یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ساختار ویروس آنفلوآنزا در همه جای دنیا مشابه است، اما برخی عوامل موجب می شود که ابتلای زائران اربعین به آنفلوآنزا در خاک کشور عراق، علایم شدیدتری داشته باشد و مراحل درمان، طولانی تر و سخت تر شود.

چرا زائران مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در عراق، دیرتر بهبود می‌یابند؟

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ساختار ویروس آنفلوآنزا در همه جای دنیا مشابه است، اما برخی عوامل موجب می شود که ابتلای زائران اربعین به آنفلوآنزا در خاک کشور عراق، علایم شدیدتری داشته باشد و مراحل درمان، طولانی تر و سخت تر شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عباس مومن‌زاده در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به سه نوع ویروس آنفلوآنزا A ،B ، C که در سراسر دنیا به طور مشابه وجود دارد، افزود: اما «آدنوویروس‌ها» که بالغ بر ۳۰ نوع از آن وجود دارد و علائم شدید و خطرناکی از خود نشان می‌دهد ممکن است با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا معمولا شدت ابتلا به  آنفلوآنزا درعراق بیشتر از ایران است، توضیح داد: زائران و یا افرادی که در این کشور به  بیماری مبتلا می‌شوند باید مشخص شود که آیا نوع ابتلای آنان به دلیل آنفلوآنزای فصلی است و یا ویروس دیگری عامل ابتلا به بیماری شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: هنگامی که زائری به آنفلوآنزا با علائمی شدید مبتلا شده باشد، احتمال این‌که به دلیل خستگی، کم خوابی و مشکلاتی که منجر به ضعف سیستم ایمنی می‌شود، این بیماری را با علائم شدیدتری در فرد ظاهر کند بسیار زیاد است.

وی افزود: وجود گرد و غبار، همجواری زائران و تماس نزدیک آنان با یکدیگر عواملی هستند که منجر به شیوع این بیماری‌ در آنان می‌شود، اما این بدان معنی نیست که نوع ویروس این بیماری از یک کشور به یک کشور متغیر باشد، بلکه به دلیل ضعف بدن، ابتلا به آنفلوآنزا در کشور عراق با مشکلات شدیدتری همراه است و معمولا روند بهبودی، دیرتر خواهد بود.

مومن‌زاده اظهار کرد: اگر این بیماری در یمن اتفاق بیفتد همه مردم ممکن است به دلیل سوء تغذیه بیمار و بستری شوند بنابراین یک ویروس با ورود به بدن افراد، با توجه به سلامت و وضعیت جسمی فرد می‌تواند از خود علائمی شدید یا خفیف نشان دهد، اما نوع ویروس با شرایط جغرافیایی تغییری نمی‌کند.

وی با بیان این‌که ویروس آنفلوآنزا تا هشت ساعت زنده می‌ماند، برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا به زائرانی که به کربلا سفر می‌کنند، توصیه کرد: رعایت بهداشت به ویژه قبل از خوردن غذا و ماسک زدن در هنگامی که تماس نزدیک با دیگران دارند از جمله مواردی است که انتقال ویروس را به حداقل می‌رساند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که از سه ویروس یاد شده، نوع A و B آن واکسن دارند، گفت: ویروس این نوع آنفلوآنزاها در کشور ما شایع‌تر است و به صورت تزریقی می‌توان در برابر آن واکسینه شد، اما نوع C آن، علائمی خفیفی دارد و به صورت استنشاقی در کشور آمریکا وجود دارد.

وی با بیان این که بهترین زمان برای واکسینه شدن در برابر آنفلوآنزا شهریور، مهر و آبان است، اظهار کرد: اگر چه این بیماری فصلی است و در ایام یاد شده آن را تزریق می‌کنند، اما گاهی به دلیل طولانی‌تر شدن آن تا نوروز نیز واکسیناسیون ادامه مییابد.

مومن‌زاده با اشاره به افراد در معرض ابتلا  گفت: تزریق این واکسن اجباری نیست اما لازم است افراد پر خطر و در معرض ابتلا حتما در وقت مناسب در برابر این بیماری واکسینه شوند از جمله کودکان شش ماه تا دو سال. البته کودکان تا چهار سال هم امروزه تاکید بر واکسیناسیون آنان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که بیماران ریوی، آسم، قلبی، متابولیک و دیابت نیز باید واکسینه شوند، افزود: کسانی که آسپرین مصرف می‌کنند نیز به این دلیل که احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها در آنان وجود دارد،  لازم است که در برابر آنفلوآنزا واکسینه شوند. همچنین افراد ۶۰ تا ۶۵ سال هم به دلیل توانایی کمی که در برابر میکروب‌ها دارند لازم است با تزریق واکسن اقدام به پیشگیری کنند.

وی اظهار کرد: معلمان دبستان و مهد کودک هم به دلیل ارتباط با گروه سنی حساس، لازم است تزریق واکسن آنفلوآنزا داشته باشند و سایر افراد در صورت تمایل می‌توانند برای جلوگیری از این بیماری یاد شده واکسینه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha