شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 231274

در مراجعه به آزمایشگاه پرسش رایج این است که نیاز به ناشتا بودن هست یا نه؟ اما به غیر از ناشتا بودن موارد دیگری نیز وجود دارد که رعایت شان به هر چه دقیق تر شدن نتایج کمک می کند.

قبل از آزمایش بخوانید!

سلامت نیوز: در مراجعه به آزمایشگاه پرسش رایج این است که نیاز به ناشتا بودن هست یا نه؟ اما به غیر از ناشتا بودن موارد دیگری نیز وجود دارد که رعایت شان به هر چه دقیق تر شدن نتایج کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، میترا زراتی، متخصص تغذیه گفت: بیشتر ما حداقل سالی یک بار برای چکاپ یا بررسی های طبی به آزمایشگاه مراجعه می کنیم. معمولا پزشک بر حسب سن و سابقه خانوادگی و پزشکی خود لازم می داند برخی عوامل بررسی شوند. البته در بسیاری از موارد، پرسش رایج این است که نیاز به ناشتا بودن هست یا نه؟ اما به غیر از ناشتا بودن موارد دیگری نیز وجود دارد که رعایت شان به هر چه دقیق تر شدن نتایج کمک می کند.

به ۱۵ مورد از این موارد اشاره کرده ایم. با ما همراه شوید.

۱.طی ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش نباید سیگار بکشید.

۲. باید آزمایشگاه را از سوابق دارویی و بیماری خود مطلع کنید.

۳. در مورد مصرف داروهای خود قبل از آزمایش با پزشک معالج تان مشورت کنیدم.

۴. برای آزمایش چربی خون طی ۱۲ ساعت قبل از آزمایش نباید غذا بخورید و مایعات به جز آب بنوشید.

۵. برای آزمایش قند خون ناشتا، بین ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش نباید غذا بخورید و مایعات به جز آب بنوشید.

۶. طی ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش می توانید دندان های تان را مسواک بزنید و حتی نخ دندان استفاده کنید.

۷. برای جلوگیری از گرسنگی که به طور کاذب سطح گلوکز را بالا می برد، نباید بیمار دیابتی بیش از ۱۶ ساعت گرسنه بماند.

۸. برای انجام آزمایش های تشخیص کم خونی فقر آهن، سنجش آنزیم های کبدی و اسید اوریک خون نیازی به ناشتا بودن فرد نیست.

۹. بیماری که آزمایش قند خون ۲ ساعته می دهد باید بین دو ستت استراحت کند، نه اینکه به پیاده روی و گشت در سطح شهر بپردازد.

۱۰. بیماری که می خواهد تست مدفوع بدهد، بهتر است ۳ روز قبل از انجام آزمایش گوشت قرمز نخورد و از نخ دندان کشیدن قبل از انجام آزمایش خودداری کند.

 ۱۱. برای انجام آزمایش اوره خون، ۸ ساعت ناشتایی کافی است. به علاوه بیمار باید حداقل طی ۲ تا ۳ روز پیش از انجام آزمایش از مصرف غذاهای حاوی گوشت زیاد خودداری کند.

۱۲. طی ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش نباید آدامس بجوید و بهتر است از شکلات های مختلف، مینت (ترکیبات نعناع دار)، شربت های سینه یا قرص های نرم کننده گلو استفاده نکنید.

۱۳. یادتان باشد از دست دادن آب و داشتن رژیم غذایی پر پروتئین، میزان کراتینین خون را بالا می برد، بنابراین درباره موارد یاد شده، آب کافی دریافت و در حد متعادل مواد غذایی غنی از پروتئین میل کنید.

۱۴. هر چند انجام آزمایش هورمون های تیروئید نیاز به رعایت محدودیت مصرف غذا و مایعات ندارد، اما به علت اثری که افزایش چربی خون بر نتایج آزمایش تیروئید دارد، حداقل ۳ ساعت قبل از آزمایش، غذا میل نکنید.

۱۵. آزمون تعیین عیار پادتن ضد میکروب هلیکوباکترپیلوری که یکی از عوامل مهم مولد ورم و زخم های معده است به آمادگی خاصی نیاز ندارد، اما بهتر است بیمار شب قبل غذای چرب مصرف نکند زیرا افزایش چربی خون می تواند نتیجه این آزمایش را مخدوش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha