چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 231103

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که آلودگی هوا موجب کاهش باروری شمار قابل توجهی از مردان می شود.

آلودگی هوا و ناباروری مردان

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که آلودگی هوا موجب کاهش باروری شمار قابل توجهی از مردان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه تلگراف، محققان دانشگاه هنگ کنگ در این مطالعه شش هزار و 500 مرد را در تایوان مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که آلودگی هوا با کیفیت ضعیف اسپرم ارتباط دارد.
این مطالعه نشان داد که به ازای هر 5 میکروگرم در مترمکعب افزایش ذرات ریز PM2.5s، خطر این که اسپرم در دهک پایین اندازه و شکل طبیعی اسپرم قرار گیرد،26 درصد افزایش می یابد. این تاثیر زمانی است که شمارش این ذرات بیش از 25 میکروگرم در مترمکعب افزایش یابد.
چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر کیفیت اسپرم هنوز مشخص نیست اما محققان می گویند که در چند مطالعه تجربی مشخص شده است که ترکیبات ریز مانند فلزات سنگین و هیدروکربن های آروماتیک با آسیب به اسپرم ارتباط دارند.
دکتر ژیانگ کیان از دانشگاه هنگ کنگ گفت: گرچه برآورد اثرات اندک است و اهمیت آن ممکن است در موقعیت بالینی نادیده گرفته شود، اما این موضوع یک چالش مهم برای سلامت عمومی محسوب می شود.
وی افزود: با توجه به گستره قرار داشتن افراد در معرض آلودگی هوا، حتی تاثیر اندک ذرات PM2.5 بر مورفولوژی طبیعی اسپرم می تواند به ناباروری شمار قابل توجهی از زوج ها منجر شود.
پروفسور آلن پاسی، استاد آندرولوژی در دانشگاه شفیلد گفت: از این مطالعه جدید و سایر مطالعات نتیجه می گیرم که آلودگی هوا احتمالا تاثیر بالقوه منفی بر سلامت باروری مردان دارد.
این تحقیق در مجله BMJ Open منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha