کبد چرب ۳۰ درصد از ایرانی‌ها با سونوگرافی قابل تشخیص است

سلامت نیوز:دبیر علمی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد ایرانیان دارای کبد چرب هستند که با سونوگرافی قابل تشخیص است، گفت: اقدام اصلی در جهت پیشگیری از این مسئله انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اکرم پورشمس در افتتاحیه هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با موضوع کبد چرب و گوارش اظهارداشت: این مشکل به دلیل رسوب چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود و در اکثر موارد بخشی از سندرم متابولیک است که این سندروم ناشی از مشکل به هم خوردن تعادل سوخت و ساز چربی و قند است.


پورشمس با اشاره به اینکه وقتی یک مکانیزیم ارگان‌های مختلف را درگیر کند سندروم نام دارد، افزود: چربی اضافه در بدن هرجا ممکن است رسوب کند، این چربی اگر در عروق قلبی رسوب کند، فرد را مستعد سکته قلبی خواهد کرد و اگر در شکم رسوب کند چاقی و شکم بزرگ را به همراه خواهد داشت.


وی گفت: در صورتی که چربی در کبد رسوب کند سبب کبد چرب می‌شود که کبد چرب اکثر موارد وجه‌ای از سندروم متابولیک است.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: حدود 30 درصد ایرانیان دارای کبد چرب هستند که با سونوگرافی قابل تشخیص است همچنین 3 درصد مردم ایران نَش یا هپاتیت ناشی از رسوب چربی دارند.


دبیر علمی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران تاکید کرد: اگر فردی کبد چرب دارد باید مراقب قلب، فشارخون، چربی و دیابت در خود باشد چراکه بنابه دلایل گفته شده این مسائل با یکدیگر مرتبط هستند و علت اصلی مرگ و میر افراد مبتلا به کبد چرب بیماری‌های قلبی و عروقی است.


پورشمس تصریح کرد: فردی که مبتلا به هپاتیت چربی شود و این فرد چاق بماند و قند خونش نیز بالا باشد در معرض نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد است بنابراین اقدام اصلی در جهت پیشگیری از این مسئله ورزش و رعایت رژیم غذایی است تا بتوان سوخت در بدن را بیشتر کرد و ساخت قند و چربی را کاهش داد همچنین اگر فرد در کنار کبد چرب مبتلا به دیابت است داروی لازم را برای دیابت مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha