حدود یک ماه و نیم قبل از وقوع زلزله، اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه به سازمان نظام مهندسی نامه ای نوشته و در آن نسبت به عدم ایمنی دیوارهای پیرامونی و عدم اتصال درست نما با سازه واحدهای مسکن مهر در حال ساخت هشدار داده است.

هشدار ریزش دیوارها در نامه‌ای قبل از وقوع زلزله

سلامت نیوز: حدود یک ماه و نیم قبل از وقوع زلزله، اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه به سازمان نظام مهندسی نامه ای نوشته و در آن نسبت به عدم ایمنی دیوارهای پیرامونی و عدم اتصال درست نما با سازه واحدهای مسکن مهر در حال ساخت هشدار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت:دفاع دولت‌های قبلی و فعلی از مسکن مهر کرمانشاه در شرایطی انجام می‌شود که شواهد حاکی از تخریب گسترده دیوارها، نماها و حتی ستون‌های این واحدها است. ناایمنی دیوارهای پیرامونی واحدهای در حال ساخت در نامه‌ای که اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، دوم مهرماه امسال به سازمان نظام مهندسی نوشته، مشهود بوده است. این نامه به نوعی از علت فروریزش دیوارهای مسکن مهر تکمیل شده قبلی نیز پرده برمی‌دارد.

با گذشت هشت روز از زلزله هنوز آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در سایتهای مسکن مهر منتشر نشده است. معاون استاندار کرمانشاه این تعداد را 100 نفر اعلام کرده و گفته است که کشته شدگان مربوط به واحدهای خودمالکی مسکن مهر بوده است. با فرض بر صحت این آمار نمی‌توان مسکن مهر خودمالکی را از واحدهای دولتی جدا دانست؛ چرا که ایمنی ساخت و ساز باید برای هردو بخش به یک اندازه رعایت می شده است.

با این وجود انتشار نامه ای در روزهای اخیر از کم توجهی سازمان نظام مهندسی به استحکام واحدهای مسکن مهر حکایت دارد. در این نامه که از سوی مسعود شریفی ـ مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه ـ منتشر شده آمده است:

"جناب آقای مهندسی همتی
رییس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه
احتراما با توجه به گزارشهای بازرسین نظارت عالیه از پروژه های در حال ساخت استان کرمانشاه، در بسیاری از ساختمانهای در حال ساخت، دیوارهای پیرامونی و نما به درستی با سازه اتصال نداشته و مهار نشده اند. با عنایت به آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800) و همچنین دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمانها (ضابطه شماره 714) دیوارهای خارجی باید قادر به پذیرش نیروها و تغییر مکان نسبی ناشی از بارهای جانبی باشند و این دیوارها یا باید مستقیما توسط اعضای سازه ای نگهداری شوند و یا به وسیله ی اتصالات به سازه متصل گردند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موارد فوق احتمال وقوع خسارت جانی و مالی خصوصا در هنگام وقوع زلزله متصور خواهد بود. لذا ضروری است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی موضوع به تمامی اعضای آن سازمان ضمن تاکید بر طراحی جزییات اجرایی مهار دیوارهای پیرامونی در نقشه های ساختمانی اقدام لازم را معمول نمایند. بدیهی است عدم اجرای ضابطه مذکور، برای مهندسین تخلف حرفه ای محسوب و با مهندسان خاطی برخورد نظارت عالیه وب سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه قرار داده شده است."

شریفی روز بعد از زمین لرزه نیز درخصوص عکس‌های مشاهده شده از وضعیت خرابی‌ مسکن مهر سر پل ذهاب بیان کرده بود:‌ ما در این شهرستان دو پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن مهر داریم که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن بر روی گسل آسیب جدی دیده‌اند و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن مهر نبوده بلکه تمام ساختمان‌ها و سازه‌های آن منطقه حتی اداره راه و شهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه است آسیب دیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha