قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیمارستان‌ها در کشور فرسوده‌اند، از دردسرهای بیمارستان‌سازی در کشور گلایه کرد.

دردسر بیمارستان‌سازی در شهرهای بزرگ/۶۰درصد بیمارستان‌ها فرسوده‌اند

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیمارستان‌ها در کشور فرسوده‌اند، از دردسرهای بیمارستان‌سازی در کشور گلایه کرد.

به گزارش سللامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر ایرج حریرچی با اشاره به موضوع ساخت بیمارستان در کشور و جایگزین کردن‌شان با بیمارستان‌های فرسوده، گفت: واقعیت این است که در تقسیم‌بندی جاری حوزه سلامت، ساخت بیمارستان و تامین تخت‌های بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت و وزارت مسکن گذاشته شده است. گرچه در برخی کشورهای دنیا تمام یا قسمتی از کار بیمارستان‌سازی و تامین تخت بیمارستانی برعهده شهرداری‌ها است.

وی افزود: البته با توجه به تقسیم‌بندی فعلی، انتظار عمده‌ای که از شهرداری‌ها داریم این است که در زمینه تامین زمین، ارائه مجوزهای لازم و پرداخت‌ عوارض مربوطه به وزارت بهداشت کمک کنند تا بتوانیم خدمت‌رسانی مورد نیاز مردم را انجام دهیم.

حریرچی گفت: در حال حاضر یکی از موانع بزرگ برای بیمارستان‌سازی و یا ساخت مراکز بهداشتی و درمانی ما در شهرهای بزرگ، تامین زمین مناسب است و ما در بسیاری از موارد می‌بینیم که در دوره‌های گذشته چون وزارت بهداشت نتوانسته زمین مناسب را تامین کند، مجبور شده که در مناطق حاشیه شهر یا حتی خارج از شهر بیمارستان بسازد و در نتیجه دسترسی مردم دچار مشکل و منجر به نارسایی‌هایی در سیستم درمان کشور شده است.

حریرچی ادامه داد: بنابراین اگر شهرداری‌ها بتوانند در زمینه تامین زمین مناسب برای ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و کمک به عوارض و پرداخت‌ها به ما کمک کنند، کمک شایانی برای سلامت مردم انجام داده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در برخی شهرهای بزرگ کشور فرسوده‌اند، اظهار کرد: همچنین با مطالعاتی که انجام شده، بازسازی اکثر بیمارستان‌های فرسوده مقرون به صرفه نیست؛ زیرا بازسازی آنها بیش از هزینه ساخت یک تخت جدید است. بنابراین در این موارد باید بیمارستان جدید ساخته شود و از فضاهای قبلی استفاده‌های مناسب دیگری شود.

حریرچی با بیان اینکه ما از بودجه طرح تحول سلامت برای هتلینگ بیمارستان‌ها استفاده کردیم، درباره منابع ساخت یا بازسازی بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت گفت: بر این اساس از اعتبار یک درصد ارزش افزوده، مقداری برای بازسازی بیمارستان‌های ارجاعی و قسمت عمده‌ای از آن را برای خدمات مراکز بهداشتی و درمانی روستایی استفاده کردیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha