معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: وزارت بهداشت در واردات برنج، اقدامات سختگیرانه ای انجام داده است.

سختگیری وزارت بهداشت در واردات برنج/پایش چربی های لبنیات

سلامت نیوز:معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: وزارت بهداشت در واردات برنج، اقدامات سختگیرانه ای انجام داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر غلامرضا اصغری ضمن تبریک آغاز ماه ربیع الاول به همه مسلمانان جهان، با اشاره به فرمایشات رهبری در سیاست های کلی سلامت، تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی را یکی از اهداف اصلی سلامت در جمهوری اسلامی ایران برشمرد و مبنی بر آمار و مستندات حدود ۸۰ درصد مرگ و میر در کشور را ناشی از بیماری های غیرواگیر دانست.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه و شیوه زندگی تاثیر بسزایی در پیشگیری از این نوع بیماری ها دارند، اظهارداشت: در سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر نیز به اصلاح الگوی مصرف و کاهش فاکتورهای خطرزا در مواد غذایی با جزئیات پرداخته شده است.

اصغری افزود: تامین همزمان امنیت و ایمنی غذایی در راس برنامه های سازمان غذا و دارو قرار گرفته و این مهم از طریق تسهیل صدور مجوزهای بهداشتی برای فراورده های تولید داخل و اقلام وارداتی و تشدید نظارت و پایش مداوم واحدهای فراوری و فراورده های عرضه شده به بازار عملیاتی گردیده است.

وی به اقدامات محقق شده سازمان غذا و دارو در حفظ سلامت و کیفیت فراورده های غذایی و آشامیدنی و حمایت از تولیدکنندگان نیز پرداخت و از کاهش محتوای نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس در فراورده های غذایی مختلف و استمرار تدریجی روند کاهشی با در نظر گرفتن ذائقه مصرف کنندگان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در این بخش نام برد.

اصغری گفت: سازمان غذا و دارو اقدامات کنترلی در برنج های وارداتی که شامل الزام تخصیص کد رهگیری با هدف تسهیل ردیابی محموله های وارداتی در کشور مبدا بوده است را نیز انجام داده و همچنین اقدامات سختگیرانه در حد مجاز فلزات سنگین آرسنیک و سرب تا حد ppb ۱۲۰ و کادمیوم تا ppb ۴۸ لحاظ کرده است.

معاون وزیر بهداشت، درباره موضوع منع استفاده از چربی های گیاهی در فرآورده های لبنی نیز افزود: در پی محدودیت واردات روغن پالم به کشور و افزایش تعرفه واردات آن پایش مستمر در پروفایل اسیدهای چرب فرآورده های لبنی آغاز شده و همچنان در دست اجرا است.

اصغری در ادامه به مشارکت در اجلاس بین المللی کدکس برای تهیه استاندارد بین المللی دوغ با هدف ثبت این محصول به عنوان یک نوشیدنی سنتی ایرانی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در فراورده های لبنی اشاره و خاطر نشان کرد: به منظور فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت لازم جهت ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات، طرح توزیع شیر مدارس در استان های مختلف در سال های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، در پایان نظارت بر روند اجرای صحیح مقررات و قوانین جاری وزارت بهداشت را جزء رسالت ذاتی سازمان غذا و دارو دانست و با بیان اینکه در این خصوص نوع و شدت این نظارت ها همواره در حال اصلاح است، خاطر نشان کرد: از اهداف آتی سازمان غذا و دارو به عنوان یک سازمان نظارتی این است که در زمینه صدور مجوزها تفویض اختیار کامل به بخش خصوصی انجام شود و در آینده نزدیک این سازمان به امور نظارت و بازرسی که وظیفه اصلی آن است بپردازد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha