معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ٤٠ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و حدود ٥٠ درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.

حدود ٤٠ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند/ چای داغ نخورید

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ٤٠ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و حدود ٥٠ درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره گوارش و کبد افزود: یکی از مهمترین علل سرطان، چاقی و کم تحرکی است این در حالی است که حدود ٧٠ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و ٢٥ درصد آنها چاق هستند.


وی اظهار کرد: در واقع شاخص توده بدنی ایرانیان ٣٠ است که عدد بالایی است، این در زنان ایرانی بالاتر است .
رییس هفدهمین کنگره گوارش و کبد افزود: یکی از دلایل اپیدمی چاقی در ایران مصرف کالری زیاد است، فائو در سال ١٩٧٠ سرانه مصرف کالری ایرانیان را دو هزار اعلام کرد اما در سال گذشته این عدد به سه هزار و ١٠ کالری رسیده است، یعنی هزار کالری مصرف سرانه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد ٩٠ درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند و علت ٣٠ درصد سرطان ها نیز چاقی است، علت بروز سرطان سینه و رحم در زنان ، مری در مردان و روده بزرگ به طور مشترک چاقی است.


ملک زاده تاکید کرد: سرطان روده بزرگ و سینه به خوبی قابل پیشگیری است و در صورت داشتن برنامه مناسب قابل درمان هستند و بر این اساس برنامه ملی برای پیشگیری از سرطان در کشور در حال تهیه است .


وی اظهار کرد: بسیاری از افراد چاق از عوارض آن آگاه نیستند بر این اساس اطلاع رسانی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها دارد.
وی درباره غذاهایی که مصرف انها بیشتر موجب سرطان می شود گفت: حجم و سرانه کالری بالا، مصرف گوشت قرمز به ویژه به شکل کباب یا سوخته، مصرف مایعات داغ که در ایران چای مصرف بالایی دارد ، عوامل بروز سرطان گوارش است.
ملک زاده افزود: چای داغ یا به اصطلاح دهن سوز موجب بروز سرطان های معده و مری می شود و سازمان بهداشت جهانی چای داغ را به عنوان یک عامل سرطانزا شناخته است.
وی ادامه داد: مساله دیگر مصرف سیگار و قلیان است، قلیان در بسیاری از مناطق به ویژه جنوب کشور به ویژه در میان زنان بسیار زیاد است که موجب بروز سرطان ریه می شود.


ملک زاده به الکل و تریاک به عنوان دو عامل دیگر سرطان اشاره کرد و گفت: مصرف الکل در کمتر از 10 درصد جامعه مستمر است اما مصرف تریاک زیاد است ، در برخی نقاط کشور 18 درصد مردم که سنشان بالای 40 سال است به مصرف تریاک به صورت مستمر عادت دارند این در حالی است که میزان سرطانزایی آن از سیگار و قلیان بیشتر است.


وی افزود: در مجموع 30 درصد از علل سرطان دخانیات و مواد مخدر ، 30 درصد وزن بالا و 30 درصد نوع غذاهایی است که مصرف می کنیم ، عدم مصرف سبزیحات و میوه جات نیز در بروز آن موثر است ، در تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد 50 درصد ایرانیان مصرف کافی سبزیجات و میوه جات ندارند ، البته در مصرف این مواد بهتر است حجم زیادی در یک وعده مصرف نشود بلکه در دفعات اما با حجم کم خورده شود.
معاون تحقیقاتی وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه به کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نوشیدنی هایی موثر برای کبد چرب قهوه است ، مصرف سه فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از کبد چرب و بیماری های قلبی و عروقی مفید است .
وی تاکید کرد: با توجه به نقش مهم و اساسی تغذیه در بروز و یا پیشگیری از انواع سرطان ها باید به سمت توجه بیشتر به مواد غذایی حرکت کنیم.
ملک زاده به مصرف بالای کالری در مواد غذایی ایرانیان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد 70 تا 80 درصد کالری های مصرفی با منشاء قندها و هیدروکربورات مانند برنج و نان است که موجب چاقی و قند خون می شود، 10 درصد ایرانیان قند خون دارند و پیش بینی ما این است که تا 10 سال آینده یک سوم ایرانیان قند خون داشته باشند.


*** طب سنتی درمان های غلط را ترویج می کند
وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه بیماری ها ، ایجاد جو بسیار غلط و غیر علمی با عنوان طب سنتی است که متداول شده که بسیاری درمان های غلط را ترویج می کند.


ملک زاده افزود: به عنوان مثال درباره تریاک ، بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان هنوز اطلاعات کافی ندارند در حالیکه تریاک سرطان مری را دو برابر، معده سه برابر، لوزالعمده سه برابر و مثانه را چهار برابر می کند و بروز سکته قلبی و مغزی را نیز دو برابر می کند.
وی ادامه داد: 15 درصد مردم در استان گلستان به علت عوارض تریاک فوت می کنند ، تا کنون مطالعه ای در باه تاثیر تریاک در بروز سرطان در دنیا انجام نشده بود که برای اولین بار این مطالعه در ایران و در استان گلستان بر روی 50 هزار نفر که هشت هزار نفر آنها تریاک مصرف می کردند انجام شد و نتیحه آن نیز به سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و در آینده نزدیک تریاک را به عنوان عامل سرطانزا اعلام می کند.


ملک زاده گفت: بیش از 50 درصد سرطان ها در ایران سرطان دستگاه های گوارش است از این رو این موضوع در هفدهمین کنگره گوارش و کبد پررنگ خواهد بود. شایع ترین سرطان ها در بین مردان معده و زنان سینه و بعد از آن روده بزرگ است.
وی در ابتدای سخنان خود به وضعیت زلزله زندگان در غرب کشور اشاره کرد و گفت: بعد از وقوع زلزله سیستم ابرسانی دچار اختلال شده است و عدم دسترسی به آب سالم ممکن است مشکلات گوارشی برای زلزله زدگان ایجاد کند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.هفدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد 30 آبان تا سوم آذرماه در تهران برگزار می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha