یک منبع آگاه در نیروی انتظامی با تایید ورود مواد روانگردان جدید به شکل دستمال‌های اعتیادآور به کشور تاکید کرد که اولین گزارش درخصوص ورود این ماده به ایران در سال گذشته به دست پلیس رسید.

تایید ورود دستمال‌های اعتیادآور به ایران/ ۸۰۰ برابر مخرب‌تر از حشیش

سلامت نیوز: یک منبع آگاه در نیروی انتظامی با تایید ورود مواد روانگردان جدید به شکل دستمال‌های اعتیادآور به کشور تاکید کرد که اولین گزارش درخصوص ورود این ماده به ایران در سال گذشته به دست پلیس رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر فروش و توزیع دستمال‌های اعتیادآور در مترو با قیمت 1000 تومان، برخی منابع مطلع با ارائه توضیحاتی خبر توزیع دستمال‌های اعتیادآور را تایید کردند.

به گفته یک منبع آگاه در نیروی انتظامی، اولین گزارش از این ماده جدید در سال گذشته به پلیس ارائه شد که بر اساس تحقیقات انجام شده گرچه مصرف این ماده که جزو «کانابینوئیدهای سنتزی» است شیوع زیادی نداشته ولی گزارش‌هایی از توزیع و مصرف این ماده جدید به دست پلیس رسیده بود.

این ماده که جزو مواد روانگردان محسوب می‌شود در ابعاد کوچکتر از 0.5 سانتی‌متر در 0.5 سانتی‌متر استفاده می‌شود و جنس آن شبیه به کاغذ خشک‌کن یا پارچه‌ است.

بر اساس اطلاعات این منبع آگاه، این ماده جدید قدرتی بین 100 تا 800 برابر حشیش دارد و مثل حشیش داخل سیگار مصرف می‌شود و حالت نشئگی آن که بیشتر شبیه مستی است به اندازه‌ای زیاد است که در برخی گزارش‌ها، از هوش رفتن پس از مصرف این ماده نیز گزارش شده است.

وی با بیان اینکه احتمال فروش این ماده در مترو نیز وجود دارد افزود: مواد روانگردان جدید که به عنوان یک چالش در دنیای امروز از سوی سازمان ملل شناخته شده بیشتر در فضای مجازی به فروش می‌رسد ولی احتمال فروش خرد این ماده در مترو نیز متصور است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه قیمت 1000 تومانی ذکر شده برای توزیع این ماده مشکوک به نظر می‌رسد اضافه کرد: قیمت این ماده جدید بیش از مبالغ ذکر شده است ولی اگر قیمت‌های مذکور صحت داشته باشد، توزیع آن با این مبلغ باعث نگرانی مضاعف خواهد شد چراکه نشان دهنده آن است که باندهای خاصی در پشت پرده توزیع این ماده قرار دارند که با توزیع آن به قیمت‌هایی نازل قصد معرفی این ماده برای در دست گرفتن بازار را دارند که این موضوع بسیار حساسی است.

 خوشبختانه گرچه مصرف این ماده شیوع قابل توجهی در کشورمان نداشته ولی گزارش‌هایی از مصرف و توزیع آن نیز وجود دارد که با توجه به جدید بودن این مواد، هیچ مطالعه و تحقیقاتی در خصوص عوارض طولانی مدت مصرف این ماده و همچنین نحوه درمان آن انجام نشده است و به نظر می‌رسد می‌بایست پلیس و ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به ارائه اطلاعات صحیح و آموزش به جوانان و نوجوانان که مخاطبان اصلی این مواد هستند اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha