دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 229458

اگر توریسم‌درمانی در کشور ما به‌شکل مناسب انجام شود، می‌تواند از لحاظ اقتصادی یک منبع مالی مطلوب باشد. برای تحقق این مهم باید فرصت‌ها و نقاط ضعف موجود را شناسایی و برطرف کرد.

وزارت بهداشت توریسم‌درمانی را دریابد

سلامت نیوز-*احمد حمزه:توسعه بیش‌ازپیش توریسم سلامت می‌تواند درآمد مناسبی را برای کشور به‌همراه داشته باشد. هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از خدمات ارزان پزشکی و دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: همچنین این امر می‌تواند در حوزه بهداشت و درمان و دیگر بخش‌های مربوطه اشتغال‌زایی به‌دنبال داشته باشد. برای تحقق بیش‌ازپیش این امر باید خدمات‌رسانی در بخش بهداشت و درمان کشور، هتلینگ بیمارستانی و ایجاد سرویس‌های جانبی ارتقا یابد. ایران در یک دوره‌ زمانی مرجعی در حوزه توریسم‌درمانی برای کشورهای همسایه بود، اما هم اکنون کشور هندوستان در جذب توریست در این زمینه از ایران فعال‌تر است. ارائه خدمات هتلینگ بیمارستانی و دیگر سرویس‌های توریسم سلامت در کشور هندوستان به شکل مناسب انجام می‌شود. برای ارتقای درآمد و خدمات‌رسانی حوزه بهداشت و درمان کشور می‌توان در زمینه هتلینگ بیمارستانی به ارائه سرویس مناسب پرداخت. در کشور ما فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه توریسم‌درمانی مناسب است، اما کافی نیست و تاکنون از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است. اغلب گردشگران پزشکی برای درمان بیماری‌های قلب و عروق، جراحی‌های مختلف و درمان بیماری‌های سرطانی از کشورهای همسایه به ایران مراجعه می‌کنند. همچنین خدمات ارائه‌شده در توریسم پزشکی متفاوت است و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. در توریسم‌درمانی از خدمات ساده دندانپزشکی تا عمل‌های جراحی‌ پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی‌های زیبایی در کشور قابل ارائه است و محدودیتی وجود ندارد. در کشور ما با افزایش میزان تعرفه‌های درمانی با کاهش مراجعات توریسم‌درمانی مواجه بوده‌ایم. اگر تاکنون در کشور ما توریسم سلامت آن‌طور که باید و شاید محقق نشده، به‌دلیل نبود بیمارستان‌های مجهز و واسطه‌گری یا دلالی‌ است که در این بخش نفوذ کرده است.

در ضمن دیگر خدمات عمومی همچون هتل‌ها و راهنمای توریست‌ها هم آن‌طور که باید مناسب نیست. با این همه، هیچ‌کمبود قانونی برای ارتقای توریسم سلامت در کشور وجود ندارد، بلکه به‌دلیل بروز مشکلات اجرایی کاستی‌هایی وجود دارد و باید وزارت بهداشت و درمان به بسترسازی هتلینگ بیمارستانی بپردازد. برای اولویت‌دهی به جایگاه توریسم سلامت در بخش بهداشت و درمان می‌توان با افزایش تعرفه‌ها به این مهم دست یافت، چون در طرح تحول سلامت میزان تعرفه‌های موجود به‌شکل ناخواسته برای پزشکان کاهش یافت و همین مساله روی خدمات‌رسانی تاثیر سوء گذاشته است. در این شرایط باید راه‌های نو برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها پیدا کرد. همچنین با کاهش هزینه‌ها می‌توان به دولت در زمینه اجرای طرح تحول سلامت کمک کرد. از سوی دیگر می‌توان پرداخت هزینه‌های‌ پزشکان، کادر درمان، ‌داروخانه‌ها و... را در اولویت قرار داد. هم‌اکنون دغدغه اصلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رسیدگی به مساله طرح تحول سلامت و رفع نارسایی‌های ناشی از آن است. در شرایط کنونی مردم از اجرای این طرح به‌دلیل کاهش هزینه‌ها راضی هستند، اما کادر درمان و سازمان‌های بیمه‌‌گر با اجرای این طرح متضرر شده‌اند. با این تفاسیر در آینده نزدیک طرح تحول سلامت اجرا می‌شود، اما با تغییرات گسترده همراه است.

هندوپاکستان توریست‌ها‌ را جذب می‌کنند

اگر توریسم‌درمانی در کشور ما به‌شکل مناسب انجام شود، می‌تواند از لحاظ اقتصادی یک منبع مالی مطلوب باشد. برای تحقق این مهم باید فرصت‌ها و نقاط ضعف موجود را شناسایی و برطرف کرد. نقاط ضعف موجود باعث عدم‌دستیابی به مزیت‌های توریسم‌درمانی در کشور شده است. در کشور ما ارائه خدمات جانبی به گردشگران‌سلامت نارسایی‌های متعدد دارد. برای مثال، توریست با حضور در کشور ما جز خدمات درمانی نیازمند اقامت و برخورداری از سرویس ایاب‌وذهاب مناسب است. همان‌طور که گردشگران نیازمند خدمات گردشگری و گذران اوقات شادند، با ارائه خدمات مناسب گردشگری می‌توان اوقات مناسبی را برای توریسم سلامت به‌وجود آورد. در مقوله درمان ارائه خدمات می‌تواند با ارتقای کیفیت و قیمت قابل رقابت در سطح منطقه یا دنیا باشد. بی‌شک با تحقق این دو مهم بر میزان توریسم‌درمانی در کشور افزوده می‌شود. کشور ایران سابقه تاریخی در مقوله بهداشت و درمان و توریسم‌درمانی دارد و می‌توان از این قضیه به‌شکل مناسب بهره‌برد. درحال‌حاضر هزینه‌های درمان برای توریسم سلامت در کشور افزایش یافته است. در این شرایط کشورهایی همچون هند و پاکستان با کاهش هزینه‌ها توریسم‌ سلامت را جلب می‌کنند.

* عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha