سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به موضوع هزینه کرد منابع این وزارتخانه در طرح تحول سلامت توضیحاتی ارائه داد.

واکنش به هزینه کرد پول وزارت بهداشت در طرح تحول/خبرهای خوش دارویی

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به موضوع هزینه کرد منابع این وزارتخانه در طرح تحول سلامت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با بیان این که آمار مشارکت دولت و بیمه ها در هزینه های سلامت طی دهه ۹۰ و تا سال ۹۱ کمتر از سال های ۹۲ تا ۹۶ بوده است، اظهار داشت: بر اساس حساب های ملی و برآوردهای واقعی کل پرداختی دولت و بیمه ها در دهه ۹۰ و تا سال ۹۱ بابت هزینه های سلامت ۳۳.۳ درصد تا ۳۹ درصد بوده است.

وی افزود: از سال ۹۳ تا ۹۶ سهم دولت و بیمه ها از هزینه های سلامت برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر به بالای ۵۰ درصد رسیده است به طوری که پیش بینی می کنیم این سهم در سال ۹۶ به ۵۱.۵ درصد برسد.

حریرچی در عین حال از کاهش پرداختی از جیب مردم بابت هزینه های سلامت خبر داد و گفت: تا سال ۹۱ بین ۵۴ تا ۵۸ درصد پرداختی هزینه های سلامتی مردم از جیب آنها پرداخت می شد که در سال های ۹۳ تا ۹۶ این سهم به ۳۸.۱ تا ۳۸.۷ درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت ریزگردها اظهار داشت: ریزگردها منشا گوناگونی دارند اما آنچه در حال حاضر به عنوان یک مشکل حاد تلقی می شود ذرات با قطر ۲.۵ میکرون و پایین تر است.

وی افزود: در طی چندین سال گذشته در اکثر استان ها شاهد کنترل آلودگی هوا بوده ایم ولی ذرات معلق که منشا داخلی و خارجی دارند در چندین سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی تغییر کرده و از همین رو موضوع بسیار مهمی در سلامت مردم تلقی می شود.

حریرچی با اعلام اینکه دو رویکرد در مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، گفت: نخست وظایف دولت و حکومت اعم از سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دیگر بوده تا سیاست توسعه مراتع و جنگل ها را شامل می شود.

وی گفت: یک قسمت دیگر وظیفه مردم است که باید در قبال آلودگی هوا به آن توجه شود به طوری که در شهرهای بزرگ هنوز خودروها و موتورسیکلت ها بیشتر می شود و درجه حرارت منازل ما در فصول سرد سال بالاتر از استاندارد مناطق سردسیر جهان است.

حریرچی در عزم ملی برای ریشه کنی اساسی آلودگی هوا گفت: به عنوان نمونه ۸ درصد درآمد بیمارستان های بزرگ در کشورهای اروپایی از محل پارکینگ است اما چنین ظرفیتی در کشور ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه آمار خودرو نسبت به جمعیت کماکان رو به افزایش است.

۲۵.۹ درصد از هزینه سبد سلامت خانوارها مربوط به دارو است

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع قیمت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: در مورد قیمت دارو با پارادوکسی از نیروهای دوجانبه رو به رو هستیم، به طوری که اصل موضوع این است که هزینه دارو برای مردم باید به حداقل برسد زیرا در حال حاضر ۲۵.۹ درصد از هزینه سبد سلامت خانوارها مربوط به دارو است.

وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد بازار مصرفی دارو در کشور مربوط به تولید داخل است، ادامه داد: صنعت داروسازی با دو مشکل مواجه است؛ اول اینکه ظرفیت های موجود این صنعت بیش از نیاز داخلی است و هنوز در صادرات دارو موفق نبوده ایم.

[quote-left]ظرفیت های موجود صنعت داروسازی بیش از نیاز داخلی است و هنوز در صادرات دارو موفق نبوده ایم. همچنین هزینه های جانبی این صنعت بالاست و سود دارو کم است [/quote-left]
حریرچی ادامه داد: هزینه های جانبی صنایع داروسازی بالاست و در عین حال سود دارو کم است که وزارت بهداشت وظیفه دارد از هر دو یعنی صنعت داروسازی و مردم دفاع کند.

وی به نقش بیمه ها در حمایت از صنعت دارو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر موضوع پرداخت به صنایع دارویی و داروخانه ها در حال انجام است؛ به طوری که روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان از خزانه به بیمه سرانه واریز می شود و قرار است از طریق بیمه ها این پرداخت ها صورت بگیرد که به زودی شاهد گشایشی در حوزه دارو خواهیم بود.

وی همچنین در ارتباط با کیفیت داروی داخلی و خارجی گفت: هر دارویی اعم از تولید داخل و وارداتی که به بازار دارویی کشور وارد می شود مورد مطالعه قرار گرفته و ارزیابی بالینی روی آن انجام می شود.

اگر اثبات شود که داروی خارجی بهتر از مشابه داخلی است آن را قبول می کنیم

وی تاکید کرد: حرف ما وحی منزل نیست و اگر اثبات شود که داروی خارجی بهتر از مشابه داخلی است آن را قبول می کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه گفته می شود منابع وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت هزینه شده است، گفت: نه ما این منابع وزارتخانه را در طرح تحول سلامت استفاده نکرده ایم اما مثل همه دستگاه ها از لحاظ قانونی اجازه جابجایی داریم.

وی با اعلام اینکه طرح تحول سلامت در این چند سال زیر نگاه موشکافانه و دقیق دستگاه های نظارتی بوده است تاکید کرد: بر همین اساس تاکنون تخلفی در ارتباط با طرح تحول سلامت گزارش نشده است.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه گفته می شود راه نجات طرح تحول سلامت کاهش تعرفه ها است، اظهار داشت: در مورد تعرفه ها ملاحظات قانونی داریم ما ملزم به خرید راهبردی خدمات سلامت و همچنین پرداخت مبتنی بر عملکرد هستیم.

حریرچی ادامه داد: توصیه سازمان های بین المللی و همچنین برنامه وزیر بهداشت در سیستم بیمارستانی مبتنی بر گروه های تشخیصی (DRG) و در سرپایی سرانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha