سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 230989

مصرف قلیان باعث اعتیاد به نیكوتین می‌شود و در مقایسه با دیگر مواد دخانی، مصرف بیشتر آن باعث اعتیاد بیشتر می‌شود. توتون قلیان اغلب شیرین شده و طعم‌دار است و آن را بسیار مطبوع جلوه می‌دهد، بنابراین بوی شیرین و طعم مطبوع آن باعث می‌شود برخی مردم به‌ویژه جوانان، به مصرف قلیان رو آورند.

فلزات سنگین قلیان با آب تصفیه نمی‌شود

سلامت نیوز:مصرف قلیان به‌علت نمای دروغین تفریحی و شادی‌زایی معمولا به‌صورت دسته‌جمعی و غالبا به شکل گروهی دوستانه یا خانوادگی مصرف می‌شود که قبح و مذمومیت مصرف سیگار را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت:  اقبال بیشتر جوان‌ترها به این وسیله مصرفی مواد دخانی بیش از سیگار و سایر فرآورده‌های دخانی است و زنگ خطری است كه ابتلای هر چه بیشتر جوانان را در سطح جهانی به همراه خواهد داشت. مطالعات انجام شده در كشور ما و بعضی از كشورهای منطقه نشان می‌دهد كه اقبال دختران (مادران آینده) و زنان امروزی به مصرف قلیان بیش از پیش است؛ خطر دیگری كه نیمی از جمعیت بشر امروز را تهدید می‌كند.

 

مصرف قلیان باعث اعتیاد به نیكوتین می‌شود و در مقایسه با دیگر مواد دخانی، مصرف بیشتر آن باعث اعتیاد بیشتر می‌شود. توتون قلیان اغلب شیرین شده و طعم‌دار است و آن را بسیار مطبوع جلوه می‌دهد، بنابراین بوی شیرین و طعم مطبوع آن باعث می‌شود برخی مردم به‌ویژه جوانان، به مصرف قلیان رو آورند.

 

منابع گرمازایی همچون زغال یا چوب نیم‌سوز كه معمولا برای سوزاندن توتون به‌كار می‌روند بر خطرات بهداشتی می‌افزایند زیرا با مصرف این سوخت‌ها، سمومی تولید می‌شود كه حاوی مقدار زیادی مونواكسیدكربن، فلزات و مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.

 

دود حاصل از مصرف قلیان، حتی بعد از عبور از میان آب درون جام، حاوی مقدار زیادی تركیبات سمی ازجمله مونواكسیدكربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا ست. بر خلاف باور عمومی و شاید قدیمی، دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری است كه باعث سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

 

طی یك‌بار مصرف قلیان، مصرف‌كننده در معرض دود بیشتر در مدت زمان بیشتری نسبت به سیگار قرار می‌گیرد. به‌طور نمونه سیگاری‌ها با مصرف 8تا 12سیگار در روز، در مدت 5الی 7دقیقه، بین 40تا 75میلی لیتر پك به سیگار می‌زنند و 0/5الی 0/6لیتر دود استنشاق می‌كنند، درحالی‌كه طی یك‌بار مصرف قلیان كه 20الی 80دقیقه طول می‌كشد، مصرف‌كننده 50تا 200پك می‌زند كه هر كدام بین 0/15 تا 1لیتر است. بنابراین در هر بار مصرف قلیان، مصرف‌كننده دودی معادل 100سیگار یا بیشتر استنشاق می‌كند.

 

درحالی‌كه آب مقداری از نیكوتین را جذب خود می‌كند، مصرف‌كننده قلیان به اندازه كافی نیكوتین دریافت می‌كند كه به آن اعتیاد پیدا كند. به‌طور كلی میزان جذب نیكوتین در فرد سیگاری یك تنظیم‌كننده برای میزان جذب كلی است، در حقیقت افراد سیگاری به حدی سیگار می‌كشند كه اعتیاد و نیازشان به نیكوتین برطرف شود، نه اینكه دچار حالت تهوع شوند. به‌نظر می‌رسد كه با كم كردن غلظت نیكوتین در دود قلیان، مصرف‌كننده مقدار دود بیشتری استنشاق می‌كند و بنابراین اگر نیكوتین جذب آب نشود، مصرف‌كننده در معرض مقدار بیشتری مواد شیمیایی سرطان‌زا و گازهای خطرناكی چون مونواكسیدكربن قرار می‌گیرد؛ با وجود این این موضوع نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha