عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: متاسفانه شاهد حضور موثر شرکت های داروسازی در بازارهای منطقه ای نیستیم و این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

سنگ اندازی برخی شرکت هایی دارویی ایران در مسیر صادرات دارو

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: متاسفانه شاهد حضور موثر شرکت های داروسازی در بازارهای منطقه ای نیستیم و این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محمد نعیم امینی‌فرد با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اقلام دارویی تولید داخل است، گفت: ۸ تا ۱۰ درصد اقلام داروی مصرفی کشور وارداتی است و ارزش ریالی این میزان دارو  با ۹۰ درصد داروی تولیدی در کشور برابری می کند.

وی با یادآوری اینکه مزیت های نسبی مناسبی در کشور از لحاظ دانش فنی و وجود گیاهان دارویی برای افزایش تولید و صادرات دارو وجود دارد، گفت: به نظر می رسد بازار داخلی برای شرکت های داروسازی به حدی جذاب شده که تلاش و حرکت موثری را برای بازاریابی دارو در منطقه ندارند.

امینی فرد بر لزوم اعمال مشوق های صادراتی مناسب تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه شاهد حضور موثر شرکت های داروسازی در بازارهای منطقه ای نیستیم و این موضوع مورد غفلت واقع شده است این در حالی است که در سفر اخیر وزیربهداشت به پاکستان وزیر بهداشت عمان به دنبال ایجاد سرمایه گذاری های مشترک و واردات دارو از ایران بود و اغلب داروهای تولیدی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

وی، افزایش صادرات دارو را مستلزم استفاده از ظرفیت های داخلی و توانمندشدن شرکت های دارویی دانست و تصریح کرد: از نظر دانش تکنولوژیکی در کشور تولید انبوه برخی اقلام دارویی امکان پذیر نیست و در برخی موارد ضعف داریم.

امینی فرد یادآور شد: اظهاراتی در مورد اینکه برخی داروسازان و شرکت های دارویی به دلیل منفعت طلبی انحصار واردات دارو را در دست گرفته و مانع از بهبود وضعیت صادرات دارو می شوند مطرح می شود و نیاز است کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت به این موضوع ورود و آن را بررسی کنند.

وی ادامه داد: در گفتگویی که با مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم مطرح کردند که برای ایجاد رقابت اجازه ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات را داده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه داروهایی باید تجویز شود که در فارماکوپه ایران وجود دارند و از سویی وزارت بهداشت باید فارماکوپه را حداقل هر ۶ ماه یک بار روزآمد کند از این رو می طلبد پزشکان نسبت به تجویز اقلام دارویی خارج از فارماکوپه  اعتراض و از سویی بر اساس فارماکوپه از ورود اقلام دارویی که مشابه آنها در داخل وجود دارد جلوگیری کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha