سخنگوی وزارت بهداشت گفت:تاکنون ١٢ هزار و ٣٨٦ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که ٨٣٧٠ نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

پذیرش بیش از ۱۲ هزار مصدوم زلزله غرب کشور

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت:تاکنون ١٢ هزار و ٣٨٦ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که ٨٣٧٠ نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی تشریح عملکرد وزارت بهداشت افزود: از مصدومان بستری شده داخل استان کرمانشاخ ٢١٨٨ نفر ترخیص شدند  و ٣٧٢ نفر هنوز بستری هستند. ۳۹۱ مصدوم نیز به خارج از این استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان کرمانشاه و در مجموع ١٥٥٠ جراحی انجام شد که نتایج خوبی داشت.

وی در ادامه گفت: تعداد فوتی‌ها در صحنه حادثه بیش از ٤٠٠ نَفَر گزارش و تعداد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها و حین اعزام دونفر اعلام شده است. تعداد قطع نخاع و قطع عضو  اندک و انگشت شمار است و جراحی‌های پیوند اعضا با موفقیت همراه بوده .است

حریرچی با بیان اینکه خبررسانی درباره بلایا و حوادث باید به طور صحیح مدیریت شود،اظهارکرد: اخبار اغراق شده و غیرواقعی موجب تشویش اذهان عمومیی و تحریک احساسات و متشنج شدن جامعه می‌شود، لذا رسانه ها باید همگرایی داشته باشند. فضای مجازی می‌تواند فرصت خوبی برای انتشار اخبار صحیح و امیدبخش باشد اما چنانچه مدیریت نشود، تبدیل به تهدید می‌شود.

وی افزود: در کشورهای دیگر، رسانه‌ها اجازه انتشار عکس مصدومان و فوت شدگان حادثه را ندارند بنابراین زمانی‌که حادثه‌ای رخ می دهد، نیازی به پمپاژ اخبار منفی نیست.

حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به اطلاع رسانی نادرست در زلزله کرمانشاه تاکید کرد: ما باید در مدیریت اخبار بحران صحیح عمل کنیم. در زمان بحران اخبار، غم‌انگیز هستند و نباید صحنه‌های دلخراشی را پخش و توصیف کنیم. برای مثال روز اول حادثه خبری مبنی بر فوت پدر و مادر دختری به نام مروه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. من بالای سر این بیمار در بیمارستان بیستون رفتم اما هم مددکار و هم پدر این دختر آنجا بودند.

وی ادامه داد: خبرهای تایید نشده در فضای مجازی می‌تواند آفت شبکه‌های اجتماعی باشد. ما باید به نیازهای روانی و اجتماعی مردم پاسخ دهیم و حتما از مشاوره کارشناسان سلامت روان در این زمینه استفاده کنیم.

فاز حاد رسیدگی به بیماران زلزله کرمانشاه تمام شده است

حریرچی همچنین اعلام کرد که طبق دستور وزیر بهداشت در حال حاضر فاز حاد رسیدگی به بیماران زلزله کرمانشاه به اتمام رسیده است اما گاهی بیماران تا سال‌ها نیاز به کمک دارند. ما حتما کنار آنان خواهیم بود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با استفاده از سامانه سیب بلافاصله آمار مادران باردار و بیماران خاص منطقه را پیدا کرد و بر اساس این سامانه رسیدگی‌های لازم به آنان را انجام می‌دهد همچنین واکسیناسیون کزاز و دیفتری نیز در حال انجام است. سیستم بهورزی در روستاها و مراقبان سلامت در شهرها نیز در حال استقرار هستند. اقدامات روانپزشکی نیز توسط وزارت بهداشت و هلال احمر در حال انجام است.

کسی در بیمارستان‌های تخریب شده کرمانشاه آسیب ندید

حریرچی با اشاره به آسیب قابل توجه دو بیمارستان در زلزله کرمانشاه اظهار کرد: در هیچ کدام از بیمارستان‌ها به بیماران و کادر پزشکی و پرستاری آسیبی نرسیده است. ما از این بیمارستان‌ها بازدید و با برجسته‌ترین مشاوران برای ساخت و بازسازی بیمارستان‌ها صحبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق مواد ۳۲ و ۳۳ شرایط عمومی پیمان مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها بر عهده پیمانکار است. عملیات اجرایی پیمانکار نیز باید تحت نظر مهندسان مشاور انجام شود. اگر مشاور نیز این عملیات را تایید کند از مسئولیت پیمانکار کم نمی‌شود. پیمانکاران و مهندسان مشاور نیز مورد تایید سازمان‌های مسئول هستند. در ساخت بعضی از بیمارستان‌ها وزارت بهداشت خود مجری است اما در بیمارستان اسلام آباد مجری، وزارت مسکن بود.

حریرچی با بیان اینکه ساختمان این بیمارستان ۱۰ سال در حال ساخت بود، اظهار کرد: طبق مواد ۱۷، ۱۸، ۲۲ و ۳۲ شرایط عمومی پیمان مسئولیت کامل اجرای کار با پیمانکار و اطلاع مهندس مشاور است و وزارت بهداشت نیز از پیمانکار این بیمارستان شکایت کرده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در خصوص بیمارستان‌ها اعلام می‌کند که چه تعداد بیمارستان، تخت، بخش و ... نیاز و دارد. این طرح تحویل پیمانکار داده می‌شود و ممکن است این اصول را رعایت نکنند. بعد از این اقدامات بیمارستان به صورت موقت تحویل داده می‌شود و در صورت بروز مشکلاتی در سیستم فاضلاب، روشنایی و مواردی از این قبیل به پیمانکار اعلام می‌شود اما هیچ بهره برداری قادر نیست استحکام ساختمان را بررسی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تراکم نیروی غیرضروری در مناطق زلزله زده تصریح کرد: از روز سوم بعد از زلزله دسترسی به منطقه مشکل شده بود. گروهی از مردم تشخیص دادند که خودشان باید کمک‌ها را به افراد برسانند اما رسانه‌ها باید کمک رسانی از طریق سازمان‌هایی مانند هلال احمر را تقویت کنند. در ۱۰ روز اول زلزله نیازهای مردم هر روز و بعد از ۱۰ روز نیازها به صورت هفتگی تغییر می‌کند. در حال حاضر در بعضی نقاط بیشتر از نیاز مواد غذایی، پتو و ... داریم.

آیداتیس هک نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انتشار خبری در مورد حک شدن سامانه آیداتیس (سامانه ورود اطلاعات معتادان در مراکز DIC ) اظهار کرد: گروهی با نقشه اعلام کردند که اطلاعات ۱۲۰ هزار نفر از افراد تحت درمان این مراکز را منتشر کرده‌اند و وزارت بهداشت باید ۳۰۰ هزار دلار بدهد که باقی این اطلاعات را منتشر نکنند. برخی رسانه‌های رسمی نیز به این موضوع پرداختند اما طبق اطلاعیه رسمی سازمان فناوری و اطلاعات هیچ هکی در سیستم آیداتیس اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: ما از روز اول مطمئن بودیم که این خبر دروغ است. از ۱۲۰ هزارفردی که اعلام شد اطلاعاتشان منتشر شده است، انتشار اطلاعات ۱۱۹ هزار نفر کاملا دروغ است. انتشار اطلاعات حدود ۹۰۰ نفر نیز مربوط به ۹ مرکز DIC است.

به گفته حریرچی تا روز چهارشنبه گذشته اطلاعات ۷۲۳ هزار و ۹۴۲ نفر وارد سامانه آیداتیس شده بود و تا کنون ۵۹۳ هزار و ۳۵۷ نفر برنامه درمان گرفتند. علاوه بر آن حدود ۴۸۰ هزار نفر نیز دارو دریافت کرده‌اند. با تعاملاتی که با دستگاه‌های نظارتی داشته‌ایم در حال حاضر مشکلات این سامانه در همه استان‌ها حل شده است و پزشکان یکی دو استان باقیمانده نیز هفته گذشته وارد این سامانه شدند.

وی تاکید کرد: سامانه آیداتیس مصوب جلسه ستادی است که شخص رئیس جمهور در آن حضور دارد. تعجب می‌کنم برخی فرض می‌کنند میزان اطمینان به وزارت بهداشت می‌تواند کمتر از اطمینان به ارائه دهندگان خدمت باشد.

شیوع بیماری‌های عفونی و تنفسی در مناطق زلزله زده منتفی است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع بیماری‌های عفونی و تنفسی در مناطق زلزله زده روبرو نیستیم،اظهارکرد: شرایط اقلیمی این مناطق مناسب وبا نیست و ما با این بیماری روبرو نیستیم البته ناخوشی‌های جزئی وجود دارد و شرایط مردم ایده‌آل نیست.


۴۷ درصد بیمارستان‌های کشور فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند

حریرچی با اشاره به مطالعه‌ انجام شده در سال ۸۶ درباره فرسودگی بیمارستان‌های کشور اظهار کرد: در این سال ۵۴۵ بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت شامل ۱۸۱۰ ساختمان درمانی که ۵۵ مورد آن در تهران بود، بررسی شدند. در همان سال متوسط عمر ساختمان‌های درمانی در کشور ۲۷ سال و در تهران ۳۵ سال بود همچنین مشخص شد ۷۳ درصد تخت‌های بیمارستانی در تمام کشور و ۸۷ درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران فاقد ارزش‌های بهسازی لرزه‌ای بودند و هزینه کردن برای آنها فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد با توجه به بهره برداری از ۲۴ تخت بیمارستانی جدید و جایگزینی بیمارستان‌های نوساز در سال ۹۳ رقم مراکز درمانی فاقد ارزش‌های بهسازی به ۵۷ درصد رسید. این رقم تا پایان سال ۹۵، ۴۷ درصد برآورد شد. طبق برنامه ریزی‌های ما این شاخص تا سال ۹۹ باید به ۳۰ درصد برسد.

حریرچی تاکید کرد: تمام ساختمان‌های جدید درمانی مقاومت لازم را دارند البته نمی‌توان تقلب نکردن را تضمین کرد.

فرصت ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت تمدید نمی‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه فرصت ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت تا ابتدای آذر است، تاکید کرد: این زمان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود. تا کنون حدود ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. ما به همه کسانی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند توصیه می‌کنیم به هیچ وجه ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند و هر کسی در همان منطقه‌ای که می‌خواهد تا آخر دوره استخدامی فعالیت داشته باشد، ثبت نام کند.

حریرچی در ادامه این نشست تصریح کرد: ما از ابتدای طرح تحول گفتیم منابع این طرح و اقدامات وزارت بهداشت تصویب شده است و باید به ما پرداخت شود. بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها نیز فقط با تعرفه‌های موجود و قانونی خدمت ارائه کرده‌اند. اما قرار نبود که هزینه این خدمات ۱۲ ماه بعد پرداخت شود. از سازمان‌های بیمه‌گر و سایر تامین‌کنندگان مالی بودجه‌ها درخواست می‌کنیم مطالبات قانونی وزارت بهداشت را که در حدود قانونی مصوب شده پرداخت کند.

وی افزود: ما در طرح تحول آنچه با مردم عهد بستیم را به قیمت فشار به خود و پرسنل انجام می‌دهیم. ما فراموش نکرده‌ایم که در برخی استان‌ها پیش از اجرای طرح تحول، ویتامین B و قطره آهن پیدا نمی‌شد اما چگونه امروز کانکس‌های آماده خانه‌های بهداشت به کرمانشاه منتقل می‌شود. این یعنی سیستم خود را برای این شرایط آماده کرده است. در دوره‌ای به دلیل اینکه یکی از شرکت‌های تولید کننده یا وارد کننده آمبولانس به تعهدات خود عمل نکرد علاوه بر آن در شرایط تحریم نیز قرار داشتیم، از قطعات تعدادی از آمبولانس‌ها برای سالم ماندن سایر آمبولانس‌ها استفاده می‌شد اما در زلزله کرمانشاه به جز آمبولانس‌های منطقه، هشت اتوبوس آمبولانس، ۷۰ آمبولانس زمینی و سه آمبولانس هوایی در منطقه حاضر شدند.

وی با اشاره به بدهی ۱۲ هزار میلیاردی وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر تاکید کرد: ادامه طرح تحول سلامت از ما خواسته شده و فکر می‌کنیم مطالبه عمومی نیز همین باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به طرح مطالبی در خصوص دریافت هزینه برای ثبت نام بیمه رایگان سلامت اظهار کرد: دفترچه بیمه سلامت صندوق‌های متعددی مانند کارکنان، بیمه روستایی، خانواده شهدا، بهزیستی، طلاب، دانشجویان و ... دارد. شرایط دریافت این دفترچه‌های بیمه طبق روال عادی جریان دارد اما طبق مصوبه مجلس و آئین نامه دولت کسی که می‌خواهد از بیمه رایگان برخوردار شود با آزمون وسع و اقدامات جایگزین شناسایی و تحت پوشش قرار می‌گیرد. در گذشته نیز کسی که دفترچه بیمه رایگان دریافت می‌کرد فرانشیزی جزئی در مراکز درمانی پرداخت می‌کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز ۵۰ درصد حق بیمه صندوق‌هایی بیمه سلامت از طرف دولت پرداخت می‌شود یعنی ماهیانه ۲۰ هزار تومان برای تحت پوشش قرار گرفتن افراد دریافت می‌شود.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه وزارت بهداشت چه زمانی می‌تواند به عنوان مدعی العموم به مراجع قضایی شکایت کند،گفت: وزارت بهداشت می‌تواند در خصوص تخلف در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، حوزه بهداشت عمومی، اماکن و ... به مراجع قضایی اعلام شکایت کند. در برخی موارد نیز خود این وزارتخانه می‌تواند تخلف را تشخیص دهد اما در بسیاری از مواقع تخلف به هیات‌های سازمان نظام پزشکی یا مقام قضایی اعلام می‌شود.

 سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ایران کمترین مالیات را از کالاهای آسیب رسان دریافت می‌کند، گفت: آنچه در مورد مالیات کالاهای آسیب رسان به خصوص دخانیات مورد نظر ما بود در صحن علنی مجلس تصویب نشد. در مورد برخی کالاها چون ذینفعان متعددی پیش بینی شده است اتفاق ایده‌آل نیفتاد اما در خصوص برخی کالاها اقدامات مثبتی انجام شد اما هنوز در حد ایده‌آل نیست.

حریرچی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کاهش هزینه خدمات دندانپزشکی اظهار کرد: راه اصلی در این مورد پیشگیری است. وزارت بهداشت اقدامات بزرگی در این زمینه انجام داده است. ما در حال حاضر در چهارمین مرحله فیشورسیلانت هفت میلیون دانش آموز هستیم همچنین با توجه به وسع خود برای کودکان و نوجوانان روستایی و مادران باردار در نظام شبکه اقداماتی اساسی انجام داده‌ایم.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای کنترل تغذیه سالم در مدارس نیز توضیح داد و گفت: نظارت و بازرسی‌ها در این زمینه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر آن با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای در این زمینه امضاء کرده‌ایم و موارد غذایی ممنوع که نباید در مدارس توزیع شوند را اعلام کرده‌ایم. ما وضعیت را رو به بهبود می‌بینیم اما کافی نیست. به همین دلیل بر خودنظارتی از طرف مسئولان مدارس، خانواده‌ها و کاهش تقاضا تاکید داریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha