در روزهای گذشته ۱۱میلیارد تومان به حساب کمیته امداد کرمانشاه واریز شده است کمیته امداد ساخت ۶‌هزار واحد مسکونی را متعهد شده‌است

همه خسارت زلزله‌زدگان کمیته امدادی را می‌پردازیم

سلامت نیوز: بیش از٢٠‌هزار نفر از ساکنان شش شهر زلزله‌زده غرب ایران، تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) قرار داشتند که در این زلزله خسارت جانی و مالی فراوانی را متحمل شدند و ٦‌هزار واحد مسکن مددجویی هم خسارت دیده یا به‌طور کامل ویران شده ‌است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: چند روز بعد از زلزله کرمانشاه بود که «پرویز فتاح»، رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، از «داغدار شدن ١٢٠ خانواده تحت پوشش کمیته امداد در زلزله» خبر داد و این یعنی با درنظرگرفتن آمار رسمی ۴۴۴ کشته، بیش از ۲۵درصد جان‌باختگان از خانواده‌های تحت‌پوشش این نهاد هستند؛ اعداد و ارقامی که به خوبی ضرورت خدمات‌رسانی به این خانواده‌ها از سوی کمیته امداد و دیگر نهادها را نشان می‌دهد. حالا «فاطمه رهبر»، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد  از بیمه حوادث تمام مددجویان کمیته امداد سخن می‌گوید که حوادثی مانند سیل و زلزله را شامل می‌شود و خسارت وارده به این افراد را جبران خواهد کرد. او از فعالیت‌های کمیته امداد در روزهای گذشته و همچنین برنامه‌های این نهاد برای روزها و ماه‌های آینده سخن می‌گوید که یکی از این برنامه‌ها، تعهد ساخت ۶‌هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه است.

 خانم رهبر، کمیته امداد در روزهای گذشته چه خدماتی به مردم مناطق‌ زلزله‌زده داشته است؟
از همان ساعات اولیه، از معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد یک گروه به منطقه اعزام شد؛ برای این‌که از نزدیک با مردم منطقه همدلی و هم این‌که کار کارشناسی برای امدادرسانی و کمک صورت گیرد. در مرکز هم اقدامات زیادی انجام دادیم که بخشی به صورت کوتاه‌مدت بود. در درجه اول اعزام بیش از یک‌هزار محموله از سراسر کشور به مناطق زلزله‌زده بود که با مدیریت مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه توزیع شده یا قرار است توزیع شود؛ بخشی توزیع شده و بخشی از این محموله‌ها هم باقی‌مانده چون از سوی مردم و دولت کمک‌های مناسبی صورت گرفت و بخشی از اقلام حتی بیش از نیاز توزیع شده است.


 کمک‌های نقدی کمیته امداد به مردم این مناطق چقدر بوده است؟
در روزهای گذشته، یک‌میلیارد تومان به حساب کمیته امداد کرمانشاه واریز شد که نیازهای اولیه خریداری شود و در اختیار نیازمندان قرار بگیرد. در روزهای اولیه شدت حادثه به گونه‌ای بود که نمی‌شد تقسیم کرد که کمک‌ها به چه کسانی برسد و در این مرحله کمک برای تمام افراد و نه فقط خانواده‌های تحت پوشش بود. کمک بعدی به مبلغ ۱۰‌میلیارد تومان، از سوی مجتمع اقتصادی کمیته امداد به حساب اداره کل کمیته امداد استان کرمانشاه واریز شد. در مجموع ۱۱میلیارد تومان به حساب کمیته امداد استان کرمانشاه برای خرید وسایل و اقلام ضروری واریز شد.


 از شرایط کنونی و پس‌از‌ زلزله از کودکان تحت حمایت این نهاد، اطلاعات دقیقی وجود دارد؟ این‌که چه برنامه‌ای برای حمایت از این افراد وجود دارد؟
یک بحث که حمایت روحی و روانی است و به آن اشاره شده است. تعدادی از کودکان این مناطق، در دو طرح محسنین و اکرام حضور دارند و در قالب این دو طرح، حامیانی در سال‌های گذشته کودکان را حمایت می‌کردند. این حامیان در روزهای گذشته بسیار پیگیر شرایط بچه‌های مناطق زلزله‌زده بودند و این کودکان تحت پوشش بیشتر حامیان قرار گرفتند.


 کمک‌های اهداشده به کمیته امداد در این مدت چقدر بوده و نحوه هزینه‌کرد آنها به چه شکل خواهد بود؟
شعبه‌های استانی و شهرستانی ما از طریق کمک‌های مردمی مبالغ چشمگیری دریافت کردند که هنوز این مورد به جمع‌بندی نهایی نرسیده و در روزهای آینده مقدار این کمک‌ها و نحوه هزینه‌کرد آنها اطلاع‌رسانی خواهدشد.


 رئیس کمیته امداد، از تخریب بیش از ٦‌هزار واحد مسکن مددجویی در استان کرمانشاه خبر داد. برنامه‌های بلندمدت شما برای کمک به مددجویان و آسیب‌دیدگان زلزله چه خواهد بود؟
اقداماتی که در دست کار داریم، یکی اعزام مددکاران و مشاوران استان به مناطق زلزله‌زده است که بتوانند با مردم گفت‌و‌گو و سعی کنند رنج این مردم را تا اندازه‌ای التیام بخشند. در مرحله اول از استان کرمانشاه و در مرحله بعد مددکاران و مشاوران کل کشور به منطقه اعزام خواهند شد که مشاوره و مددکاری به آسیب‌زدگان با دقت و در درازمدت صورت بگیرد. علاوه‌براین در پرداخت مستمری آبان‌ماه، سه برابر روند عادی پرداخت داشتیم که در چند روز گذشته این اتفاق صورت گرفت.


 شاید بحث تأمین مسکن مددجویان در شرایط کنونی مهم‌ترین مسأله باشد. با توجه به خسارت ۱۰ تا صددرصدی به ۶‌هزار مسکن مددجویی در کرمانشاه، برنامه‌‌ریزی کمیته امداد در این زمینه به چه صورت است؟
ابتدا تلاش بر تخمین خسارات وارده به مددجویان است. ما برای نیازهای این مددجویان و خسارات وارده مثل خسارت خانه، احشام، وسایل خانه و ... تیم‌هایی به منطقه اعزام کردیم که میزان آسیب‌های وارده به مددجویان مشخص شود و متناسب با این بررسی، کمک‌هایی صورت گیرد. کلیه مددجویان ما بیمه حوادث‌اند و در مواردی مثل سیل و زلزله که در بیمه‌نامه وجود دارد، متناسب با بیمه‌نامه جبران خسارت صورت خواهد گرفت. ما یک وظیفه ذاتی داریم که رسیدگی به وضع زندگی و اشتغال مددجویان است و این حادثه باعث شده که مشکلاتی در این زمینه برای مددجویان ایجاد شود. برنامه ما این است که با همکاری همکاران در استان کرمانشاه، حضوری مداوم در منطقه داشته باشیم. نیازهای بهداشتی، درمانی و مسکن از اولویت‌هاست که امیدواریم با همکاری دولت و کمک‌های مردمی جبران خسارات داشته باشیم.


 یکی از بحث‌هایی هم که خبرنگاران حاضر در منطقه مطرح کردند، وام‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد به آسیب‌دیدگان است؛ افرادی وام اشتغال‌زایی را دریافت و کار خود را هم آغاز کردند ولی به دلیل این زلزله، امکان ادامه کار و پرداخت اقساط برای آنها وجود ندارد. کمیته امداد چه برنامه‌ای برای بازپرداخت این وام‌ها دارد؟
تمام وام‌های پرداخت‌شده از طرف کمیته امداد نیست، بعضی از این وام‌ها از بانک‌ها گرفته شده است و نمی‌توان برای همه آنها یک نسخه واحد پیچید ولی تلاش این است که بازپرداخت این وام‌ها برای مددجویان روند معقول و منطقی باشد. بخشی از وام‌های کوچک و خانگی هم ان‌شاءالله بخشیده خواهند شد. با توجه به از بین‌رفتن بخشی از طرح‌های اشتغالزایی ما در این منطقه تلاش می‌کنیم که روند بازپرداخت منطقی باشد.


 ضعف مدیریت بحران و موازی‌کاری نهادهای خدمات‌رسانی در چند روز اول زلزله کرمانشاه، یکی از مواردی بود که با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد که به نظر می‌آید جهت بخشی از این انتقادات به سمت کمیته امداد هم باشد. تا چه اندازه‌ این انتقادات را وارد می‌دانید؟
بله، این بحث‌ها وجود داشت. افرادی هم شماره‌حساب‌های شخصی برای خدمات‌رسانی منتشر کردند یا شخصا به سمت مناطق‌ زلزله‌زده حرکت کردند که همه این موارد منجر به بی‌نظمی در چند روز اول شد. تا الان نیاز بود که اقدامات فوری انجام شود که در آن هوا و شرایط، خانواده‌های آسیب‌دیده التیام ببینند و بخشی از این موازی‌کاری‌ها عادی بود ولی از این به بعد باید که با یک نظم و دقت بیشتری کارها پیش برود که برنامه‌ریزی‌های دقیق بین نهادها و سازمان‌های خدمات‌رسانی صورت گرفته است. بعد از گذشت یک هفته از زلزله، باید توجه به سمت مدیریت اسکان و ساخت مسکن باشد که کمیته امداد برای این کار درحال برنامه‌ریزی است و همان‌طور که مهندس فتاح اعلام کردند، کمیته امداد ساخت شش‌هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده را تعهد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهزا هوش اوری ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    0 0
    تا حالا کجا بودید خدا کند اخرش صدقات همین مردم مستضعف .همین مردم و پول بین الملل را به همین مردم مستحق بر گردانید