تلاش های هوشمندانه، درسایه خودباوری از 2 دهه پیش در سرزمین کهن و پرظرفیت ایران دریچه ای جدید به نام گردشگری سلامت گشوده، مسیری که با علاج دردها برای بیماران داخلی و خارجی همراه خواهد بود، اما سهم کنونی، درخور ظرفیت های بالای کشور نیست.

ظرفیت های ایران برای کسب درآمد پایدار از گردشگری سلامت

سلامت نیوز: تلاش های هوشمندانه، درسایه خودباوری از 2 دهه پیش در سرزمین کهن و پرظرفیت ایران دریچه ای جدید به نام گردشگری سلامت گشوده، مسیری که با علاج دردها برای بیماران داخلی و خارجی همراه خواهد بود، اما سهم کنونی، درخور ظرفیت های بالای کشور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، میلیون ها انسان که از بیماری رنج می برند برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و ارزان به کشورهای دیگر سفر می کنند و امروز گردشگری سلامت به بخش مهمی از صنعت گردشگری با درآمد بالا و پایدار مبدل شده است.
براساس آمارهای موجود درآمد حاصل از گردشگری سلامت بیش از 3 برابر دیگر بخش های گردشگری است.
در سال 2015 بیش از 10 میلیون نفر برای دریافت خدمات درمانی به کشورهای آسیایی سفر کردند. در منطقه خاورمیانه نیز بسیاری از کشورها برنامه های زیادی برای جذب گردشگر سلامت داشته اند و توانسته اند موفقیت های چشمگیری در جذب مسافر داشته باشند.
ایران به دلیل مزیت های بالای رقابتی و ظرفیت های غنی در زمینه جذب گردشگر درمانی می تواند در این حوزه به جایگاه مناسب تری در منطقه و جهان دست یابد.
قیمت مناسب و کیفیت بالای خدمات درمانی و سلامت، وجود پزشکان حاذق و با دانش روز، موقعیت جغرافیایی ممتاز و جاذبه های متعدد گردشگری و روستاهای بکر و خوش آب و هوا را می توان از مزیت های ایران برای گسترش گردشگری سلامت دانست.
آنطور که در اسناد تاریخی مشهود است سرزمین پارس همواره مهد اطبا و دانشمندانی حاذق در علم طبابت و داروسازی بوده است که محمد بن زکریای رازی و ابوعلی سینا نمونه های شاخص از نام آوران تاریخی این علم ارزشمند و شفابخش هستند و اینک نام آوران بی و نام نشان دیگر به تاسی از نیاکان خود در این عرصه شاهکارها خلق کرده و روز به روز بر اوج وعظمت علم پزشکی و شگفتی های آن می افزایند.
امروز به برکت استقلال و بریدن از زنجیر وابستگی به بیگانه ، فرزندان ایران اسلامی به دستاوردهایی در بخش های مختلف پزشکی دست یافته اند که بسیاری از بیماران جهان شفای دردهای خود را در کشورمان می جویند.
از چشم پزشکی و درمان ناباروری تا علاج بیماری های خاص امروز در بیمارستان ها و مراکز علمی تخصصی و فوق تخصصی ایران از جمله استان البرز نسخه های شفابخش دیده می شود بطوری که بسیاری از بیماران حتی از اروپا و آمریکا راهی ایران می شوند.
فعالیت مراکز درمانی فوق تخصصی در تهران ، شیراز، اصفهان ، یزد ، مشهد و البرز نمونه هایی از رشد و بالندگی عرصه پزشکی در ایران است که برای بیماران کشورهای مختلف از جمله حوزه خلیج فارس درمان بیماری ها با کمترین هزینه و بهترین روش ها در ایران انجام می شود.
از این رو بسیاری از بیماران خارجی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و اروپا برای درمان بیماری خود راه ایران را در پیش می گیرند.
با این اوصاف امروز در پس این تلاش های ارزشمند دانشمندان ایرانی، ظرفیت جدیدی به نام گردشگری سلامت که با خود دستاوردهای فراوانی مانند درآمد و ارزآوری و معرفی جاذبه های فرهنگی ، تاریخی و مذهبی دارد در کشور تعریف شده است.
گردشگری سلامت را باید مرهون استقلال میهن اسلامی و تلاش های جامعه پزشکی کشوردانست ، دستاوردی که با پس زدن وابستگی پزشکی به کشورهای خارجی ، دانش و تولید علم جایگزین آن کرد.
با نگاهی به دهه اول پیروزی انقلاب و پیش از آن به خوبی در می یابیم که اگرچه علم طبابت در ایران دارای ریشه تاریخی و کهن است اما وابستگی خارجی سبب شد تا حتی پزشکان هندی و پاکستانی در گوشه و کنار ایران به درمان بیماران کشورمان بپردازند.
جهش بزرگ علم پزشکی ایران در 2 دهه امروزدرجهان شگفتی ساز شده و اطبای نام آور ایرانی گوی سبقت از دانشمندان جهان ربوده اند.
در استان البرز راه اندازی مراکز تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی و پزشکی در 2 بخش دولتی و خصوصی موجب شده تا این استان به یکی از مقصد های گردشگری سلامت در کشور تبدیل شود.
احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز می گوید: نوع جغرافیا و اقلیمی که در استان البرز وجود دارد موجب شده تا مهمترین محور گردشگری این استان طبیعت گردی باشد لیکن در حوزه گردشگری سلامت، روستایی، تفریحی البرز دارای امکانات و ظرفیت های مناسب است.
وی گفت: گردشگری سلامت در واقع دریچه برای گردشگری طبیعت و مراکز تاریخی و فرهنگی است که استان البرز در چند بخش دارای جاذبه های فراوان است.
وی ادامه داد: امروز دربخش گردشگری سلامت ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی البرز با هم همکاری دارند لیکن شرح وظایف هریک از دستگاه های ذیربط مشخص است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: این اداره کل میراث در بخش اقامت، روادید و جابه جایی گردشگران خارجی نقش آفرینی می کند و بخش درمان و غیره مربوط به بیمارستان های این استان و دانشگاه علوم پزشکی البرز است.
ترکاشوند افزود: اکنون 350 روستا در استان البرز وجود دارد که ظرفیت های لازم برای گردشگری مسافران خارجی و داخلی دارند.
محمدرضا خرد روستا رئیس نظام پزشکی استان البرز گفت: در بحث گردشگری سلامت این سازمان تاکنون 3 تا چهار نشست برگزار کرده و استان البرز به لحاظ زیرساخت های گردشگری سلامت دارای پتانسیل های خوبی است که باید به آن توجه کرد.
این مسئول بیان داشت: اکنون بیمارستان مریم ، مرکز جراحی نوردیدگان و بیمارستان تخت جمشید استان البرز پذیرای بیمارانی از کشورهای مختلف آسیایی و خاورمیانه هستند.
ارسلان فاضلی رئیس بیمارستان تخت جمشید گفت: در بخش های مختلف پزشکی و تخصصی، این بیمارستان پذیرای بیماران داخلی و خارجی است.
وی ادامه داد: دربخش های جراحی، داخلی، ارتوپدی، جراحی قلب باز، زنان و زایمان، جراحی پلاستیک به بیماران خدمات دهی می شود.
فاضلی گفت: درماه های اخیر 30 بیمار خارجی در بیمارستان تخت جمشید البرز بستری و درمان شدند و اکنون زمینه برای انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی فراهم است لیکن تعداد مراجعه کنندگان به این بیمارستان فوق تخصصی فراوان است.
رئیس بیمارستان تخت جمشید البرز اظهار داشت: تاکنون دربخش عمل جراحی قلب بیمارانی از کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان ، آذربایجان و در بخش جراحی پلاستیک از کشورهای حوزه خلیج فارس و دربخش زنان و زایمان از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و رومانی بیمار پذیرش کرده ایم.
وی گفت: اکنون نیز بخشی از کارکنان شرکت های خارجی مستقر در استان های البرز و تهران برای درمان بیماری خود به بیمارستان تخت جمشید البرز مراجعه می کنند.
رئیس بیمارستان تخت جمشید استان البرز افزود: به علت شمار بالای مراجعه کنندگان درصدد توسعه این بیمارستان برآمده ایم که جذب بیماران خارجی میزان درآمد زایی را بالا می برد.
وی اظهار داشت:اکنون این بیمارستان با 128 تخت فعال دارای بخش های ویژه ان آی سی یو، آی سی یو، جراحی قلب باز ، انژیوجنرال ،سی سی یو، کت لب پست کت (انژیوگرافی ، انژیوپلاستی ) آزمایشگاه مجهز، رایدولوژِی مجهز امکانات سنجش تراکم استخوان، ماموگرافی و واحد مراقبت های دارویی است.
وی گفت: سطح خدمات درمانی بیمارستان بالا است و به همین دلیل تعداد مراجعه کنندگان آن فراوان است.
زهرا اسکندری کارشناس مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در استان البرز مراکزی برای درمان بیماران خارجی فعال هستند که از جمله آن ها بیمارستان تخت جمشید و مرکزجراحی چشم نوردیدگان است که بیمارستان تخت جمشید مجوز قطعی با امتیاز بالا را کسب کرده و اکنون نیز واحد پذیرش ای پی دی (بیماران بین الملل ) را دارد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون بیمارستان و زایشگاه مریم و بیمارستان البرز متقاضی پذیرش بیماران خارجی هستند.
اسکندری گفت: بیمارستان و زایشگاه مریم در مرحله دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی البرز است.
این مسئول بیان داشت: طی 2 سال گذشته تا کنون حدود 100 نفر از مراجعه کنندگان به این بیمارستان ها بیماران خارجی بودند که تحت درمان قرار گرفته اند.
کارشناس مسئول گردشگری دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت: این دانشگاه تجهیز 2تا 3 بیمارستان دولتی برای درمان بیماران خارجی و بحث گردشگری سلامت در دستور کار دارد.
صلاح الدین دلشاد رئیس بیمارستان و زایشگاه مریم استان البرز گفت: امکانات پزشکی این بیمارستان ارتقای خوبی دارد و خدمات پزشکی این بیمارستان معادل خدمات کشورهای پیشرفته است.
وی افزود: بیشترین بیماران خارجی که به بیمارستان مریم البرز مراجعه می کنند از کشور عراق و در بخش جراحی اطفال است که یک رشته فوق تخصصی به شمارمی رود.
دلشاد گفت: عمل های جراحی پیشرفته در این بیمارستان انجام می شود، برخی از بیمارانی که برای جراحی به ترکیه و هندوستان اعزام شدند موفق نشده اند و ما توانسته ایم این اعمال جراحی خاص را انجام دهیم.
وی اظهارداشت: بی اختیاری مدفوع در کودکان از جمله بیماری هایی است که در بیمارستان مریم البرز درمان پذیر است و تاکنون تعدادی کودک بیمار عراقی در این بیمارستان مداوا شده اند.
رئیس بیمارستان مریم البرز گفت: اکستروفی مثانه یکی دیگر از اقدامات پزشکی خاص است که به رغم پیچیده بودن عمل جراجی دراین بیمارستان انجام می شود.
وی در توضیح این بیماری اظهار داشت:نوزدانی به دنیا می آیند که علاوه بر نداشتن پوست جلوی شکم ، نصف مثانه آنان تشکیل نشده و نصف مثانه به بیرون باز است و ادرار خارج می شود و این بیماری به بهترین شکل ممکن در این بیمارستان درمان می شود.
دلشاد از عمل جراحی تومورهای شکمی ، ناهنجاری روده ها و کلیه ها در اطفال به عنوان اقداماتی نام برد که در این بیمارستان برای بیماران داخلی و خارجی انجام می شود.
وی گفت: به عنوان مثال کودک 11 ساله عراقی که بی اختیاری مدفوع داشت پس ازآنکه 50 روز در هندوستان عمل جراحی وی بی نتیجه ماند به ایران و بیمارستان مریم در استان البرز انتقال یافت و با یک عمل جراحی موفق بهبود یافت .
دلشاد اظهار داشت : یک بیمار عراقی دیگر در استانبول ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفته بود که پس از ناموفق بودن این عمل به بیمارستان مریم البرز انتقال یافت و به خوبی درمان شد.
وی بیان داشت: در بیمارستان مریم علاوه بر این اقدامات پزشکی، عمل های لاپاراسکوپی گوارشی و درمان ناباروری انجام می شود.
بیمارستان مریم استان البرزکمتر از 3 سال و نیم است که راه اندازی شده و در این مدت ظرفیت های این بیمارستان بیش از 2 برابر شده است .
این بیمارستان دارای بخش های فوق تخصصی ان آی سی یو با 12 ، 5 اتاق زایمان ال دی آر (زایمان طبیعی )، ای سی یو مادران و عمل جراحی اطفال است.
حسین علیمردانی مدیرعامل مرکز تخصصی چشم پزشکی نور دیدگان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز در طول سال پذیرای بیمارانی از کشورهای مختلف آسیایی است.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم مرکز نور دیدگان را بیشتر معرفی کنیم در نمایشگاه های خارج از کشور ازجمله در کشور عمان شرکت کردیم .
وی اظهار داشت: به همین منظور با مراکز خصوصی ارتباط داریم به طوری که بیمارانی که مشکلات چشمی دارند را به این مرکز معرفی می کنند و تحت درمان قرار می گیرند.
علیمردانی گفت: مرکز نوردیدگان استان البرز پذیرش سالانه حدود 40 بیمار از کشور عراق را دارد و از کشورهای آذربایجان، قطر کویت و سایر کشورهای خاورمیانه نیز بیمار می پذیرد.
وی با اشاره به فعالیت شرکت های جهانگردی ، اظهار داشت: این مرکز تلاش می کند بدون واسطه بیماران را درمان کند چرا که برخی افراد که واسط بین بیمار و مرکز چشم پزشکی نوردیدگان باشند ممکن است مبالغ گزافی را از بیمار اخذ کنند که به ضرر بیمار است.
استان البرز دارای حدود 20 بیمارستان دولتی و خصوصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha