وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت در کرمان عنوان کرد: وزارت بهداشت به ‌عنوان متولی نظام سلامت موظف است با توجه به مسائل نوپدید، چون تغییرات اقلیمی و آثار آنها بر سلامت مردم، نسبت به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و منطبق با واقعیات و منابعی که در اختیار دارد، عمل کرده، پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان از این بلایا باشد.

وزارت بهداشت باید پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان تغییرات اقلیمی باشد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت در کرمان عنوان کرد: وزارت بهداشت به ‌عنوان متولی نظام سلامت موظف است با توجه به مسائل نوپدید، چون تغییرات اقلیمی و آثار آنها بر سلامت مردم، نسبت به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و منطبق با واقعیات و منابعی که در اختیار دارد، عمل کرده، پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان از این بلایا باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در پیامی به همایش بین‌المللی «تغییرات اقلیمی و نظام ‌سلامت» که از صبح امروز در کرمان آغاز شده، آورده است:» تغییرات اقلیمی، ازجمله موضوعاتی است که امروز نه ‌تنها بخش سلامت، که همه سازمان‌ها و تشکیلات دولتی و غیردولتی را درگیر اثرات مخرب خود کرده است. مقوله‌ای که حل آن، تنها در وظایف سازمان محیط زیست و بخش سلامت نمی‌گنجد و برای مقابله با آن، هماهنگی بین ارگان‌های مختلف خدماتی و اجرایی در سطوح منطقه‌ای، کشوری، استانی و محلی از ضروریات است.

طی چند سال اخیر، یکی از صدماتی که بخش مهمی از توان فکری، اجتماعی و مالی جامعه ما را درگیر خود ساخته، موضوع ریزگردها و آلودگی هوا در اثر گردوغبار، به‌ویژه در جنوب غربی کشور است؛ پدیده‌ای که ناشی از جنگ عراق و سوریه و خشک شدن تالاب‌ها بوده و زندگی مردم و کمک رسانی به نیازمندان را دچار اختلال جدی کرده است.

تغییرات اقلیمی فقط محدود به ریزگردها نمی‌شود، خشکسالی مستمر چندین ساله، فرونشست زمین در دشت‌های کشاورزی، سیل و طوفان و تندبادها، همه و همه ناشی از پدیده گرم شدن و تغییرات آب و هوایی و اثرات مخرب آن در زندگی روزمره مردم است. این تغییرات، بدون شک تاثیری جدی بر روند بیماری‌های گوارشی، روانی، تنفسی و قلبی عروقی دارد که می‌تواند الگوی بیماری‌ها را در جامعه تحت تاثیر قرار دهد.

پس ما به ‌عنوان متولی نظام سلامت موظفیم با توجه به مسائل نوپدید، چون تغییرات اقلیمی و آثار آنها بر سلامت مردم، نسبت به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و منطبق با واقعیات و منابعی که در اختیار داریم، عمل کرده، پاسخگوی نیازهای بهداشتی، درمانی و بازتوانی آسیب دیدگان از این بلایا باشیم و هر چه در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم، نیازهای درمانی جامعه، سامان بیشتری خواهد یافت و هزینه‌ کمتری در نظام سلامت صرف خواهد شد. از سوی دیگر با تداوم روند گرم شدن کره زمین و کم شدن منابع آب، اثرات این پدیده از مرزها عبور کرده و به یک بحران بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشته و استان کرمان به دلیل رویارویی با بحران‌های متعدد از جمله بحران‌های نشات گرفته از تغییرات اقلیمی، نظیر طوفان‌های گرد و غبار و خشکسالی‌های طولانی مدت، به عنوان قطب علمی آموزشی این موضوع انتخاب شده است.

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی "تغییرات اقلیمی و نظام سلامت" توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گامی موثر در این مسیر است؛ ضمن تبریک این اقدام ارزشمند به همکاران عزیزم در استان کرمان و همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت، امیدوارم برگزاری این همایش، گردهم آمدن متخصصان و پژوهشگران از سراسر جهان و تبادل تجربیات کشورهای مختلف، زمینه ساز گسترش دیدگاه‌های علمی، دستیابی به شیوه‌های نوین فائق آمدن بر مشکلات این عرصه و نتایجی ارزشمند برای ارتقای سلامت جوامع بشری و ملت شریف ایران باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha