چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 229906

خود ارضایی تحت عنوان تحریک اندام های جنسی خود با استفاده از دست برای دریافت لذت جنسی تعریف شده است. هم مردان و هم زنان می توانند برای لذت جنسی، درگیر خود ارضایی شوند.

عوارض خودارضایی در پسران نوجوان

خودارضایی چیست؟ آیا خودارضایی بد است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرکتو، خودارضایی به معنای خودتحریکی اندام تناسلی شما از طریق جنسی تا حد رسیدن به ارگاسم است.

این یک رفتار بسیار رایج در بین مردان و زنان است و یک بخش بسیار طبیعی از رشد کودکان هر دو جنس است.

بیشتر کودکان بین دو تا شش سالگی با اندام تناسلی خود بازی می کنند. برای یک فرد بالغ، منظره کودکانی که اندام تناسلی خود را دوست دارند می تواند ناراحت کننده باشد زیرا او به این عمل از طریق فیلترهای بزرگسالان نگاه می کند. با این حال، این عمل یک بخش بسیار طبیعی از رشد برای هر کودکی است، زیرا فرآیندی است برای کاوش در بدن خود و کشف اینکه چگونه هر قسمت از بدن آنها به لمس پاسخ می دهد و چگونه برخی از قسمت های بدن لذت بخش تر از سایرین هستند.

برای کودکی که اندام تناسلی خود را مالش می دهد، به سادگی احساس لذت می کند و "اشتباه" یا "بد" نیست. این "فیلترهای بزرگسالان" اغلب توسط بزرگسالان به کودکان معرفی می شوند و اغلب کودک احساس سردرگمی و نگرانی می کند.

بزرگسالان به کودک واکنش نشان می‌دهند همان‌گونه که والدین خود یا بزرگ‌ترهای اطرافشان را می‌بینند، در حالی که در کودکی بدن خود را بررسی می‌کردند. بنابراین، آنها همچنان این احساسات شرم را حمل می کنند و هرگز فرصتی برای راحت شدن با تمایلات جنسی خود ندارند.

این عمل به خودی خود «خوب» یا «بد» نیست، اگرچه در برخی موارد، اعتقادات مذهبی ممکن است افراد را وادار کند که آن را به عنوان «بد» بخوانند.

عامل مهم در چنین سناریویی این است که چگونه یک بزرگسال به کودک نزدیک می شود و کودک را با بدن خود احساس راحتی می کند و به آرامی جنبه مناسب آن را توضیح می دهد، در صورتی که کودک در مقابل مردم این کار را انجام دهد، اما بدون آن. خجالت کشیدن کودک

رشد جنسی یک بخش اساسی از رشد و تکامل طبیعی کودک است، همانطور که رشد جسمی، رشد عاطفی، یادگیری و توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی طبیعی است.

با این اوصاف، آنچه نیز لازم است بیان شود، این است که خودارضایی اشکالی ندارد. برخی از افراد به طور طبیعی سطوح پایین تری از میل جنسی دارند یا ممکن است تصمیم بگیرند که به دلایل مذهبی یا شخصی از خودارضایی خودداری کنند. شما می توانید هر گزینه ای را که فکر می کنید برای شما بهترین است دنبال کنید.

آیا خودارضایی یک رفتار رایج است؟

متخصصان و محققان در زمینه مسائل جنسی موافقند که خودارضایی یک فرآیند کاملا طبیعی برای انسان است و یک رفتار جنسی سالم است. احتمالاً شهرت بدی دارد زیرا یک رفتار جنسی به شدت خصوصی است که هیچ کس حتی با نزدیکترین دوستان درباره آن صحبت نمی کند.

آیا خودارضایی روزانه برای مرد سالم است؟

هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. خودارضایی روزانه می تواند برای برخی از مردان طبیعی باشد، در حالی که برای برخی دیگر می تواند بیش از حد باشد. تا زمانی که خودارضایی بر سطح انرژی کلی شما تأثیری نداشته باشد و زندگی و فعالیت های روزانه شما را تحت تأثیر قرار ندهد، باید خوب باشید.

اگرچه، تعداد کمی از کارشناسان جنسی، خودارضایی روزانه را بیش از حد می دانند. خودارضایی روزانه می تواند منجر به ضعف، خستگی، انزال زودرس شود و ممکن است فعالیت های جنسی با همسرتان را مهار کند.

از سوی دیگر، از دست دادن ارگاسم منظم سطح استرس را افزایش می دهد و می تواند به مشکلات سلامت روان، ناامیدی و به طور کلی ناراحتی بیافزاید. خودارضایی به تخلیه استرس کمک می کند و به تثبیت خلق و خوی شما کمک می کند و شما را شادتر و سالم تر می کند.

چند بار در هفته خودارضایی برای یک مرد طبیعی است؟

باز هم، پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد زیرا دفعات دفعات آن در هفته می‌تواند از مردی به مرد دیگر بر اساس شرایط سلامت عمومی او متفاوت باشد. مردانی هستند که دو تا سه بار در روز یا پنج بار در هفته یا حتی یک بار در هفته خودارضایی می کنند.

میل جنسی طبیعی است، اما افراط در هر چیزی مضر است. بنابراین، به جای افزایش دفعات خودارضایی، می توانید انرژی خود را به چیزهایی مانند ورزش یا هر سرگرمی دیگری هدایت کنید. این تضمین می کند که شما یک زندگی متعادل، سالم و شاد داشته باشید.

آیا خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی با شریک جنسی برای مردان شود؟

خودارضایی جایگاه خاص خود را دارد و همینطور رابطه جنسی با شریک زندگی. در واقع، خودارضایی می تواند تجربه با شریک جنسی را افزایش دهد، زیرا به شما کمک می کند بدن خود را بهتر درک کنید.

با این حال، اگر خودارضایی شروع به مانع شدن در زندگی جنسی با شریک زندگی شما کند، می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. به دلیل خودارضایی، اگر رابطه جنسی با شریک خود را از دست بدهید، تجربه صمیمیت با شریک زندگی خود را نیز از دست خواهید داد.

اما زمان های معتبری وجود دارد که خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی شود، به عنوان مثال:

  • اگر میل جنسی شریک زندگی شما کمتر از شماست، خودارضایی یک گزینه است
  • اگر شریک زندگی بیمار است
  • اگر شریک زندگی شما باردار است
  • اگر شریک در دسترس نباشد

آیا خودارضایی می تواند باعث انزال زودرس شود؟

خودارضایی بیش از حد ممکن است باعث آسیب به اعصابی شود که اجازه انزال را می دهند. این می تواند باعث انزال زودرس یا حتی انزال در هنگام خواب شود.

آیا خودارضایی می تواند بر تعداد اسپرم شما تأثیر بگذارد؟

خودارضایی بر تعداد اسپرم هایی که تولید می کنید تأثیر نمی گذارد، زیرا اسپرم ها به طور مداوم در بدن مردان تولید می شوند.

با این حال، پس از یک بار انزال برای انزال مجدد زمان می برد. این کاملا طبیعی است و به هیچ وجه نشانه ای از کاهش تعداد اسپرم شما نیست.

چه زمانی خودارضایی برای مردان ایمن نیست؟

خودارضایی به طور کلی بی خطر است. با این حال، اگر بیش از حد و به سختی انجام شود، می تواند مضر باشد.

هنگامی که اندام تناسلی یک فرد آلوده را لمس می کنید و سپس اندام خود را لمس می کنید، ممکن است از عفونت های مقاربتی (STIs) رنج ببرید.

برای جلوگیری از جریان مایع منی باید از فشار دادن آلت تناسلی در هنگام انزال خودداری کنید. در غیر این صورت، این می تواند به اعصاب و رگ های خونی آلت تناسلی آسیب برساند و همچنین مایع منی را وارد مثانه می کند.

آیا خودارضایی می تواند شما را لاغر کند؟

خودارضایی شما را لاغر نمی کند. با این حال، خودارضایی بیش از حد می تواند باعث کاهش وزن شما شود، زیرا از نظر فنی مانند هر تمرینی است که انجام می دهید.

آیا سطح تستوسترون مردان به دلیل خودارضایی کاهش می یابد؟

خیر. همانطور که یک تحقیق نشان می‌دهد، خودارضایی تنها تأثیر متوسطی بر تستوسترون در گردش دارد. با این حال، دوباره اعتدال کلید است. خودارضایی بیش از حد قطعا سطح تستوسترون را کاهش می دهد.

فواید خودارضایی برای مردان چیست؟

خودارضایی بخشی از زندگی جنسی سالم است و تحقیقات فواید سلامتی زیادی را برای مردان پس از خودارضایی نشان می‌دهد که از راه‌های زیر مفید است:

برای مردان، خودارضایی ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند . سموم به طور طبیعی در دستگاه ادراری تناسلی ایجاد می شوند. مردانی که بیش از پنج بار در هفته انزال می کنند، سطح این سم را کاهش می دهند. این به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

هنگامی که مردان انزال می کنند، مقدار کمی کورتیزول ترشح می شود که هورمون استرس است. این سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند.

خودارضایی می تواند استرس و تنش را از بدن با غرق کردن اندورفین در سیستم آزاد کند. اندورفین باعث ایجاد احساس مثبت در بدن می شود و می تواند منجر به خواب سالم شود.

با افزایش سن، مردان به طور طبیعی تون عضلانی را حتی در آلت تناسلی نیز از دست می دهند. خودارضایی یا رابطه جنسی منظم به نوعی عضلات کف لگن را ورزش می دهد و از اختلال نعوظ و بی اختیاری جلوگیری می کند.

خودارضایی مواد شیمیایی عصبی مانند دوپامین و اکسی توسین را آزاد می کند که روحیه شما را تقویت می کند، رضایت شما را افزایش می دهد و مدارهای پاداش را در مغز شما فعال می کند.

از آنجایی که از نظر فیزیکی خود را می شناسید، می تواند رابطه شما با شریک زندگی تان را تقویت کند.

افراط در هر چیزی می تواند مضر باشد. خودارضایی بیش از حد می تواند باعث شود:

  • خستگی زیاد
  • احساس ضعف
  • انزال زودرس
  • همچنین ممکن است از فعالیت های جنسی با شریک زندگی شما جلوگیری کند
  • آسیب به آلت تناسلی
  • تغییر در بینایی
  • درد پایین کمر
  • درد بیضه
  • ریزش مو

اگر متوجه شدید که بیش از حد خودارضایی می کنید، ممکن است بخواهید انرژی بیش از حد را به روشی سالم تر حفظ کنید، مانند:

  • یوگا
  • مراقبه
  • گوش دادن به موسیقی
  • پیوستن به کلاس های رقص
  • دنبال کردن یک برنامه ورزشی مانند ایروبیک، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره

اگر این تمایل ادامه داشت، ممکن است بخواهید با یک روانپزشک یا مشاور مشورت کنید، زیرا ممکن است با استرس روانی نیز مرتبط باشد.

چگونه بفهمم که بیش از حد خودارضایی می کنم؟

شما می دانید که بیش از حد خودارضایی می کنید زمانی که:

  • باعث ناراحتی قابل توجهی برای شما می شود.
  • شما چندین بار در روز برای فرار از استرس یا واقعیت های زندگی روزمره خودارضایی می کنید.
  • شما مرتباً با مالش شدید خود آسیب می بینید.
  • شما به سختی برای دوستان یا خانواده خود وقت دارید، زیرا بیش از حد مشغول لذت بردن از خودتان هستید.
  • شما مدام احساس شهوت می کنید و با میل به لذت بردن خود مبارزه می کنید.
  • در اندام تناسلی خود احساس درد می کنید.

درمان خودارضایی بیش از حد چیست؟

شما باید فوراً با یک پزشک عمومی مشورت کنید که ممکن است به نوبه خود شما را به روانپزشک یا مشاور ارجاع دهد.هم اکنون قرار ملاقات را رزرو کنید. جلسات با روانپزشک یا مشاور به شما کمک می کند تا انرژی های خود را به شیوه ای سازنده تر تنظیم و منحرف کنید و به تدریج شما را از خودارضایی تهاجمی دور کنید.

گاهی اوقات، بسته به علائم و شرایط عمومی سلامتی، ممکن است دارو نیز پیشنهاد شود.


عوارض خود ارضایی بیش از حد چیست؟

۱- ریزش مو

بسیاری از مردم همواره با این مشکل دست به گریبان هستند و از روش های مختلفی برای متوقف کردن آن استفاده می کنند. شما احتمالا دلایل مختلف ریزش مو را می دانید اما ممکن است تصور نکنید که خود ارضایی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو یکی از عوارض خود ارضایی بیش از حد است.

مایع ترشح شده در هنگام ارضا شدن، از ۱۰ درصد پروتئین و ۹۰ درصد آب تشکیل شده است. از این رو هنگامی که یک فرد خود ارضایی می کند، تخلیه ی بیش از حد این مایع ممکن است منجر به کمبود پروتئین در بدن و ریزش مو شود. پروتئین مسئول ترمیم بافت های بدن و همچنین رشد مو است.


۲- خستگی و سستی

این یکی از عوارض خود ارضایی بیش از حد است. خود ارضایی بیش از حد انرژی شما را می گیرد. فردی که درگیر خود ارضایی مکرر است احتمال دارد که در طول روز بیشتر احساس خستگی و سستی کند. این یک اثر خود ارضایی است که اگر بیش از ۳-۵ بار در روز انجام شود خود را نشان می دهد و مانع از انجام فعالیت های روزانه می شود.

۳- تاثیر منفی بر حافظه و تمرکز

بدون حافظه و تمرکز نمی توانید فردی باهوش باشید. دلایل زیادی برای کاهش حافظه و تمرکز وجود دارد که یکی از آن خود ارضایی بیش از حد است. خود ارضایی علاوه بر تاثیرش بر روی سلامت جسمی و فیزیکی، بر سلامت ذهنی و روانی نیز تاثیر منفی دارد. حافظه ی ضعیف و عدم توانایی در تمرکز، تاثیر بدی در زندگی آکادمیک و معمولی تان دارد.

۴- تاری دید

برخی از عوارض خود ارضایی بیش از حد، در چشم ها ظاهر می شوند. تاری دید، دیدن مگس پران (دیدن سایه هایی به شکل نقطه یا کرم که با حرکت چشم حرکت می کنند) از جمله ی این عوارض هستند.

این حالت ها به سادگی می توانند عوارض خود ارضایی بیش از حد باشند. هنگامی که فرد عادت به خودارضایی می کند اختلالات هورمونی در بدن او به وجود می آید و این عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به مشکلات بینایی شود.


۵- انزال زودرس

مردی با مشکل انزال زودرس نمی تواند شریک زندگی خود را ارضا کند. انزال زودرس یکی از اختلالات مشترک جنسی در میان مردان است. وقتی فرد درگیر خود ارضایی بیش از حد شود، کنترل انزال خود را از دست می دهد و این موجب انزال زودرس در رابطه با شریک زندگی خود می شود.

مطالعات نشان می دهد که نه تنها مردان، بلکه زنان نیز می توانند دچار انزال زود رس شوند. برخی از زنان به دلیل انزال زودرس سریعتر به رابطه های خود پایان می دهند.

۶- درد


یکی دیگر از عوارض خود ارضایی درد است. مردان مبتلا به خود ارضایی بیش از حد ممکن است در قسمت های مختلف بدن مانند کمر، ناحیه ی لگن، کشاله ی ران و در نواحی بیضه خود درد احساس کنند.

تمام این درد ها آزار دهنده هستند و مانع از فعالیت های روزمره شما می شوند. دلایل مختلف دیگری برای درد کمر و کشاله ی ران وجود دارد ولی شما نباید این دلیل را نیز نادیده بگیرید.


۷- اختلالات نعوظ

اختلال نعوظ (ED) شایع ترین اختلال جنسی و یک مشکل بسیار جدی در میان مردان است. این اختلال در میان مردان، در گروه های سنین مختلف دیده می شود. دلایل بسیاری برای اختلال نعوظ گزارش شده است و یکی از آن دلایل خود ارضایی بیش از حد است. خود ارضایی بیش از حد آلت تناسلی شما را تضعیف می کند که منجر به نعوظ نرم و ضعیف می شود.

نتیجه عوارض خودارضایی ترسناک هستند، اینطور نیست؟ تمام عوارض جانبی مانند انزال زودرس، اختلالات نعوظ، از دست دادن مو و دیگر موارد ممکن است در نهایت باعث نابودی زندگی شما شود. اگر شما فردی هستید که اعتیاد به خود ارضایی دارید باید به دنبال راهی برای حل مشکل خود باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مشاور ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    با سلام از رسانه سلامت نیوز انتظار نداشتم این مطلب غیر علمی را نشر دهد ، شما برای جذب بازدید هر مطلب غیر علمی را نشر میدهید هیچ یک از موارد گفته شده در این پست در خصوص عوارض خودارضایی صحیح نبوده اگر اینطور بود الان بیش از 90 درصد مردم دنیا کم حافظه و دچار تاری دید بودند حداقل قبل از نشر مطلب بدید یک پزشک آنرا بخواند وقتی منبع شما سایتهای زرد باشد همین میشود
    • دکتد روشنفکز ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      2 0
      ببینید این موضوع در خود ارضایی طولانی مدت اتفاق می افتد.
    • Yasin ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      11 12
      واقعا همینطوره؟ آیا شما درست میگید یا وبسایت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • hesam ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      3 0
      کاری که بد هست بده . پس ما نباید به دنبال انکار بد بودن ان کنیم شاید این مطلب کامل درست نباشه اما چیز هایی ذکر شده که بعضی ها این عادت را ترک میکنن اگر بگیم این کار ضرر کمی داره قطعا خیلی ها به این کار ادامه میدن پس بهتره که از عوارض احتمالی این کار بترسیم تا این ک تکذیب کنیم با تشکر از مظلب خوب سایت
  • mohamad ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    50 21
    ممنون از مطالب قشنگ تون ولی اگه میشه یه مشاور خوب بهم معرفی کنید مممنون میشم باتشکر از مدیریت سایت محمد.....
  • Maede ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    5 18
    در پسران قد کوتاهی میارع
  • makt ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    1 0
    با سلام و تشکر به خاطر مطالب خوبتون.اگه خودارضایی باعث این بیماری ها میشه پس چرا wet dream حالتی که خود بدن به وجود میاره برای مواقعی که لوله های تناسلی پر هستند ضرری ندارد هر دو که باعث خارج شدن اسپرم میشوند پس چه فرقی میکنه؟
  • بی ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    3 1
    در جواب آقای مشاور این اثرات خودارضایی بیش از حد هستند.
  • اىلىا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    31 14
    خىلى ممنون زىرا خودم هم دارم به خود ارضاىى عادت دستتان درد نکند چون منو نجات دادىن
  • عرفان ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 3
    سلام خسته نباشی میگم درسته که میگن خود ارضیای سرطان میاره و من نمیتونم ترک کنم یه پیشنهاد بده
  • ارمان سلطانی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    با سلام و تشکر از سایت شما متاسفانه من مدتی خودارضایی میکردم و هم اکنون سعی در ترک ان دارم و تاحدودی موفق بودم اما مقداری ریزش مو دارم و همزمان رژیم غذایی هم دارم چه مدت طول میکشد تا عارضه ی ریزش مو برطرف شود ؟
  • Soh ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    7 0
    سلام من ۱۶ سالمه و چند سالی هست که خود ارضایی میکنم و زندگیم واقعا نابود شده اصلا تمرکز ندارم و حافظه ام ضعیف شده طوری که تو درس هایم به مشکل برخوردم . قدم نسبت به هم سن و سالام کمتر رشد کرده و از بقیه یکم کوتاه ترم که خیلی منو اذیت می‌کنه این مشکل و تاری دید هم دارم و خیلی خستم و حال حوصله ندارم چند بار خواستم ترک کنم اما نشد لطفا کمکم کنید و راهنماییم کنید زندگیم داره نابود میشه