تخریب بیمارستان شهدای سر پل ذهاب در جریان زلزله شب گذشته نشان داد که وزارت بهداشت و مجموعه نظارتی عمرانی این وزارت‌خانه از زیر مسئولیت خود کمی شانه خالی کرده‌اند.

بیمارستان‌ها قبرستان نشود!

سلامت نیوز: تخریب بیمارستان شهدای سر پل ذهاب در جریان زلزله شب گذشته نشان داد که وزارت بهداشت و مجموعه نظارتی عمرانی این وزارت‌خانه از زیر مسئولیت خود کمی شانه خالی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران پزشک، سال ۱۳۸۶ بود که طرح تدوین کتاب‌های استاندارد برنامه‌ریزی طراحی بیمارستان‌های ایمن با دستور وزیر بهداشت وقت آغاز شد. طرحی که با الگوبرداری از استانداردهای خارجی موجود، بومی‌سازی شد و تا سال گذشته به ۱۳ جلد کتاب در طراحی بیمارستان و ۱ جلد در طراحی مراکز آموزشی رسید.

سازه بیمارستان با توجه به مباحث پدافند غیرعامل و کتاب‌های مقررات ملی ساختمان، درجه اهمیت گروه یک دارد و ساختمان «با اهمیت خیلی زیاد» محسوب می‌شود. بنابراین سازه بیمارستانی، سازه‌ای نیست که در هنگام حوادث طبیعی یا غیرطبیعی به سادگی از چرخه کاربری خارج شود. آن هم بیمارستانی که تنها بیمارستان یک شهرستان محسوب می‌شود.

مهم‌ترین نکته در خصوص کتاب‌های استاندارد برنامه‌ریزی و طراحی بیمارستان ایمن این است که با وجود اذعان مدیرکل دفتر توسعه مدیریت منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت مبنی بر لازم الاجرا بودن آن، در نگاه پیمانکاران و مجریان و حتی طراحان چندان شناخته شده نیست. کتاب‌هایی که در برخی موارد حتی نیاز به روز رسانی نیز دارند، اما تا همین حد نیز اجرایی نمی‌شوند.

از طرفی باید به این نکته دقت کرد که در فاز طراحی، چقدر از این استانداردها استفاده می‌شود. همچنین باید توجه کرد که چه اهرم نظارتی از طرف وزارت بهداشت مبنی بر استفاده از این استانداردها در طراحی بیمارستان‌ها وجود دارد. هرچند وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی، دفاتر فنی دارد، اما آیا این دفاتر فنی و مهندسین شاغل در آن‌ها صلاحیت لازم و کافی برای نظارت بر روند اجرای پروژه‌ها را دارند؟ ذکر این سوال خالی از لطف نیست که بدانیم انتخاب این مهندسین برای دفاتر فنی دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه و با چه ضابطه‌ای انجام می‌شود؟

قدر مسلم وقتی قانونی وجود دارد که لازم الاجراست، باید اهرم نظارتی بر آن نیز وجود داشته باشد. وقتی قانونی وجود نداشته باشد، نظارت بر قانون نانوشته، بی‌معنی است، اما در شرایطی که تیم‌های حرفه‌ای طی سال‌ها برای مطالعه و تدوین این استانداردها وقت و هزینه صرف کردند، باید نظارت را نیز چاشنی اجرا کرد.

با این حال به نظر می‌رسد وزارت بهداشت به افتتاح پروژه‌های بیمارستانی همانند افتتاح ورزشگاه‌ها در گذشته، علاقه بیشتری دارد تا این‌که نظارت بر اجرای صحیح سازه‌های بیمارستانی مبتنی بر اصول و استانداردها را مد نظر قرار بدهد.

هرچند موضوع اخیر، یعنی تخریب بیمارستان شهدای سر پل ذهاب در هجوم اخبار مصدومین و مجروحین و فوتی‌ها گم خواهد شد، اما شاید بد نباشد که به همین بهانه، وزارت بهداشت خود را مسئول بداند و علت این اتفاق مهم را به صورت علمی و با دانش عمرانی بیان کند.

بدیهی‌ست که استفاده از استانداردهای بیمارستان‌های ایمن در ساخت بیمارستان‌های نوساز بسیار پر اهمیت‌تر است تا در بازسازی بیمارستان‌های فرسوده موجود؛ اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر اتفاق مشابهی در پایتخت بیفتد، بیمارستان‌های فعلی یارای پاسخ‌گویی فاجعه را خواهند داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فروهر ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    با سلام در هر دانشگاهی مدیریتی بنام واحد فنی وجود دارد که نظارت بر ساخت و ساز (ساختمانهای مورد نیاز بخش سلامت ودرمان نظارت دارند) که متشمل از کارشناسان و مهندسان عمران و...هستند . و اصولا پیمانکاران بر اساس مناقصات برگزار شده بتوسط ناظر حقوقی و بخشهای در گیر انتخاب می شوند و هیچ ناظری یا پیمانکاری اصولا نمی تواند سر خود سلیقه شخصی خود را اعمال نماید و در موارد انگشت شمار هرگونه تقلب در ساخت و ساز باید بتوسط مهندسین ناظر کشف و علت یابی شود.شاید بتوان گفت : مثلا در یک جا بر اثر تبانی و یا مخفیانه در مصلح دزدی شود یا کمکاری شود اما سئوال بزرگ از وزارت بهداشت اینست که چرا در زلزله رودبار کل بیمارستان فرو ریخت؟ چرا در کرمانشاه بیمارستانها ی جدید ساخت آسیب دیدند؟ در حالیکه بیمارستانهای فدیمی بالای 50 سال ساخت سالمند ! پس این گروه عریز والطویل گروه فنی ناظر بر ساخت چکاره اند ؟ آیا وقتش نرسیده که پاکسازی در بخش صورت گیرد. و عوامل مسئول زیر سئوال رفته و بر خورد قانونی با آنها شود؟