گزارش‌های رسیده از مناطق زلزله‌زده حاکی از آن است، عملیات آواربرداری مناطق زلزله‌زده از روز گذشته با شدت و جدیت در شهرها و روستاهای آسیب دیده آغاز شده اما با این حال نه فقط هنوز کانکس‌های موقت برای اسکان مردم مناطق روستایی و شهری بطور کامل تأمین نشده بلکه دپو کردن چادرها در منازل از سوی عده‌ای موجب شده آنها با کمبود چادر اهدایی مواجه شوند.

یک ماه تا 45 روز دیگر؛ اسکان موقت زلزله زدگان

سلامت نیوز: با گذشت بیش از 10 روز از زلزله کرمانشاه و علی‌رغم ورود توده هوای سرد و کاهش دمای هوا تا منفی 10 درجه در این استان همچنان بسیاری از مردم زلزله‌زده در محل اسکان اضطراری مستقر شده‌اند و هنوز خبری از اسکان موقت بسیاری از زلزله‌زدگان نیست.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: هر چند به اذعان مسئولان ، اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در این استان به پایان رسیده اما نابسامانی شرایط جوی و ورود موج سرما در مناطق شمال غرب کشور در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته استاندار کرمانشاه چادرهای اهدایی جوابگوی نیازهای مردم زلزله‌زده در فصل سرما نیست و آنها نیاز به کانکس‌هایی برای اسکان موقت دارند.


در همین حال سازمان هواشناسی کشور نیز روز گذشته در گزارشی ضمن هشدار نسبت به ورود توده هوای سرد به کشور از کاهش مجدد دمای هوای مناطق زلزله‌زده خبر داد.بر اساس این گزارش دمای هوای استان کرمانشاه روز جمعه به منفی 5درجه رسید و این توده هوای سرد تا امروز همچنان در مناطق زلزله‌زده ماندگار خواهد بود. به گفته یک کارشناس سازمان هواشناسی با توجه به ناپایداری‌های اخیر و سرد شدن هوا، دمای هوا در غرب کشور به ویژه شهرهای زلزله‌زده در شب‌های آینده به ۱۰ درجه زیر صفر نیز خواهد رسید و احتمال بارش برف نیز دور از ذهن نیست.


گزارش‌های رسیده از مناطق زلزله‌زده حاکی از آن است، عملیات آواربرداری مناطق زلزله‌زده از روز گذشته با شدت و جدیت در شهرها و روستاهای آسیب دیده آغاز شده اما با این حال نه فقط هنوز کانکس‌های موقت برای اسکان مردم مناطق روستایی و شهری بطور کامل تأمین نشده بلکه دپو کردن چادرها در منازل از سوی عده‌ای موجب شده آنها با کمبود چادر اهدایی مواجه شوند. در همین زمینه معاون سازمان مدیریت بحران کشور درباره اسکان موقت زلزله‌زده‌ها به «ایران» گفت: متولی اسکان موقت در شهر‌ها بنیاد مسکن و در روستاها قرارگاه خاتم الانبیا سپاه است.به طور میانگین حدود 35هزار خانوار در 4 شهرستان حادثه دیده متأثر شده‌اند که نیمی از اینها جمعیت روستایی اند. 4هزار و 500 واحد شهری صددرصد تخریب شده‌اند و 11 هزار واحد مسکن نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. عین این وضعیت در روستا‌ها هم حاکم است. البته در روستا بخاطر خشت و گلی بودن سازه‌ها میزان تخریب بیشتر بوده و باید از نو ساخته شوند.
«مرتضی اکبرپور» درباره اسکان موقت زلزله‌زده‌ها نیز گفت: بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم روند اسکان موقت روستایی‌ها و شهری‌ها را بین یک ماه  تا 45 روزتقسیم کرده‌اند. طبق استانداردهای بین‌المللی 15 روز اول حادثه مرحله امداد است و باید امکانات اولیه از جمله اقلام چادر، پتو، چراغ والوور و مواد غذایی بین مردم حادثه دیده تقسیم شود.


او گفت: هنوز 12 روز از حادثه زلزله کرمانشاه می‌گذرد با این حال استانداری اعلام کرده در برخی نقاط نیاز به چادر داریم و باید اسکان اضطراری تمام شود تا سراغ اسکان موقت بروند.
معاون سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سؤال که آیا آماری دارید به چه تعداد روستا کانکس داده شده است؟ گفت: ممکن است به همه روستا‌ها کانکس داده نشود چون چند گزینه درباره توزیع کانکس‌ها وجود دارد. برای مثال نظر وزیر مسکن این بود که از نقشه نوسازی ساختمانی که تخریب شده یک اتاق 40 متری در بیاورند اما اینها در حد یک ایده است. بنابراین هم اینک مردم در مناطق حادثه‌دیده اسکان اضطراری داده شده‌اند و باید با همین امکانات یک ماه تحمل کنند.
اکبرپور افزود: برنامه بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم این است که بسته به شرایط و با استفاده از قطعات پیش ساخته اتاق 40 متری برای مردم زلزله‌زده ایجاد کنند که بتوانند سرپناه داشته باشند و زیر سقف بروند.


او گفت: ما عدد و رقم نداریم که بگوییم چند تا کانکس به منطقه آورده‌اند اما به همه دستگاه‌هایی که کانکس دارند فراخوان داده شده است که کانکس به منطقه بفرستند. علاوه بر این کارگاه‌های کانکس‌سازی نیز در 4 الی 5 منطقه مستقر می‌شوند تا اقدام به تولید اتاق پیش ساخته و کانکس کنند.
معاون سازمان مدیریت بحران درباره چرایی کمبود چادر‌های اهدایی در روستا‌ها و شهرهای حادثه‌دیده نیز این‌گونه توضیح داد: من خودم با هلال احمر از روستا‌ها و شهرها بازدید داشته‌ام .مشکل عمده این است حتی کسانی که خانه‌شان خراب نشده چادر می‌خواهند. نظر استاندار کرمانشاه و رئیس سازمان مدیریت بحران نیز از روز اول این بود که در رابطه با اهدای چادر خساست نشان ندهیم و برای همه درخواست‌کنندگان چادر توزیع کنیم.


او در ادامه از روند توزیع چادر از سوی جمعیت هلال احمر انتقاد کرد و گفت: نیروهای هلال احمر 24 ساعته در منطقه حضور دارند و زحمت زیاد می‌کشند اما جمعیت هلال احمر باید مکانیزمش را در رابطه با توزیع اقلام بازنگری کند. برای مثال توزیع اقلام باید از سوی شوراهای روستاها، بخشداری، دهیاری‌ها و نماینده ائمه جمعه که فهرست افراد بی‌خانمان را دارند، صورت بگیرد.
اکبرپور ضمن گلایه از بحران و آشفتگی در توزیع اقلامی همچون چادر گفت: ما از یک خانه 400 چادر و از خانه‌ای دیگر 1600 چادر خارج کردیم. به هر حال در زمان بحران غارتگری و آشفتگی اتفاق می‌افتد. با این حال مدیریت بحران در حال لکه‌گیری مناطقی است که هنوز چادر بین‌شان توزیع نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha