برنامه جامع مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان تهیه شده و به گفته مدیرملی ستاد مقابله با گرد و غبار تا پایان ماه جاری نهایی می شود.

نهایی شدن برنامه مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان تا پایان آبان

سلامت نیوز:برنامه جامع مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان تهیه شده و به گفته مدیرملی ستاد مقابله با گرد و غبار تا پایان ماه جاری نهایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، ضیالدین شعاعی اظهار داشت: بر اساس برنامه هاتی تدوین شده در حد اعتبارات موجود عملیات مقابله و کاهش شدت طوفانهای گرد و غبار از سال 1392 در دست اقدام است.  از این رو مدیریت تالاب و آب مرودی به منطقه در سالجاری تعداد روزهای خطرناک ناشی از طوفان های گردو غبار در استان سیستان و بلوچستان کاهش چشمگیری داشته به طوریکه بر اساس اعلام استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل که 48 روز بوده به 28 روز کاهش یافته است که این کاهش نتیجه تاثیر مثبت اقدامات مختلف همچون بازکردن دایک های مرزی و لایروبی برای مرطوب نگاه داشتن سطح بیشتری از هامون بوده است.

این مقام مسئول با یادآوری این موضوع که استان سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که بیشترین مطالعات بر روی کانون های گرد وغبار آن صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته مطالعه ای هم از سوی دانشگاه زاهدان بر روی کانون های گرد و غبار و راهکارهای مدیریت آن در استان صورت گرفته و راهکارهای کلی مقابله با گرد و غبار در این استان تدوین شده است.

شعاعی افزود: سیاست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این بود که پس از مطالعه طرح های استانی در راستای تدوین سند ملی منشاء گرد و غبار با برش های استانی، طی جلساتی با حضور مدیران کل و استانداران، خروجی نهایی برنامه ها را مصوب و اولویت ها را جهت تامین اعتبار ارائه دهد.

وی با یادآوری تاکید رئیس جمهور به رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت و اولویت مقابله با گرد و غبار در کشور، تصریح کرد: در همین راستا مقرر شد تامین اعتبار برای مقابله با گرد و غبار نیز در اولویت های بودجه کشور قرار گیرد.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار ادامه داد: بنابراین ما نیز به رغم آنکه هنوز نتایج مطالعات سند منشاء برای کلیه استانها  تهیه نشده ، ترجیح دادیم برای تسریع در اجرای طرح های مقابله، برای استانهایی که مطالعات کامل شده جلسه ستاد راهبردی مقابله با گرد و غبار را با  این استان ها را آغاز کنیم که با توجه به اولویت استانی ، دومین جلسه جهت بررسی طرح های استانی برای استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و در این دو جلسه، مدیران استانی به ارائه برنامه پرداختند و مقرر شد جلسه سوم آن با هدف تصویب نهایی برنامه عمل استان در دوهفته آینده در استان تشکیل شود.

شعاعی یکی از مباحث مهم جلسه را ارائه گزارش نماینده وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی آب این دستگاه به ویژه در شرق کشور دانست و اضافه کرد: فعالیت هایی که وزارت خارجه در زمینه دیپلماسی آب آغاز کرده درخور تحسین بوده  به ویژه  اعلام شد که در سفر اخیر جناب آقای عراقچی معاون وزارت امور خارجه به افغانستان طی مذاکرات انجام شده  طرف افغانی پذیرفته است که در کنار استمرار تخصیص حقابه مورد توافق در  موضوع احیای تلالب هامون به عنوان  یک سرمایه زیست محیطی نیر مورد بحث قرار گیرد.

شعاعی ابراز امیدواری کرد: همکاری های دو جانبه با کشور افانستان با توجه به روابط دیرینه و خدماتی که کشور جمهوری اسلامی به آوارگان افغانی در دوران جنگ داده و هنوز هم ادامه دارد مبنای مستحکمی در دیپلماسی آب برای هامون باشد.

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار یکی از مصوبات جلسه را لزوم هماهنگی برنامه های بخش های کشاورزی، آب و محیط زیست دانست و گفت: مقرر شد پیش از جلسه سوم برنامه این دستگاه ها، همچنین برنامه سایر دستگاه های مرتبط اما با درجه اولویت کمتر به لحاظ هماهنگی و سنجش تاثیر متقابل بر هم بررسی و در نهایت برنامه هم پوشانی کننده دستگاه ها در جلسه سوم ارائه شود. گرد و غبار معضلی جدی در منطقه و کشور ما و مقابله با آن یکی از ابزارهای کلیدی در نگهداشت مردم، حفظ جمعیت، توسعه صنعت و ساماندهی استان  است و از این رو  در برنامه های اولویت دار دولت محترم قرار دارد.

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار اشاره ای هم به پیچیدگی سیستم جهت باد در سیستان و بلوچستان داشت و اظهار کرد: بادی که از شمال وارد استان می شود به دو شاخه تقسیم شده که یک شاخه آن به سمت کرمان حرکت می کند و شاخه دیگر منشاء تولید بادهای 120 روزه می شود. از این رو طوفان های گرد و غبار سیستان دارای دو منشاء داخلی و خارجی از کانون های کشورهای افغانستان و پاکستان است که البته امکان تعیین درصد سهم کانون های داخلی و خارجی فعلا مقدور نمی باشد. میزان تاثیر پذیری از استان از دو منشاء داخلی و خارجی بستگی به شرایط فصلی و میزان رطوبت خاک افغانستان و ایران در زمان آغاز بادهای 120 روزه است دارد.

شعاعی در خصوص امکانات پایش استان سیستان و بلوچستان، گفت: امکانات پایش در استان کم است ولی امسال ستاد از محل اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی نسبت به تقویت شبکه پایش از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان اقدام می کند و پیش بینی برای نصب و راه اندازی بیش از 20 دستگاه پایش گرد و غبار در شرق کشور شده  است.

شعاعی در مورد گرد و غبار در غرب کشور و استان خوزستان نیز بیان کرد: بر اساس مطالعات ستاد مقابله با گرد و غبار منشاء گرد و غبار استان آماده شده و این اطلاعات نقاط بحرانی و فوق بحرانی شناسایی شده و از اواخر سال گذشته اقدامات اجرایی  عظیمی با دستور جناب اقای رئیس جمهور و پیگیری مجدانه وزیر جهاد کشاورزی آغاز شده است و درحال حاضر مطالعات برای تدوین برنامه عمل در کل سطح استان و در سطح 320000 هکتار در دست اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha