معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۳۵ درصد دانش آموزان استثنایی حاصل ازدواج های فامیلی هستند.

بیش از ۲۳ هزار دانش‌آموز استثنایی حاصل ازدواج‌های فامیلی‌اند

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۳۵ درصد دانش آموزان استثنایی حاصل ازدواج های فامیلی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، ایلنا نوشت: مجید قدمی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور) به اجرای طرح خدمات حمایتی از دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و اظهار داشت: طرح خدمات حمایتی از دو سال پیش آغاز شد و با یک فراخوان و ضوابطی به خانواده‌ها اعلام کردیم که فاکتور هزینه‌هایی که در زمینه جراحی، داروی مستمر و کاشت حلزون دارند را به مدارس ارائه دهند تا پس از تایید مدرسه به دست سازمان برسد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده در این زمینه تشکیل شد که همه پرداختی‌ها از سوی سازمان انجام شده است، گفت: هیچ خانواده‌ای نیست که فاکتور فرستاده باشد و هزینه‌اش را دریافت نکرده باشد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی هزینه جراحی‌ها، دارو، کاشت حلزون، ابزار توانبخشی، تبلت، سمعک و حتی هزینه‌های جراحی تا ۳۰-۴۰ میلیون را پرداخت کرده و می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با کمک و هماهنگی وزارت بهداشت نزدیک به ۲۰۰ کاشت حلزون صورت گرفته است، ادامه داد: به زودی بخشنامه‌ای را به مدارس ابلاغ خواهیم کرد که در اجرای فاز دوم طرح خدمات حمایتی، دانش‌آموزانی که دو سال گذشته وارد شدند، تحت پوشش قرار گیرند. همچنین دانش آموزانی که در طرح آموزش فراگیر هستند، در برنامه جدید تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

قدمی همچنین خاطرنشان کرد، گفت: آمار سنجش ما نشان می‌دهد که تقریبا ۳۵ درصد بچه های ما (دانش آموزان استثنایی) حاصل ازدواج های فامیلی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه روند ازدواج‌های فامیلی در چند سال گذشته رشد داشته است، اظهار داشت: این آمار نشان می دهد، ذائقه فرهنگی جامعه به سمت ازدواج های فامیلی دوباره گرایش پیدا کرده است و بیشتر مایل هستند فرزندان در میان خویشان ازدواج کنند که البته این موضوع اشکالی ندارد، مگر اینکه تست ژنتیک را اجباری کنیم وگرنه ازدواج فامیلی هیچ مشکلی ندارد.

وی با بیان این مطلب که این روند را در ۱۰ سال گذشته احساس می‌کنیم و باید کار فرهنگی در این زمینه انجام شود، تصریح کرد: اجباری شدن تست ژنتیک، بار مالی دارد که باید تامین شود؛ از طرفی دیگر مراکزی که تست ژنتیک می‌گیرند، باید در اقصی نقاط کشور افزایش یابد. چون اگر تعداد این مراکز محدود باشد، افراد نمی‌توانند؛ ۶ ماه صبر کند تا تست ژنتیک از آنها گرفته شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به تعداد کافی این مراکز را در استان‌ها فعال کنیم نه اینکه فقط به صورت صوری وجود داشته باشند، گفت: تولد یک فرد معلول، هزینه‌های سنگین مالی، عاطفی و اجتماعی برای فرد و جامعه به دنبال دارد که باید به سمت پیشگیری برویم.

قدمی همچنین با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر خروجی داریم که باید به ازای خروج این تعداد نیرو، نیروی جدید جایگرین شود، گفت: امسال نزدیک به ۲۵۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان و ۲۵۰ نفر از طریق آزمون استخدامی نیرو وارد سازمان خواهد شد.

وی در خاتمه حمایت‌ها از آموزش و پرورش استثنایی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم در بخش‌های آموزش و توانبخشی، قدم‌های بلندی را برداریم و خدمات ویژه‌ای به دانش آموزان ارائه دهیم.

گفتنی است؛ براساس اعلام رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، ۶۶ هزار و ۷۳ دانش آموز در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند؛ که با این حساب، ۳۵ درصد این دانش‌آموزان یعنی بیش از ۲۳ هزار نفر حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha