نماینده مردم آمل در مجلس گفت: دریای خزر به زودی به سرنوشت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های کشور دچار خواهد شد.

ورود فاضلاب صنعتی کشورهای همسایه به دریای خزر /خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود

سلامت نیوز: نماینده مردم آمل در مجلس گفت: دریای خزر به زودی به سرنوشت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های کشور دچار خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، عزت الله یوسفیان ملا درگفت وگو با خانه ملت،، وضعیت آلودگی دریای خزر را بحرانی خواند و گفت: بر اساس قراردادهای پیشین، ایران و شوروی سابق هر کدام 50 درصد از دریای خزر سهم داشتند و این کشور با فروپاشی به 5 کشور تجزیه شد و در حال حاضر خواستار این هستند که 50 درصد سهم ایران میان آنها و ایران توزیع شود.

نماینده مردم آمل ولاریجان در مجلس شورای اسلامی، آلودگی دریای خزر را یکی از ابعاد پنهان تقسیم شدن سهم 50 درصدی این دریا دانست و با انتقاد از اینکه تمامی فاضلاب های صنعتی کشورهای حاشیه دریای خزر به سمت این دریا سرازیر می شود، تصریح کرد: سهم ایران از آلودگی دریای خزر بسیار ناچیز و اندک بوده و ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا نیز دیده نمی شود البته ممکن است فاضلاب ها به صورت جزئی وارد رودخانه ها شوند که این امر نیز تاثیر زیادی در آلودگی دریا ندارد.

وی با انتقاد از اینکه شرایط اقلیمی و جغرافیایی دریای خزر به گونه ای است که تمامی فاضلاب های کشورهای همسایه به سمت ایران روانه می شود، گفت:  آلودگی ها به سمت سواحل استان های شمالی روانه و در این رابطه بیشترین صدمه و آسیب متوجه ایران می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه دریای خزر به زودی به سرنوشت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های کشور دچار خواهد شد، افزود: البته آب دریای خزر مانند دریاچه ها کشور کاهش نمی یابد بلکه با شرایط فعلی به زودی دریا به باتلاقی از فاضلاب تبدیل می شود که مشکلات آن دامن گیر کشور خواهد شد.

یوسفیان ملا با هشدار نسبت به اینکه نسل فک خزر به علت آلودگی نفتی و ورود فاضلاب صنعتی رو به انقراض است، افزود: متاسفانه در حال حاضر این گونه آبزی به دلیل حفاری های نفتی و ورود فاضلاب های کارخانجات و واحدهای تولیدی کشورهای حاشیه در دریا قابل رویت نبوده و نسل برخی آبزیان دیگر نیز در معرض انقراض است.

وی با انتقاد از اینکه وزارت امور خارجه اقدام موثری در رابطه با پیگیری  آلودگی دریای خزر انجام نداده است، تصریح کرد: این دستگاه عزم راسخی برای پیگیری آلودگی دریای خزر از جانب کشورهای همسایه نداشته است و امروز تمامی کشورهای همسایه در این آلودگی نقش دارند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علاوه بر این چانه زنی ها و مذاکرات بسیار ملایمی که در دولت های سابق نیز انجام شده بود متوقف شده و گامی موثر برای احقاق حق ایران برداشته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha