنظر پزشکی نباشد، اهمیت دارند و نباید خود‌سرانه مصرف شوند، زیرا مصرف خود‌سرانه آنها انواع مسمومیت و حتی بیماری را می‌تواند ایجاد کند.

وی با بیان اینکه افرادی که سبزیجات نمی‌خورند و غذاهای دریایی به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند، لازم است از مکمل امگا 3 استفاده کنند، اما میزان آن باید توسط پزشک تعیین شود، ادامه داد: مکمل امگا 3 بیشتر از محصولات دریایی به خصوص از ماهی تهیه می‌شود؛ ماهی جیوه دارد و اگر مکمل امگا 3 جیوه‌اش تصفیه نشود، آسیب جدی به بدن فرد وارد می‌شود، اما برای طولانی‌مدت، افراد باید از امگا 3 فاقد جیوه استفاده کنند.

محمدحسینی با اشاره به نیاز خانم‌ها به مکمل روی تاکید کرد: روی نوعی فلز است که اگر تجمع آن در بدن اتفاق بیفتد، حتی در سطح پوست مشاهده می‌شود. بنابراین هر خانمی نیاز به مصرف روزانه روی ندارد و فقط باید توسط پزشک در یک دوره خاص تجویز شود. مصرف خود‌سرانه روی ممنوع است.

وی با بیان اینکه افراد سالمند به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، گفت: معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست، اما مصرف مکمل با تجویز پزشک باید صورت گیرد.

این داروساز با بیان اینکه با توجه به اینکه کمبود ویتامین D3 در کشور ما وجود دارد، مصرف این مکمل لازم است، افزود: اما باز هم مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود. بهتر است میزان ویتامین D3 هر فرد مشخص شود و اگر میزان آن در خون کم است، درمان با ویتامین D3 تجویز شود.

وی در خصوص بهترین موقع خوردن کلسیم D3 ادامه داد: هنگام صبح چون همراه صبحانه لبنیات مصرف می‌کنیم. مصرف قرص کلسیم بهتر است همراه غذای گوشتی و سبزیجات نباشد تا جذب آن بهتر انجام شود.

محمدحسینی در خصوص عوارض مصرف مکمل پروتئینی (گلوتامین) تصریح کرد: بسته به تاثیر دارو بر کبد و میزان مصرف دارو تاثیر دارد. کبد آسیب می‌بیند چون وظیفه دفع دارو را عهده‌دار است. باید مراقب باشیم و از محل‌های نامناسب مکمل‌ها را تهیه نکنیم چون ممکن است غیر از پروتئین مواد دیگری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مکمل‌های جمع آوری شده از باشگاه‌های ورزشی، حاوی مواد دارویی، هورمونی و کورتونی بوده که می‌تواند بشدت آسیب‌زا باشد. مکمل‌ها باید از مراکز ذی‌صلاح تهیه شود و در کنار مربی از متخصص تغذیه هم کمک گرفته شود.

این داروساز در پایان به ورزشکارانی که قصد مصرف مکمل‌ها را دارند، در برنامه رادیویی سلامت خاطرنشان کرد: برخی مکمل‌ها موجب از دست رفتن کلیه‌ها می‌شوند یا ممکن است عقیمی ایجاد کنند. همچنین ممکن است مشکلات حرکتی ایجاد کنند. بنابراین مکمل‌ها را خودسرانه مصرف نکنید و از مراکز فروش معتبر تهیه کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha