یک متخصص سلامت باروری بر لزوم توجه به نیازهای بهداشتی زنان به ویژه زنان باردار در بسته‌های امدادی زلزله‌زدگان تاکید کرد.

لزوم توجه به نیازهای بهداشتی زنان در بسته‌های امدادی زلزله‌زدگان

سلامت نیوز:یک متخصص سلامت باروری بر لزوم توجه به نیازهای بهداشتی زنان به ویژه زنان باردار در بسته‌های امدادی زلزله‌زدگان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سمیرا گلعذار -متخصص سلامت باروری، با اشاره به ضرورت توجه به بهداشت زنان، به ویژه زنان باردار در زلزله و حوادث طبیعی، اظهار کرد: متاسفانه دستگاه‌های مسوول، به موضوع سلامت باروری در بلایا توجه چندانی ندارند؛ به طوری که می‌توان گفت زنان به ویژه زنان باردار که تقریبا نیمی از جمعیت آسیب دیده در حوادثی همچون زلزله اخیر را تشکیل می‌دهند، معمولا در حوادث فراموش می‌شوند.

وی ادامه داد: در خبرگزاری‌ها و امدادرسانی‌ها نیاز به موادغذایی و آب در مناطق حادثه دیده مطرح می‌شود،  اما خبری از نیازهای بهداشت باروری زنان نیست. یکی از ساده‌ترین نیازها، پدهای بهداشتی و مُسَکن برای زنان است که مورد توجه قرار نمی‌گیرند. انتظار می‌رود وزارت بهداشت زنان را فراموش نکند. با وجود اینکه ماماهای زیادی داوطلب ارائه خدمت در این مناطق هستند، اما ساز و کار چندانی برای حضور آنها فراهم نمی‌شود.

این متخصص سلامت باروری با تاکید بر اینکه بلایای طبیعی، سلامت باروری زنان  را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: باید در بسته‌های خدمات سلامت بلایا، بسته‌های خدمات مربوط به زنان باردار هم گنجانده شود و زیرساخت‌های لازم را برای حضور این متخصصان در مناطق حادثه دیده فراهم کنند.

گلعذار تصریح کرد: در حوادث معمولا مراقبت‌های بارداری زنان باردار قطع می‌شود؛ این درحالیست که آنها یکی از مهم‌ترین گروهای در معرض خطر هستند و ممکن است به انواع عفونت مبتلا شوند. علاوه بر آن خونریزی، سقط غیرایمن، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس نیز ممکن است برای آنها اتفاق افتد.

گلعذار افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی در این مناطق آب ناسالم  است؛ آب آلوده باعث بروز عفونت‌های زیادی در مادران و کودکان می‌شود. برخی از عفونت‌های واژینال اگر تشدید شوند باعث زایمان زودرس می‌شوند. پوسیدگی شدید دندان نیز باعث تحریک زایمان زودرس می‌شوند. علاوه بر این موارد باید به نیاز زنان به لباس زیر، قرص‌های مسکن و پیشگیری از بارداری نیز توجه کرد. نوزادان و کودکان نیز در این شرایط به لباس و شیرخشک نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha