معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه کنترل آب شرب و رفع کدورت آن، کنترل غذا و دفع پسماند و فاضلاب در راس کار تیم‌های بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده است، گفت: تیم اضطرار بهداشت محیط تا عادی شدن شرایط در منطقه به کار خود ادامه می‌دهد.

آب لوله‌کشی مناطق زلزله‌زده فعلا قابل شرب نیست

سلامت نیوز:معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه کنترل آب شرب و رفع کدورت آن، کنترل غذا و دفع پسماند و فاضلاب در راس کار تیم‌های بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده است، گفت: تیم اضطرار بهداشت محیط تا عادی شدن شرایط در منطقه به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی درخصوص تمهیدات بهداشت محیط در مناطق زلزله زده غرب کشور، با بیان اینکه از اولین ساعات وقوع زلزله، تیم‌های بهداشت محیط کرمانشاه به مناطق هدف اعزام شدند، گفت: در روزهای ابتدایی وقوع حادثه، تمرکز اصلی بر روی امداد و نجات بود، اما بعداز آن اهمیت مباحث بهداشت محیط بیش از پیش مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: کنترل آب شرب، پسماند و تمهیدات مربوط به فاضلاب، مبارزه با حشرات و جوندگان و کنترل غذاهای ارسالی از سوی سایر هموطنان، از جمله اقدامات مرکز بهداشت محیط است که همچنان درحال پیگیری است. از دانشگاه‌های معین سه تیم بهداشت محیط و از مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز یک تیم با تجهیزات به مناطق حادثه دیده اعزام شده است.

وی درخصوص راه‌اندازی شبکه آب لوله کشی توضیح داد: کدورت آب بالا است و آب داخل منابع نیز غیرقابل شرب است و به دنبال مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه، فیلترینگ آب قبل از ورود به مخازن انجام شد و کدورت آب کاهش پیدا کرد و آب به شبکه لوله کشی وارد شده است، اما باید تاکید کنم که این آب فعلا قابل شرب نیست.

مهندس فرهادی خاطرنشان کرد: عمده ترین فعالیت‌های مامورین بهداشت محیط، کنترل تانکرهای سیاری است که وارد منطقه شده است، یعنی با تجهیزاتی که در اختیار دارند، کدورت، کلر و PH آب را اندازه می‌گیرند و چنانچه نیاز به مداخله باشد، کلر به آب اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق زلزله زده، مخازن ثابتی نصب شده تا آب در دسترس مردم باشد که آن هم مورد کنترل قرار می‌گیرد و در مورد توزیع آب‌های بطری شده نیز بازرسی و کنترل‌هایی صورت می‌گیرد. مشکلی از لحاظ دسترسی به آب‌های بطری شده وجود ندارد، اما آب‌های لوله کشی برای شرب مستقیم مناسب نیست، زیرا پس لرزه‌های مداوم در منطقه، موجب شده در سفره‌های زیرزمینی تلاطم ایجاد شود و کدورت آب لوله کشی را بالا ببرد.

فرهادی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا مشاهده نشده و چنین خطری وجود ندارد و اقدامات بهداشت محیط را با قوت ادامه خواهیم داد. غذاهایی که به شکل کمک از طریق هلال احمر و سایر کانال‌ها به منطقه ارسال می‌شود نیز کنترل می‌شوند و تاریخ مصرف کالاها چک می‌شود و جا دارد به مردم تاکید کنم که چنانچه قصد ارسال موادغذایی را دارند، خودشان هم به تاریخ مصرف آن دقت کنند و بعد ارسال کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: در چنین موقعیت‌هایی به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آسیب می‌بیند، فاضلاب‌ها رها شده و چاه‌های توالت‌ها تخریب می‌شوند و در نتیجه به ازدیاد حشرات و جوندگان در منطقه منجر می‌شود که با تامین سموم جونده کش و حشره‌کش برای اقدامات احتمالی، این موضوع نیز هدایت و کنترل می‌شود.

بنابر اعلام وب‌دا، فرهادی بیان کرد: در حال حاضر نیاز فوری به پرکلرین برای گندزدایی آب شرب تامین شده است، اما چنانچه نیاز باشد، کلر کمکی به منطقه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از سوی همکاران بهداشت محیط مورد توجه قرار گرفته، نصب سرویس های بهداشتی است که توسط ارگان های مختلف تعبیه می شود، کنترل و گندزدایی این سرویس ها در دستور کار است، چراکه همین سرویس های بهداشتی می تواند، مرکز انتشار آلودگی و تجمع حشرات باشد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha