معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اختلال در سیستم آب شرب و آلوده شدن آب می‌تواند بیماری‌های عفونی گوارشی را به همراه داشته باشد، گفت: متخصصان گوارش و کبد در صورت نیاز و فراخوان به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهند شد.

بیماری‌های گوارشی در کمین زلزله‌زدگان/ ۵۰ درصد سرطان‌های ایران مربوط به دستگاه گوارش است

سلامت نیوز:معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اختلال در سیستم آب شرب و آلوده شدن آب می‌تواند بیماری‌های عفونی گوارشی را به همراه داشته باشد، گفت: متخصصان گوارش و کبد در صورت نیاز و فراخوان به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، دکتر محمود ملک‌زاده در نشست خبری انجمن گوارش و کبد ایران که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه اظهار داشت: متخصصان گوارش و کبد علاوه‌بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی در صورت نیاز به منطقه زلزله‌زده اعزام خواهند شد و آمادگی‌های لازم در این راستا وجود دارد.

وی به خطرات گوارشی که زلزله‌زدگان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: بسیار حائز اهمیت است که در این زمینه اختلال ایجاد شود بیماری‌های عفونی گوارشی و اسهال افراد را تهدید خواهد کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تأکید کرد: همچنین وقوع این حادثه تأثیر منفی بر روان بازماندگان داشته و این مسئله بر روی سیستم گوارشی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین توجه به حادثه‌دیدگان بسیار ضرورت دارد.

ملک‌زاده در ادامه به موضوع سرطان‌های گوارشی اشاره کرد و گفت: 50 درصد سرطان‌های ایران مربوط به دستگاه گوارش است و همچنین 50 درصد سرطان‌ها قابل علاج بوده درصورتی‌که به‌موقع تشخیص داده شوند.

وی بیان داشت: 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و چاقی و کم‌تحرکی مهم‌ترین علل بروز سرطان به شمار می‌روند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اضافه کرد: 70 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و 25 درصد چاق هستند همچنین مصرف سرانه کالری در ایران بسیار بالاست و 90 درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند و این در حالی است که 30 درصد سرطان‌ها علت آن ناشی از چاقی است.

وی گفت: مصرف گوشت قرمز کباب‌شده سبب بروز سرطان‌های گوارشی می‌شود و مایعات داغ همچون چای دهن‌سوز سرطان مری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد ایران با اشاره به تأثیر استعمال سیگار و قلیان و مصرف الکل در بروز سرطان‌های گوارشی گفت:‌ در حال حاضر مصرف الکل در کمتر از 10 درصد جامعه به صورت مستمر است ولی مصرف تریاک در برخی از نقاط کشور حدود 18 درصد به صورت مستمر در افراد بالای 40 سال است.

وی بابیان اینکه سرطان‌زایی تریاک از تنباکو بیشتر است،‌ خاطرنشان کرد: 50 درصد ایرانیان مصرف کافی سبزیجات و میوه ندارند و این مسئله می‌تواند سرطان‌های گوارشی را در آنها ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha