سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به دنبال وقوع گرد و غبار و بارندگی پاییزی در خوزستان، از روز سه شنبه تا ظهر چهارشنبه، 329 نفر با عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.

گرد و خاک نفس خوزستان را گرفت/ ۳۲۹ نفر مراجعه‌کننده تنگی‌نفس به مراکز درمانی خوزستان

سلامت نیوز: سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به دنبال وقوع گرد و غبار و بارندگی پاییزی در خوزستان، از روز سه شنبه تا ظهر چهارشنبه، 329 نفر با عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.

به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت: فرهاد حمزه لویی اظهار کرد: از این تعداد مراجعه کننده ، 20 مورد بستری و بقیه ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه نیمی از مراجعه کنندگان بیماری های زمینه ای تنفسی از جمله آسم و آلرژی داشتند افزود: آمار مراجعه کنندگان نسبت به مدت مشابه پارسال یک پنجم کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش گردو غبار روز سه شنبه برخی از نقاط خوزستان و با شدت زیاد اهواز را فرا گرفت و بارندگی نیز در بیشتر نقاط خوزستان گزارش شد.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار اهواز در ساعت 13 دیروز به 58 برابر حدمجاز رسید.
تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.
اما در نخستین شب بارندگی پاییزی در سال 1395 در کل خوزستان کمتر از یک هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که کاهش 70 تا 80 درصدی نسبت به سال های گذشته را داشت.
18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شد و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.
با توجه به تمهیدات انجام شده از جمله رعایت نکات پیشگیرانه توسط مردم و همچنین هرس درختان کنوکارپوس پیش از گل دهی در خوزستان با توجه به مصوبه شورای سلامت آمار بیماران مراجعه کننده تنفسی به مراکز درمانی خوزستان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha