ظرف چند روز گذشته اختلاف نظرات و تنش های زیادی در خصوص لزوم اطلاع رسانی از وضعیت ایمنی مسکن های مهر ایجاد شد.

لاپوشانی نتیجه ندارد، مردم می‌دانند مسکن مهر امنیت ندارد/چرا برای مستضعفین خانه ناایمن ساختند؟

سلامت نیوز: ظرف چند روز گذشته اختلاف نظرات و تنش های زیادی در خصوص لزوم اطلاع رسانی از وضعیت ایمنی مسکن های مهر ایجاد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد ساختمان های مسکن مهر ایمن نیستند و این هشدار را به جمعی زیادی از ساکنان آن داد. سپس وحید حقانیان مشاور رهبری در پاسخی علاوه بر لعنت فرستادن به جهانگیری به دلیل بیان این هشدار،عنوان کرد چرا ترس را به جان 12 میلیون ساکن مسکن مهر می اندازیم. در حالی که اتفاق خاصی برای سازه های مسکن مهر در مناطق زلزله زده نیفتاده است و فقط بخشی از ظاهر آن ریخته است.

این موضوع دستمایه اعتراضات و اختلافات بسیاری قرار گرفت و این پرسش را مطرح کرد که اخلاق در این زمینه چه حکمی می دهد؟ اگر عدم ایمنی ساختمانهای مسکن مهر هشدار داده نشود نوعی جفا به مردم محسوب نمی شود؟ شاید در پیش از وقوع بحران،فرصتی باشد که بتوان بخشی از آن مسکن های ناایمن را ترک یا آنها را مقاوم سازی کرد.آیا به دلیل جلوگیری از ترس مردم می توان سکوت کرد؟ یا برای عدم ایجاد بحران جدید نباید ساکنان میلیونی طبقه ضعیف جامعه را که به سختی توانسته اند خانه ای برای خود بخرند و سالها باید قسط بپردازند را آگاه کرد و به آنها گفت خانه هایتان امن نیست و مراقب باشید؟

باید ها و نبایدهای اطلاع رسانی از عدم ایمنی مسکن مهر

همین چالش باعث شد تا به آسیب شناسی طرح این پرسش بیفتیم که وقتی مسکن مهر و نوع ساخت آنها از نظر بسیاری از مهندسان سازه و کارشناسان حوزه مسکن، بدون نظارت با پیمانکاران بی مسئولیت و مصالح ساختمانی بی کیفیت و ارزان است،چطور باید به مردم در خصوص آنها هنگامه وقوع بحران ها و زلزله هشدار داد.


"مصطفی اقلیما" آسیب شناس در خصوص این مسئله عنوان می کند:در کشور ما جنبه سیاسی امور متاسفانه بسیار بالاست.اما لازم به ذکر است با زلزله بیشتر از 7 ریشتری هر خانه شخصی ساز و برج مقاومی هم نمی تواند آنچنان طاقت بیاورد، چه برسد به مسکن مهر متری 300 هزار تومانی.در هر صورت با این شدت و وسعت زلزله،پایه های ساختمانها کج می شود.

وی معتقد است: مقاومت مسکن مهر با متری 300 هزار تومان بهتر از این نمی شود، اما شاید بتوان گفت در آپارتمان متری 8 میلیون تومانی دیوارها این طور روی سر مردم خراب نمی شوند. چنانچه در تهران چنین زلزله ای بیاید، حداقل 60 درصد ساختمانها تخریب می شود. در واقع،زلزله به شدت به عمق زمین بستگی دارد. خود ژاپن هم اگر زلزله ای در عمق 5 یا 10 کیلومتری بیاید،خرابی به بار خواهد آورد.در کشور ما که خانه های روستایی با 4 ریشتر هم تخریب می شوند.اقلیما معتقد است باید به برخی ها می گویند در همان منطقه زلزله زده مسکن مهرهایی هستند که تخریب نشده اند چون پیمانکار و مصالح درستی داشته است.اما اقلیما این موضوع را رد کرده و تصریح می کند:اینکه می گویند برخی مسکن های مهر استحکام داشته و تخریب نشده درست نیست.همه می دانند با چنین پولی خانه مقاوم به کسی نمی دهند.پیمانکار و مصالح مورد استفاده در ساخت چنین مسکن هایی هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته اند.در واقع فرم زلزله،موجی است؛ممکن است در برخی مناطق بیشتر بار تخریبی داشته باشد و در برخی مناطق کمتر.


مردم واقعیت را گفت.خانه ای با متری 300 هزار تومان در حالت عادی هم با آن نوع مصالح بی کیفیت نشست می کند، زیرا زیرساخت ها ایمن نیستند و ترک های عمودی روی دیوارها ایجاد می شود.بر این اساس چطور می توان گفت در چنین سازه ای ساختمان تخریب نمی شوند؟ او در ادامه بیان می کند: وقتی خانه ای چنین قیمتی دارد با قیمت بنا روزی 300 الی 400 هزار تومان، کارگر روزی 100 هزار تومان، یک عدد توالت ایرانی 800 هزار تومان، تصور می کنید متری 300 هزار تومان چطور محاسبه می شود؟

لاپوشانی نتیجه ندارد، مردم می دانند این ساختمانها امنیت ندارند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی تاکید می کند: لاپوشانی در جامعه هیچ فایده ای ندارد. به نظر من مردم، کسانی که این نوع خانه ها را خریداری می کنند از همان ابتدا می دانند که آنها امن نیستند و ایمنی ندارند و با یک تکان استحکام آنها از بین می رود.به هر ترتیب به صورت طبیعی چیزی که ارزان تر باشد راحت تر خریداری می شود و بسیاری می گویند حالا کو تا زلزله بیاد! اما خب طبقه ضعیف مجبور به خریدن چنین خانه هایی با قرض و وام هستند.

هیچ مسکن مهری پیمانکار مسئول و مصالح ساختمانی استاندارد ندارد

برخی ها می گویند در همان منطقه زلزله زده مسکن مهرهایی هستند که تخریب نشده اند چون پیمانکار و مصالح درستی داشته است.اما اقلیما این موضوع را رد کرده و تصریح می کند: اینکه می گویند برخی مسکن های مهر استحکام داشته و تخریب نشده درست نیست.همه می دانند با چنین پولی خانه مقاوم به کسی نمی دهند. پیمانکار و مصالح مورد استفاده در ساخت چنین مسکن هایی هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته اند.در واقع فرم زلزله،موجی است؛ممکن است در برخی مناطق بیشتر بار تخریبی داشته باشد و در برخی مناطق کمتر.خب مسلما هر جا به کانون اصلی زلزله نزدیکتر بوده، تخریب بیشتری به بار آورده است.از سویی دیگر تعداد افرادی که در ساختمان های مسکن مهر زندگی می کنند بالاست. این ساختمان ها طاقت این میزان وزن افراد اضافی را ندارند و به هنگام لرزش هر چند خفیف تر، تخریب با وزن بیشتر در ساختمانها، زودتر اتفاق میفتد.

وظیفه دولت است هر چه زودتر برای مردم آسیب دیده خانه بسازد

این آسیب شناس تاکید می کند:مسکن مهرهایی که هم اکنون تخریب شده اند،دیگر قابل تعمیر نیستند.نمی توان به جای ستون تخریب شده و از بین رفتن پایه خانه،ستون دیگری ساخت. بلکه وظیفه دولت است که برای مردم از نو خانه بسازد.همین حالا همه جدل های دولتی ها و باقی افراد، بی مفهوم است. زیرا واقعیت مسکن مهر را دولت و وزارت راه و مسکن و کارشناسان این حوزه می دانند. از طرفی می توان پول هایی که این روزها توسط چهره های مختلف ورزشی و اجتماعی جمع آوری می شوند را نیز، برای بازسازی این خانه ها به کار گرفت.

برخی سازمان های حاکمیتی مسئول،خود را از مسئولیت اصلیشان کنار کشیده اند

اقلیما در انتقادی دیگر خاطرنشان می کند: متاسفانه در این زلزله شاهد آنیم که برخی مسئولان اصلی همچون بنیاد مستضعفان، در رسیدگی به وضعیت مردم خود را کنار کشیده اند. همین حالا تعداد زیادی از زنان مناطق زلزله زده سرپرست خانوار شده و همسران و سرپرستان خود را از دست داده اند. مگر از اینها مستضعف تر وجود دارد؟ چرا این سازمانهای ثروتمند در این زلزله برای کمک به مردم حضور ندارند و هرچه هست فقط کمک های مردمی است؟ باید برای این افراد خانه بسازند. به هر دلیل این خانه ها فرو ریخته،دیگر گذشته و دعواهای سازمانهای مختلف با یکدیگر و اینکه در هر بحران بگوییم دولت قبل مقصر است و...اهمیتی ندارد. الان فقط باید برای آنها خانه تهیه کرد و آنها را از این وضعیت بغرنج نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha