رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در طراحی و تنظیم سامانه «آیداتیس» گفت: اطلاعات هویتی 120 هزار بیمار در فضای مجازی افشا شده، اما وزارت بهداشت همواره این موضوع را تکذیب می‌کند و منافع شرکت‌های دارویی را بر منافع بیماران ترجیح می‌دهد.

سلامت نیوز: رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در طراحی و تنظیم سامانه «آیداتیس» گفت: اطلاعات هویتی 120 هزار بیمار در فضای مجازی افشا شده، اما وزارت بهداشت همواره این موضوع را تکذیب می‌کند و منافع شرکت‌های دارویی را بر منافع بیماران ترجیح می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، هادی پناهی، رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد در نشست خبری با موضوع مشکلات درمان اعتیاد و سامانه آیداتیس، اظهار کرد: متاسفانه اطلاعات هویتی 120هزار نفر از بیماران و مصرف‌کنندگان موادمخدر در فضای مجازی منتشر شده است، اما وزارت بهداشت با تکذیب این موضوع سعی در لاپوشانی این اتفاق دارد.

وی افزود: براساس دستورالعمل و قانون اصلی، بیمارانی که تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند اطلاعات و اوراق هویتی خود ارائه می‌دهند و تنها بیمارانی که داروی منزل را به صورت روزانه از مراکز دریافت می‌کنند می‌توانند از ارائه اوراق هویتی خود خودداری کنند. بر همین اساس، کسانی که به صورت دائمی تحت درمان هستند ارائه کدملی و اطلاعات هویتی آنها در سامانه آیداتیس الزامی است که متاسفانه به دلیل سیستم کدگذاری ساده و قابل نفوذ این سامانه، اطلاعات بسیاری از بیماران در فضای مجازی منتشر شده است؛ همچنین در چند هفته اخیر نحوه کشف و هک این سامانه نیز در فضای مجازی ارائه شده است، اما شاهدیم که وزارت بهداشت همواره رویکرد تکذیب و لاپوشانی را در پیش گرفته است.

پناهی ادامه داد: وزارت بهداشت باید مسئولیت این اتفاق را برعهده بگیرد و نسبت به بسیاری از سوالات پاسخگو باشد که چرا سرور سامانه آیداتیس در کشور آلمان بوده و چرا اطلاعات هویتی بیماران به صورت کدگذاری در سامانه تعریف نشده است تا سودجویان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به بخشی از تکذیب‌های وزارت بهداشت مبنی‌بر عدم‌افشای اطلاعات بیماران در خارج از کشور گفت: سرور سامانه آیداتیس در کشور آلمان بوده است، اما وزارت بهداشت همواره این موضوع را تکذیب و اعلام می‌کند که این سرور در ایران فعالیت داشته است. همچنین براساس اطلاعات به دست آمده، سودجویان برای عدم‌افشای اطلاعات سایر بیماران درخواست 300 هزار دلار کرده بودند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد ادامه داد: چرا این سامانه باید در خارج از کشور طراحی شود و چرا به جای استفاده از اینترانت از اینترنت استفاده شده؛ همچنین چرا باید در یک سامانه اطلاعات هویتی بیماران بدون تاییدیه امنیتی در خارج از کشور فعالیت کند؟ در حالی که اجرای همه این اقدامات در داخل کشور مهیا بوده است.

وی ادامه داد طراحی سامانه آیداتیس به صورت بسیار ابتدایی و ساده صورت گرفته است و حتی از کیبورد مجازی نیز در این سامانه استفاده نشده و تنها بخشی از سامانه که در مورد پوکه داروها بوده بروزرسانی شده و اطلاعات هویتی بیماران مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است.

ایرادات حقوقی سامانه آیداتیس

پناهی همچنین به ایرادات حقوقی سامانه آیداتیس اشاره کرد و گفت: براساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی و براساس بند الف ماده 74 قانون توسعه ششم، باید اطلاعات و هویت بیمار به صورت محرمانه حفظ شود، اما در این سامانه تنها اجبار به استفاده از برند خاصی از داروها مورد توجه واقع شده و وزارت بهداشت به رغم تبصره بند سوم ماده 3 قانون حمایت از مصرف‌کننده و فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی، بیماران را مجبور کرده که از داروی خاصی استفاده کنند و حتی بخشی از مراکز سهمیه‌بندی بیشتری در دریافت داروها داشته‌اند و هنوز معلوم نیست با چه استانداردی به این مراکز اجازه استفاده بیشتر از داروها داده شده، در حالی که این موضوع باعث باز شدن گلوگاه‌های فساد دارویی می‌شود.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه ارائه شده، تامین منافع شرکت‌های دارویی موردتوجه قرار گرفته و منافع بیماران و ساماندهی آنها اهمیتی برای وزارت بهداشت نداشته است،‌زیرا منافع بیمار از طریق ارتقای کیفیت خدمات به دست می‌آید، نه استفاده از یک برند خاص دارویی.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد همچنین به مشکلات ایجاد شده برای بیماران تحت درمان در استان البرز اشاره کرد و گفت: در دو هفته اخیر داروی 35هزار بیمار در استان البرز قطع شده است. در حالی که طرح جنت در این استان اجرا شده بود و طرح جنت یکی از ده طرح برتر در حوزه اعتیاد بود که در قالب این طرح 950 بیمار درمان شده و درمان معتادان متجاهر ماده 16 نیز به طور رایگان صورت گرفته بود.

وی یادآور شد: در طول این مدت مراکز درمانی بیماران یکدیگر را پوشش می‌دادند اما باید توجه داشته باشیم که داروی این مراکز نیز رو به پایان است. متاسفانه براساس اعلام مقام قضایی جرم و جنایت در استان البرز در طول این دو هفته اخیر افزایش داشته است.

پناهی ادامه داد: براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان البرز این اقدام به دستور دکتر حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت صورت گرفته است، چون معتقدم چهره‌های شاخص درمانگران حوزه اعتیاد در استان البرز حضور دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران وزارت بهداشت از جمله دکتر حریرچی همواره از اصطلاحاتی مانند پوزه به خاک مالیدن استان البرز استفاده می‌کند، در حالی که مدیریت ساحت خرد و تدبیر است، نه ساحت جنگ.

دستور توقف سامانه آیداتیس صادر شد

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد ادامه داد: مغایرت قانونی و خطراتی که سامانه آیداتیس برای درمان معتادان کشور به همراه داشته باعث شد سیستم قضایی دستور توقف سامانه آیداتیس را صادر کند و درمانگران حوزه اعتیاد در سراسر کشور هیچ الزامی برای ثبت اطلاعات بیماران ندارند.

پناهی یادآور شد: ما با سامانه آیداتیس مخالفیم و درخواست راه‌اندازی سامانه اطلاعات جامع حوزه درمان اعتیاد را داریم تا بیماران و معتادان ساماندهی و درمان شوند. در روزهای اخیر خروج برخی از بیماران از روند درمان باعث افزایش قیمت داروهای مخدر در بازار سیاه شده است و به تجربه ثابت شده که هر زمان قیمت داروهای مخدر کاهش می‌یابد، وزارت بهداشت با طرح‌های خلق‌الساعه وارد میدان می‌شود و قیمت داروهای درمان اعتیاد در بازار سیاه افزایش می‌یابد.

وی از اعلام آمادگی کانون سراسری درمانگران اعتیاد را برای ارائه مشاوره به وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: حاضریم برای ارائه مشاوره به وزارت بهداشت همکاری کنیم تا تصمیمات بهتری برای درمان بیماران اتخاذ کند و همچنین از وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم در تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها از نظر قضات و کارشناسان حقوقی بیشتر بهره‌مند شود تا شاهد مغایرت‌های حقوقی و قانونی در بخشنامه‌هایشان نباشیم.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد همچنین از مدیران وزارت بهداشت گلایه کرد و گفت: نباید مسائل کشور که جنبه امنیتی، اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد را شخصی کنند و تصمیمات غیرکارشناسی بگیرند. وزارت بهداشت باید منافع بیماران را در اولویت کار قرار دهد، در حالی که هم‌اکنون هم ناظر بر عملکرد شرکت‌های دارویی است و هم می‌خواهد ناظر درمان حوزه اعتیاد باشد. بر همین اساس تحلیل می‌شود که باید منافع بیماران اعتیاد را به منافع شرکت‌های دارویی ترجیح دهد و اگر نمی‌تواند چنین عملکردی داشته باشد، باید تولیت این موضوع را واگذار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha