رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به جزئیات تخریب در زلزله اخیر کرمانشاه، گفت: در این زلزله به دلیل مسدود شدن راه‌ها امدادرسانی به روستاها به موقع صورت نگرفت، به گونه‌ای که در برخی از روستاها تا روز جمعه هفته گذشته دام‌ها در زیر آوار باقی ماندند.

ناکارآمدی مراکز درمانی در زلزله کرمانشاه/در بازسازی استان شتاب‌زده عمل نشود

سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به جزئیات تخریب در زلزله اخیر کرمانشاه، گفت: در این زلزله به دلیل مسدود شدن راه‌ها امدادرسانی به روستاها به موقع صورت نگرفت، به گونه‌ای که در برخی از روستاها تا روز جمعه هفته گذشته دام‌ها در زیر آوار باقی ماندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دکتر غزال راهب، اول آذر ماه در نشست ارائه یافته‌های تیم اعزامی مرکز تحقیقات مسکن در زلزله کرمانشاه با ارائه نتایجی ناشی از مطالعات میدانی از سکونت‌گاه‌های منطقه‌های زلزله‌زده کرمانشاه افزود: بر اساس مطالعات میدانی ما در ساعات اولیه زلزله مسیر روانسر به جوانرود به دلیل ریزش سنگ مسدود شد، ضمن آنکه در مسیر سر پل ذهاب، قصر شیرین و ازگله هیچ کدام از بیمارستان‌ها قادر به پاسخگویی به مصدومان نبوده‌اند.

وی دلیل این امر را از دست دادن کارکردهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ذکر کرد و افزود: این امر موجب شد تا مصدومان به مراکز درمانی کرمانشاه منتقل شوند و از آنجایی که بیمارستان‌های کرمانشاه پاسخگوی درمان مصدومان نبوده‌اند، مصدومان به صورت پروازی به تهران منتقل شدند.

راهب با تاکید بر اینکه مطالعات ما در این منطقه نتایج جالبی در خصوص روند رشد جمعیتی این منطقه داشته است، اظهار کرد: تعداد شهرهای استان کرمانشاه از سال 65 تا 94 از 14 شهر به 32 شهر افزایش یافت، در حالی که روند رشد جمعیتی این استان منفی بوده است.

رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات کرمانشاه با تاکید بر اینکه این استان از سال 85 تا 95 با کاهش شدید جمعیت مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: در برخی از شهرهای این استان به دلیل وقوع جنگ رشد جمعیت از صفر شروع شد و جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کردند و جمعیت شهری که به دلیل وقوع جنگ، استان را ترک کرده بودند، بعد از جنگ به این استان بازنگشتند.

در زلزله اخیر با شهرهایی مواجه شدیم که خانه‌های روستایی در آن‌ها حاکم بود.

وی اضافه کرد: بر اساس این یافته‌ها در زلزله اخیر با شهرهایی مواجه شدیم که خانه‌های روستایی در آن‌ها حاکم بود،
از این رو امر اسکان زلزله‌زدگان در این زلزله از شرایط بهتری برخوردار  ده است.

راهب با تاکید بر اینکه براساس این داده‌ها  نباید در بازسازی این استان شتاب‌زده عمل شود، تاکید کرد: با توجه به داده‌های به دست آمده باید بازسازی شهرها براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.
نباید در بازسازی این استان شتاب‌زده عمل شود، بلکه با توجه به داده‌های به دست آمده باید بازسازی شهرها بر اساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.

وی همچنین به وضعیت تاب آوری سکونت‌گاه‌ها در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در سر پل ذهاب 45 هزار نفر ساکن هستند که یک شهر کم‌جمعیت محسوب می‌شود و ساختمان‌های آن به دلیل بازسازی بعد از جنگ نوساز بودند. در تازه‌آباد نیز 56 هزار نفر در هر هکتار ساکن هستند که دارای جمعیت 14 هزار نفری است، ضمن آنکه در این شهر سکونت‌گاه‌های روستایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اسلام آباد غرب با 90 هزار جمعیت دومین شهر پر جمعیت استان کرمانشاه محسوب می‌شود، اضافه کرد: 67 درصد این بناها در این شهر با آجر و آهن ساخته شده‌اند و در ارزیابی نیز در سال 84 به شهر تبدیل شده است و همچنان آثار جنگ در آن وجود دارد.

این محقق با اشاره به کارکردهای شهر در زلزله اخیر کرمانشاه توضیح داد: مسیر حرکت‌ در این زلزله عملکرد خوبی داشتند ولی از سوی دیگر این استان فاقد کمربندی است که این امر موجب شد امداد رسانی با ترافیک شدید و ازدحام جمعیت مواجه شود.

راهب با تاکید بر اینکه در مناطق زلزله زده اسکان موقت خوبی صورت نگرفت، گفت: اسکان موقت به صورت پراکنده بود که این امر موجب شده تا امدادرسانی یکپارچه و یکسانی صورت نگیرد، ضمن آنکه برای دپوی زباله‌ها تمهیداتی اندیشیده نشده است.
در مناطق زلزله زده اسکان موقت خوبی صورت نگرفت، ضمن آنکه برای دپوی زباله‌ها تمهیداتی اندیشیده نشده است.

رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به وضعیت اسکان در روستاها تاکید کرد: به دلیل مسدود شدن راه‌ها امدادرسانی و نجات در روستاها به موقع انجام نشد، به گونه‌ای که در برخی از روستاها همچنین تا روز جمعه هفته گذشته دام‌ها در زیر آوار باقی مانده‌ بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha