سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف یكی از انواع سلول‌های بنیادی است كه قابلیت درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواعی از سرطان و همچنین بیماری‌های مغزی نخاعی را در خود جای داده است...

هر نوزاد یك اكسیر شفابخش دارد

سلامت نیوز:سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف یكی از انواع سلول‌های بنیادی است كه قابلیت درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواعی از سرطان و همچنین بیماری‌های مغزی نخاعی را در خود جای داده است، اما آنطور كه مرتضی ضرابی، رئیس بانك خون بند‌ناف رویان می‌گوید: تنها 5درصد نمونه‌های خون بند‌ناف ذخیره شده در بانك‌های خصوصی خون بند‌ناف در دنیا برای درمان بیماری احتمالی خود افراد مورد استفاده قرار گرفته است. 

 

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در چنین شرایطی در سه بانك عمومی خون بند‌ناف سازمان انتقال خون، رویان و بیمارستان شریعتی تنها 15 هزار نمونه خون بند‌ناف ذخیره شده و در عوض در بانك خصوصی 85 هزار نمونه ذخیره شده است. وقتی 95درصد موارد استفاده از این سلول‌های بنیادی به بیماران نیازمند دیگر مرتبط بوده است، چرا نباید به جای توسعه بانك‌های خصوصی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف به سراغ توسعه بانك‌های عمومی رفت؟ رئیس بانك خون بند‌ناف رویان پاسخ این سؤال را اینگونه می‌دهد: سیاست سازمان بهداشت جهانی هم توسعه بانك‌های عمومی است، اما بانك عمومی را باید مراكز خیریه و دولت حمایت كنند، در حالی كه كل حمایت دولت در حد همین 15هزار نمونه بوده و امسال هم هیچ بودجه‌ای جهت تقویت بانك عمومی تخصیص داده نشده است.
هر نوزادی كه به دنیا می‌آید به همراه خود اكسیر شفابخشی را به ارمغان می‌آورد. سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف بی‌آنكه هیچ ضرری به مادر یا جنین برساند می‌تواند جمع‌آوری شده و در خدمت سلامت در بیاید. به همین خاطر هم خیلی از افراد سلول‌های بنیادی فرزندشان را در بانك‌های خون بند‌ناف عمومی یا خصوصی ذخیره‌سازی می‌كنند. بانك خون بند‌ناف خصوصی امكان استفاده از مزایای این سلول‌ها را تنها برای خانواده‌ای كه آن را ذخیره كرده‌اند، فراهم می‌آورد، اما سلول‌های موجود در بانك عمومی برای هر بیماری كه تطابق ژنتیكی لازم را داشته باشد، قابل استفاده است. اینجاست كه یك تقابل مهم شكل می‌گیرد. اینكه ممكن است تا پایان عمر 25 ساله سلول‌های بنیادی خون بندناف این سلول‌ها مورد نیاز فردی كه آنها را برای خودش ذخیره كرده قرار نگیرد، اما بیمارانی كه با این نمونه تطابق ژنتیكی داشته باشند، چون این نمونه‌ها خصوصی است نتوانند از آن استفاده كنند. 
 
غیر‌علمی و غیر‌اخلاقی 
سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف هم یك عمری دارند.‌ به گفته دكتر ضرابی، رئیس بانك خون بند‌ناف رویان، این سلول‌ها تا 25 سال قابل نگهداری هستند و بعد از آن دور ریخته می‌شوند؛ ‌سلول‌هایی كه اگر در بانك عمومی ذخیره شوند می‌توانند جان كسی را نجات دهند. 
وی در‌این‌باره می‌گوید: در موارد اینچنینی اغلب خانواده‌ها رضایت داده‌اند تا خون بند‌ناف فرزندشان برای بیمار دیگر مورد استفاده قرار گیرد و در رضایتنامه‌ای كه هنگام قرارداد با خانواده‌ها درباره این موضوع وجود دارد 57 درصد از آنان رضایت داده‌اند تا در صورتی كه بیماری نیاز به این نمونه‌ها داشت در اختیارش قرار گیرد.
دكتر مهین نیكو‌گفتار، رئیس آزمایشگاه بانك خون بند‌ناف ملی ایران هم به «جوان» می‌گوید: تجربه 25 ساله دنیا در این حوزه ثابت كرده است كه ذخیره خون بند‌ناف در بانك‌های خصوصی خیلی مصرف كمی دارند و در طول این سال‌ها فقط چهار یا پنج مورد اتفاق افتاده است و خانواده در برابر خدمتی كه شاید هیچ وقت دریافت نكند، هزینه می‌پردازد. ضمن آنكه از نظر اخلاقی هم این روش چندان درست نیست. 
 
بانك خصوصی در خدمت عموم
رئیس بانك خون بند‌ناف رویان با عنایت به حمایت ناچیز دولت از توسعه بانك‌های عمومی خون بند‌ناف در گفت‌وگو با «جوان» می‌افزاید: ما از ظرفیت بانك خصوصی برای تقویت بانك عمومی استفاده می‌كنیم و مصوبه داریم از محل درآمدهای بانك خصوصی سالانه هزار نمونه خون بند‌ناف را در بانك عمومی ذخیره‌سازی كنیم كه تلاش می‌كنیم تا پایان امسال این برنامه را اجرایی كنیم. 
ضرابی همچنین معتقد است: در این زمینه می‌توان از ظرفیت خیران بهره‌گیری كرد. وی هم تصریح می‌كند: توصیه ما هم این است كه بانك عمومی تقویت شود. ما موارد متعددی را دراین زمینه داشته‌ایم كه رضایت داده‌اند تا در صورت نیاز از نمونه خونی برای درمان سایر بیماران استفاده شود. به طور نمونه موردی بیماری سرطانی در یكی از روستاهای جیرفت بود كه یكی از خانواده‌ها نمونه خون بندناف فرزندش را به وی اهدا كرد. 
وی همچنین می‌افزاید: برخی خانواده‌ها نیز هستند كه فرزندانشان به سنین 10 - 12 سالگی رسیده‌اند و هیچ مشكلی هم ندارند و به همین خاطر هم نمونه‌شان را به بانك عمومی منتقل می‌كنند و دیگر هزینه شارژ سالانه را پرداخت نمی‌كنند. 
ضرابی با اشاره به هزینه ذخیره‌سازی 5/2 میلیونی ذخیره‌سازی در بانك خصوصی و شارژ 120 هزار تومانی آن در هر سال از پوشش برخی بیمه‌های تكمیلی یا بانك‌ها و وزارت نفت در این‌باره می‌افزاید: در صورت همراهی بیمه‌ها می‌توان ذخیره‌سازی این سلول‌ها را بیشتر كرد. 
ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف هم چیزی شبیه بیمه است؛ ‌بیمه‌ای بیولوژیكی كه می‌تواند زندگی فرد یا اعضای خانواده‌اش را نجات دهد، اما همه مرگ‌ها و حوادث بر اثر بیماری‌هایی نظیر سرطان نیست، به‌خصوص وقتی بیماری به این سلول‌ها نیاز دارد و مرگ و زندگی‌اش به این سلول‌ها وابسته است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha