سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 229635

آمارهای موقت سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهند سال ۲۰۱۷ به احتمال زیاد رکورد گرمترین سال جهان را خواهد شکست.

سال ۲۰۱۷ یکی از رکوردداران گرمای جهان

سلامت نیوز: آمارهای موقت سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهند سال ۲۰۱۷ به احتمال زیاد رکورد گرمترین سال جهان را خواهد شکست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش BBC، سازمان جهانی هواشناسی احتمال آنكه سال 2017 بدون وجود پدیده ال‌نینو به گرمترین سال در تاریخ ثبت شده جهان تبدیل شود وجود دارد. دانشمندان اصرار دارند روند طولانی‌مدت گرمایش زمین تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی بی هیچ‌ تغییری ادامه داشته‌است.

به گفته آنها بسیاری از رویداد‌های اقلیمی خارق‌العاده‌ای كه امسال روی داده است، نشانه‌هایی تغیررات اقلیمی را به همراه داشته‌اند. گزارش جدید در افتتاحیه نشست اقلیمی سازمان ملل متحد توسط دانشمندان سازمان جهانی هواشناسی ارائه شده‌است.

اگرچه این گزارش جدید تنها ماه‌های ژانویه تا سپتامبر را پوشش می‌دهند، دانشمندان می‌گویند میانگین دمای جهانی 1.1 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای پیش‌صنعتی بوده‌است. این دما به شكلی خطرناك به آستانه 1.5 درجه‌ای كه بسیاری از جزایر زمین باید آن را برای بقای خود حفظ كنند، نزدیك است.

دانشمندان می‌گویند دمای سال 2017 0.47 درجه بالاتر از میانگین سال‌های 1981 تا 2010 بوده‌است. به گفته پتری تالاس دبیر كل سازمان جهانی هواشناسی، سه سال گذشته از نظر دمایی ركورددار گرم‌ترین سال‌های جهان هستند. رویداد‌های هوایی خارق‌العاده‌ای در این دوران رخ داده‌اند،‌از رسیدن دمای هوا به 50 درجه در آسیا تا وقوع طوفان‌ها و گردباد‌های شدید در كارائیب و اقیانوس اطلس و سیلاب‌های مرگبار  در شرق آفریقا.

دانشمندان باید مطالعات گسترده‌ای انجام دهند تا تمامی پل‌های ارتباطی میان افزایش دمای جهان با این رویداد‌های اقلیمی را بیابند،‌اما درعین حال معتقدند باید ردپای تغییرات اقلیمی را در رویداد‌هایی مانند طوفان‌های گرمسیری مشاهده كرد، جایی كه دریاهای گرم دمای بیشتری را به طوفان‌های درحال شكل‌گیری  تزریق می‌كنند و افزایش سطح آب دریاها منجر به آغاز سیلاب‌ها می‌شود.

براساس آمار شاخص انرژی ذخیره‌شده سایكلون‌ كه شدت و مدت زمان این رویداد‌ها را محاسبه می‌كند، میزان وقوع این توفان‌ها در ماه سپتامبر در بالاترین حد خود بوده‌است. سال 2017 اولین سالی بوده كه در آن دو طوفان‌ درجه 4 در آمریكا بارش شدید باران در پی داشته‌اند.

طوفان ایرما برای مدتی طولانی‌تر از ركورد‌های پیشین در درجه شدت 5 باقی ماند، بارش باران تگزاس و هلند را زیر آب برد و بیشترین میزان بارش باران در این دو نطقه ثبت شد. در مقابل سیل‌های بی‌سابقه در گوشه و كنار جهان كه در سال 2017 رخ داده‌اند، بسیاری از نقاط آفریقا و آمریكا نیز به خشكسالی شدید مبتلا شدند درحدی كه میزان محصولات كشاورزی در سومالی 40 تا 60 درصد دچار كاهش شد.

مذاكران اقلیمی سازمان ملل در بن آلمان در جریان استو انتشار این گزارش می‌تواند حس اضطرار بیشتری را در میان شركت‌كنندگان در این نشست به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha