دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 230867

بعضی بیماری‌ها باعث می‌شود، دماسنج دهانی درجه پایینی از تب (کمی بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد) را نشان بدهد

تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟

سلامت نیوز:تب، نشانه‌ای از این است که بدن شما درحال تلاش برای غلبه بر یک بیماری یا عفونت است. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی عوامل شناخته شده ایجاد تب هستند، اما مشکلات پزشکی دیگری همچون اختلالات خود ایمنی و کمبود آب شدید نیز می‌تواند باعث بروز تب شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: در یک فرد بزرگسال سالم، درجه حرارت دهانی طبیعی بین 36 تا 37 درجه سانتی‌گراد است. هر درجه‌ای بالاتر از 37 درجه در بزرگسالان، تب محسوب می‌شود.

بالا رفتن درجه تب

بعضی بیماری‌ها باعث می‌شود، دماسنج دهانی درجه پایینی از تب (کمی بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد) را نشان بدهد. این میزان تب را براحتی می‌توان با مصرف مایعات و استراحت و آرامش کنترل کرد. زمانی که تب به حدود 39 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ممکن است علاوه بر این موارد، بدن برای پایین آوردن تب نیاز به مصرف یک داروی بدون نسخه مانند استامینوفن داشته باشد، اما اگر دمای دهانی یک فرد بزرگسال به بالاتر از 39 درجه سانتی‌گراد برسد، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

خطر طول کشیدن تب

یک تب رو به افزایش می‌تواند خطرناک باشد و اغلب به مداخلات پزشکی نیاز دارد، بخصوص اگر بیش از 72 ساعت به طول بینجامد. به گفته پزشکان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، ادامه یافتن تب بالا می‌تواند خطرناک باشد و نشانه‌ای از وجود یک وضعیت پزشکی جدی تلقی شود. در این شرایط به منظور تشخیص و همچنین دریافت داروهای لازم برای کاهش تب، مراجعه به پزشک ضروری است.

خطرات تب پایین

بر خلاف باور عمومی، فقط درجات بالای تب نیست که می‌تواند خطرناک باشد بلکه یک تب درجه پایین هم گاه به همان اندازه خطرناک است، بویژه اگر تداوم داشته باشد. به گفته کارشناسان کلینیک مایو، درجات پایین تب ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل ساده مثل عفونت دستگاه ادراری باشد یا از یک بیماری شدیدتر حکایت داشته باشد. لیمفوما یا سرطان لنفی و سایر انواع سرطان می‌توانند با تب‌هایی با درجات پایین ظاهر شوند. این شرایط در صورت تشخیص، اغلب با مصرف دارو قابل کنترل و درمان است.

علائم نگران‌کننده

علائمی که همراه با تب ظاهر می‌شوند، می‌توانند به اندازه خود تب خطرناک باشند. به گفته پزشکان دانشگاه ویرجینیا، علائمی مانند بی‌اشتهایی، تنفس غیر طبیعی، بروز جوش‌های پوستی و سفتی گردن باید فورا به پرسنل پزشکی گزارش داده شود. تب بالا نیز می‌تواند باعث ایجاد گیجی و تشنج در بزرگسالان شود که در این صورت به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha