عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: ما هیچ منابع پایداری برای نظام سلامت تعریف نکرده ایم.

مجلس نگران طرح تحول سلامت است/ دولت پاسخگو باشد

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: ما هیچ منابع پایداری برای نظام سلامت تعریف نکرده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، سید مرتضی خاتمی در خصوص تداوم حمایت از طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت امر لازمی برای اصلاح زیرساخت‌های نظام سلامت از جمله ابنیه، تجهیزات، دسترسی ها و افزایش تخت های بیمارستانی بود.

وی با اشاره به اینکه تعرفه ها نیاز به اصلاح داشت و پدیده زیرمیزی باید جمع می شد، افزود: بخشی از این موضوع به اصلاح تعرفه‌ها مربوط می‌شد تا کار ارزش اسنادی پیدا کند و نظارت ها ساماندهی شود که این امر در همان بستری که از گذشته وجود داشت، اتفاق افتاد.

خاتمی اضافه کرد:  نظام سلامت امری واجب است و اگر نتوانیم بهره‌وری و اقتصاد سلامت را رعایت کنیم ممکن است هزینه های قابل کنترل و تامین نباشد.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی دیگر می‌توان گفت که ما هیچ منابع پایداری برای نظام سلامت تعریف نکرده ایم که مطمئن باشیم هر اتفاقی در اقتصاد رخ می دهد نظام سلامت برای تامین آن تضمین دارد.

خاتمی با اشاره به جلسه مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت، گفت: دغدغه نمایندگان این بود که طرح تحول سلامت امر لازمی است  اما نگرانی‌هایی در خصوص زیان های انباشته در بیمه ها وجود دارد، همچنین باید برای پرداخت به مراکز درمانی فکری کرد تا طرح تحول سلامت با اشکال و مانع روبرو نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید به سمت منابع پایدار برای بخش سلامت برویم، افزود: متاسفانه منابع پایداری که قبلا در این بخش تعریف شده محقق نشده است در حالی که انتظار ما این است که مسئولان بودجه توجه داشته باشند آنچه از محل  ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها و یک درصد ارزش افزوده سهم وزارت بهداشت است، پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر این منابع در جای دیگری صرف شده است تخلف آشکار محسوب می‌شود و باید دستگاه‌های نظارتی مربوطه وارد شده  و این موضوع را بررسی کنند و اگر بناست به همین منوال پیش برود نمی‌توانیم تقصیر را گردن وزارتخانه بیاندازیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: بخش عمده زیان انباشته عظیمی که وجود دارد متوجه منابع تامین نشده است، هرچند در برنامه ششم تمهیداتی دیده شده است تا بندهای مربوط به نظام سلامت محقق شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه بخشی از نگرانی‌های نمایندگان این بود که این موضوع باید در وزارت بهداشت آغاز و به صورت قانونی عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: در نهایت جمع بندی جلسه این بود که مرور و بازبینی مجددی در منابع پایدار صورت گیرد و این موضوع را در بودجه ۹۷ در نظر بگیریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha