معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمی از ٤٥ درصد پرداختی از جیب مردم، به خدمات دندانپزشکی اختصاص دارد،درعین حال بر لزوم ارتقای تجهیزات کیفیت خدمات کلینیک‌های سیار دندانپزشکی تاکید کرد.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمی از ٤٥ درصد پرداختی از جیب مردم، به خدمات دندانپزشکی اختصاص دارد،درعین حال بر لزوم ارتقای تجهیزات کیفیت خدمات کلینیک‌های سیار دندانپزشکی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در نشست کارشناسان دهان و دندان دانشگاه های کشور گفت: در چهارسال گذشته و با اجرای طرح تحول سلامت، اقدامات خوبی در حوزه سلامت انجام شده است، اما مردم اثرات آن را بیشتر در حوزه درمان لمس کردند، واقعیت این است که در حوزه بهداشت نیز اقدامات زیرساختی و موثری انجام شد.

وی افزود: یکی از اهداف طرح تحول سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم بود، چراکه قبل از طرح تحول، پرداختی از جیب مردم بیش از ٦٠ درصد بود و اکنون به ٤٥ درصد کاهش یافته است و تا سطح ایده‌ال که ٣٠ درصد است، فاصله دارد. نیمی از ٤٥ درصد پرداختی از جیب مردم، به خدمات دندانپزشکی اختصاص دارد، بنابراین چنانچه بخواهیم در مورد پرداختی از جیب مردم اثربخش عمل کنیم، باید در حوزه دندانپزشکی کار کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: بسیاری از مردم توانایی مراجعه به دندانپزشک را ندارند، چنانچه همه مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی مراجعه کنند، پرداختی از جیب در حوزه دندانپزشکی آمار بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این دوره قرار نیست تمام مشکلات حوزه سلامت کشور را حل کنیم، لذا تعریف بسته‌های مختلف مارا به جایی نمی‌رساند و باید به چند اولویت اصلی بپردازیم، ادامه داد: تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در این دوره یکی از اولویت‌های حوزه بهداشت است و این موضوع ربطی به سامانه‌ها ندارد، زیرا سامانه‌ها نیز جزیی از پرونده الکترونیک است. با تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده منسجم‌تر شده و به صورت کامل شکل خواهد گرفت.

رییسی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خدمات اولویت بعدی ما است، گفت: به تمام مدیران تاکید کرده‌ایم، به جای تعریف بسته جدید، اقدامات قبلی را عمق ببخشند. بحث توانمندسازی افراد اولویت بعدی معاونت بهداشت است و پیرو آن برنامه‌های ویژه‌ای برای عوام و خواص خواهیم داشت که بخشی از آن به کمک معاونت اجتماعی انجام خواهد شد. در این دوره سه شاخص اصلی، مرگ و میر مادران باردار، مرگ و میر نوزادان و سلامت دهان و دندان مدنظر است که باید روی آنها کار شود.

بنابر اعلام وب‌دا، وی با تاکید بر اینکه یکی از مقوله‌هایی که مداخله در آن جواب می‌دهد، حوزه دندانپزشکی است، گفت: مبحث دندانپزشکی قبل از طرح تحول سلامت تقریبا رها شده بود و بعد از اجرای طرح، احیا شد؛ زیرا قبل از طرح تحول، شاخص‌های سلامت دهان و دندان مناسب نبود و ٩٢ درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شد.

رییسی گفت: در دوره قبل، اقدامات خوبی در حوزه دندانپزشکی در سطح مدارس در اکثر نقاط کشور انجام شد و با تجهیز کلینیک‌های سیار در اقصی نقاط ایران، نتایج ثمربخشی دیده شد، لذا این کلینیک‌ها باید ارتقا داده شود.

وی گفت: در حوزه دندانپزشکی قطب‌ها باید فعال شوند و در این ارتباط نیز باید برنامه‌ریزی و نظارت صورت گیرد و از طرفی در تدارک یک برنامه هستیم تا در حوزه آموزش در سطح دو و سه کارهایی انجام دهیم که مردم با صرف هزینه کمتر، خدمت دریافت کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر اهمیت نقش پیشگیری بر درمان تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه پیشگیری کار شود، هزینه‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد، درعین حال با اقداماتی که درحال حاضر پیگیری می‌شود، ظرف سه چهار سال آینده، اتفاق بزرگی در حوزه دندانپزشکی به وقوع خواهد پیوست و دستاوردهای خوبی نصیب‌مان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha