دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 230914

روزهای پیش از قاعدگی در زندگی هر زن همراه است با تجربه تغییرات جسمی و روانی مانند استرس، اضطراب، مشکل در بخواب رفتن (بی خوابی)، سردرد، خستگی، نوسانات خلقی، افزایش حساسیت عاطفی و تغییر در میل جنسی. اما آیا باید به این نشانگان اهمیت داد؟

آیا سندورم پیش از قاعدگی واقعاً حقیقت دارد؟

سلامت نیوز: روزهای پیش از قاعدگی در زندگی هر زن همراه است با تجربه تغییرات جسمی و روانی مانند استرس، اضطراب، مشکل در بخواب رفتن (بی خوابی)، سردرد، خستگی، نوسانات خلقی، افزایش حساسیت عاطفی و تغییر در میل جنسی. اما آیا باید به این نشانگان اهمیت داد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، از هر 20 زن در انگلیس یک نفر به اندازه ای دچار این علائم می شود که نمی تواند از پس انجام کارهای روزمره خود برآید. با این حال، به گفته یک روان شناس زن، رابین اشتاین دلوسا، تمام این نشانگان افسانه هستند. بهتر است سندروم پیش از قاعدگی را مثالی از کشمکش زنان مدرن برای مدیریت زندگی خود به حساب آوریم.

این روان شناس معتقد است کتاب ها، مجلات و جامعه پزشکی همگی در اعتبار بخشیدن به این سندروم و علائم فلج کننده آن برای زنان نقش دارند. گویی ما باید این ایده را در خود درونی کنیم که بدن ما لزوماً باید هر ماه ناقص و معیوب باشد. تصوری که بیشتر به احساس از کار افتادگی زن می انجامد.

در واقع بسیاری از علائمی که زنان به حساب سندروم پیش از قاعدگی می گذارند، مثل انقباض عضلانی، نفخ و افسردگی احتمالاً نشانه هایی هستند که خیلی سخت به بیرون رانده می شوند. مثل حس رهایی از زندان. چه بسا تمام افسانه های دیرینه ای که در مورد اثرات هورمون های زنانه وجود دارد کم ارزش و نامعتبر باشند.

هرجند او می پذیرد که هورمون ها می تواند منجر به نشانگان ناخوشایندی در زنان شوند اما نباید آنها را به اندازه ای حاد در نظر بگیریم، چرا که هرکسی اعم از زن و مرد ممکن است این چیزها را گاهی اوقات تجربه و احساس کند. البته این عقیده مخالفانی هم دارد. به طوری که برخی از استادان سلامت زنان، مانند جویس هارپر، معتقد هستند تغییرات هورمونی، حس و حال ما را تحت تأثیر خود دارد و نباید این اتفاق را افسانه بدانیم. حدود 95 درصد زنان، نشانگان پیش از قاعدگی را برخی اوقات تجربه می کنند اما الزاماً همه ما دچار احساس فروپاشیدگی نمی شویم. نباید بگوییم این نشانگان به خاطر مقتضیات زندگی مدرن زنان است چرا که ما سندروم پیش از قاعدگی را خودمان اختراع نکرده ایم!

آرای ضد و نقیض در مورد این سندروم و اثر آن بر زندگی زنان امر تازه ای نیست. حتی نظریه ای در سال 2012 رواج یافت که ادعا می کرد سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. تحقیقی در دانشگاه تورنتو با تحلیل 41 مطالعه در مورد تغییر خلق زنان با چرخه قاعدگی آنها نشان داد که از هر شش مطالعه، تنها یک مورد به وجود ارتباط بین نوسانات خلقی و دوران قاعدگی اشاره کرده بود.

با این حال، سرویس خدمات همگانی در انگلیس بر این نکته تأکید دارد که با احتیاط در مورد این دیدگاه ها و یافته ها بیندیشیم، چرا که بسیاری از آنها فاقد نمونه های بزرگ و استحکام آماری هستند.

منبع: Independent

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha