رئیس سازمان بهزیستی کشور از دو برابر شدن مستمری مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله زده و پرداخت وام ۱۰ میلیونی به آنها خبر داد.

وام 10 میلیونی به مددجویان زلزله‌زده و افزایش ۲ برابری مستمری‌شان تا پایان سال

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور از دو برابر شدن مستمری مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله زده و پرداخت وام ۱۰ میلیونی به آنها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محسنی بندپی امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در پوشش زلزله کرمانشاه انجام داده است، گفت: حادثه تلخ شامگاه یکشنبه هفته قبل که زلزله‌ای بیش از هفت ریشتر کرمانشاه را به لرزه درآورد، باعث مرگ و مجروحیت تعداد زیادی از هموطنان شد، نمایندگان سازمان بهزیستی نیز به عنوان سازمان تخصصی و حمایتی از روز دوشنبه به سرپرستی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در قالب تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی به همراهی مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مدیر روابط عمومی برای بررسی وضعیت مناطق زلزله زده به این استان سفر کردند.

وی با بیان اینکه اولویت فعالیت‌های ما در شهرستان سرپل ذهاب و با رویکرد شناسایی افرادی که در این حادثه دچار معلولیت و ضایعه نخاعی شده بودند، بود، گفت: ۲۰ گروه پنج نفره تیم فوریت‌ها که شامل ۱۰۰ مددکار می‌شوند، تا پایان سال ۱۳۹۶ به صورت چرخشی در مناطق  زلزله زده حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تیم محب به مناطق زلزله زده با رویکرد حمایت از کودکان و زنانی که سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند، به منطقه اعزام شدند، گفت: تاکنون ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی  و ۴۵۰ میلیون تومان کمک نقدی از سوی خیرین و هموطنان جمع‌آوری شده است و در کنار آن ۶۲ ماشین آفرود از البرز به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی مناطق  زلزله اعزام شدند تا اقلام امدادی را به مناطق زلزله زده که خودروی عادی امکان دسترسی به آن را ندارد، برسانند.

رییس سازمان بهزیستی همچنین از اسکان همراهان مجرحان زلزله زده که به استان‌های البرز و تهران اعزام شده بودند، خبر داد و گفت: ‌در استان البرز ۲۰ نفر از همراهان را در مکان‌های مختلف اسکان دادیم و به ۳۸ مصدوم که پس از ترخیص و اتمام اقدامات پزشکی قصد بازگشت به مناطق خود را داشته، لوازم امدادی همچون چادر، اقلام بهداشتی و ... دادیم.

وی با بیان اینکه ۱۱۸ نفر در پی این زمین لرزه دچار معلولیت شدند، تاکنون شناسایی شده است، گفت: ۲۰ نفر از این معلولان دچار ضایعه نخاعی شده‌اند و امکان افزایش تعداد معلولان نیز وجود دارد.

به گفته بندپی ۹ کانکس در مناطق زلزله‌زده به عنوان مهد کودک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گروه‌های محب و اورژانس اجتماعی در حال ارائه خدمات و حمایت‌های روانی و اجتماعی به زلزله زدگان هستند، گفت: سازمان نظام روانشناسی، انجمن مددکاران و انجمن روانشناسان نیز اعلام آمادگی کردند تا در کنار بهزیستی به مردم حمایت‌های روانی و اجتماعی بدهند تا آثار ناشی از حادثه به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳۶۰ ساعت مشاوره روانی و حمایتی انجام شده است، گفت: از همه استان‌های کشور درخواست کردیم که حداقل یک ماشین اورژانس اجتماعی خود را به مناطق زلزله زده ارسال کنند و همچنین از تهران نیز هشت خودروی اورژانس اجتماعی به مناطق زلزله زده اعزام شد که در قالب اورژانس اجتماعی و تیم‌های روانشناختی کار خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تیم‌های محب به بررسی آثار و مشکلات ناشی از حوادث این‌چنینی تشکیل شده‌اند، گفت: تیم محب، مداخله روانی و حمایتی و همچنین روانشناختی دارد چرا که ما معتقدیم مددکاری یک علم است و مشاوره برای زلزله زدگان و افرادی که بستگان خود را در حوادث این‌چنینی از دست داده‌اند، می‌تواند شرایطی را فراهم کند که کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.

بندپی با بیان اینکه ۳۶ نفر از مددجویان بهزیستی در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، به ایسنا گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه کودکی سرپرستان خود را از دست داده است، شناسایی نکرده‌ایم البته در فضای مجازی کلیپی مبنی بر اینکه یک کودک دچار معلولیت ذهنی در کنار مادر خود در روستایی دورافتاده قرار دارد،  تیم‌های بهزیستی نسبت به شناسایی این مادر و کودک که در روستای زرده قرار داشته‌اند، شتافتند و این در حالیست که گروه‌های حامی حمایت از حقوق دارندگان کودک نیز در استان کرمانشاه مستقر شدند.

وی با بیان اینکه فردی در دامغان اعلام کرده که ۷۰ نفر از این کودکان را پذیرش می‌کند، گفت: اولویت ما استقرار این کودکان در منطقه است چرا که شاید این کودکان پدر و مادر خود را از دست داده باشند اما خانواده و فامیلی دارند که کودک می‌تواند در کنار آنها باشد.

وی با بیان اینکه استقرار و راه‌اندازی ادارات بهزیستی در مناطق زلزله زده که دچار آسیب شده‌اند، در دستور کار قرار  دارد، گفت: اداره بهزیستی سر پل ذهاب از روز چهارشنبه فعالیت خود را آغاز کرده که باید بگویم اولین اداره بود که در مناطق زلزله زده فعالیت خود را آغاز کرد و تا پایان امروز نیز سایر ادارات بهزیستی در مناطق زلزله فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مستمری مددجویانی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند تا پایان سال دو برابر پرداخت می‌شود، گفت: همچنین معلولانی از خدمات حمایتی ما برخوردار خواهند شد و ۸۰۰ نفر از پشت نوبتی نیز زیر پوشش سازمان قرار می‌گیرند.

به گفته وی تیم تعیین شدت معلولیت بهزیستی نیز در استان کرمانشاه مستقر شده و خدمات به معلولین تا زمانی که دیگر نیازی به ارائه خدمات نداشته باشند، ادامه خواهد داشت.

وی ضمن درخواست از مردم برای واریز کمک‌های نقدی خود به حساب بهزیستی گفت: کانکس، والور نفتی و نایلون از دیگر اقلام مورد نیاز برای مناطق زلزله زده است.

وی با بیان اینکه وام ۱۰ میلیونی برای مددجویان بهزیستی در مناطق  زلزله زده در نظر گرفته شده است، گفت: دولت اعلام کرده که به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه وام می‌دهد اما برخی از مددجویان ما در این مناطق حتی امکان استفاده از این وام ندارند که در نظر داریم طی رایزنی‌ها با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و خیرین شرایط را برای مددجویان بهزیستی در مناطق زلزله زده به مانند خانوارهای دو معلوله ایجاد کنیم تا هر چه زودتر دارای مسکن و سرپناه شوند که در حال حاضر رایزنی‌ها ادامه دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha