براساس گزارشات محلی پس از وقوع زلزله در کرمانشاه، آبگرم محلات دچار تغییرات عجیبی شده است.

تغییر رنگ آب چشمه های آبگرم در زلزله کرمانشاه

سلامت نیوز: براساس گزارشات محلی پس از وقوع زلزله در کرمانشاه، آبگرم محلات دچار تغییرات عجیبی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چشمه‌های آبگرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این شهرستان و در ارتفاعات منطقه واقع شده اند. این چشمه‌ها سابقه‌ای کهن دارند و بواسطه آب گرم معدنی و خواص درمانی در کشور شهره هستند.

این منطقه دارای هفت چشمه به نام‌های، جوشه شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا، حکیم و روماتسیم است که به جهت برخورداری از خواص درمانی، بیماران بسیاری را برای شفای جسمی و روحی راهی این منطقه می کند .

مردم منطقه می گویند پس از وقوع زلزله در غرب کشور تغییراتی در چشمه های آبگرم این منطقه اتفاق افتاده است و معتقدند که علت وقوع این تغییرات زلزله کرمانشاه است.

براساس گزارشات مردمی، پس از وقوع زلزله کرمانشاه آب چشمه‌های منطقه آبگرم محلات افزایش یافته است و اهالی این منطقه دلیل این افزایش آب را با زلزله کرمانشاه مربوط می دانند. این امر شگفتی اهالی را برانگیخته است.

دهیار روستای آبگرم در این خصوص گفت: چشمه‌های آبگرم پس از وقوع زلزله در کرمانشاه تغییراتی به خود دیده است که البته مسبوق به سابقه است و می‌توان علت را به زلزله نسبت داد.

سالارمحمد محمدی با اشاره به تغییر حجم و رنگ آب چشمه های آبگرم عنوان کرد: پس از وقوع زلزله در کرمانشاه آب دوچشمه شفا و جوشه از هفت چشمه منطقه افزایش یافته است و از چشمه سلیمانیه نیز املاح معدنی قرمز رنگ به مانند لجن خارج ‌شده است.

وی افزود: تغییر و تحول در وضعیت چشمه‌های آبگرم محلات بواسطه وقوع زلزله های بزرگ در دیگر نقاط دارای سابقه است، به طوری که در اثر وقوع زلزله در ترکیه نیز شاهد تغییر رنگ و حجم آب چشمه ها بودیم البته در مواردی نیز زلزله‌ها باعث کاهش حجم آب چشمه‌ها نیز شده است.

دهیار روستای آبگرم محلات تصریح کرد: پس از وقوع زلزله تغییر رنگ آب چشمه برای چند روز متوالی ادامه داشت.

 یکی از مالکان واحدهای آب درمانی آبگرم نیز در این خصوص اظهار کرد: عموما پس از وقوع زلزله شاهد تغییراتی در وضعیت چشمه‌های آبگرم محلات هستیم به طوری که پس از وقوع زلزله‌های شدید در ایران یا کشورهای همجوار تغییر رنگ و افزایش املاح معدنی به ویژه گوگرد در آب چشمه‌ها مشهود است.

محمدرضا بختیاری افزود: پس از وقوع زلزله در کرمانشاه دبی آب چندین چشمه از چشمه‌های آبگرم حدود یک برابر افزایش یافته است به طوری‌که آب از استخر حوضچه‌ها سرریز می‌شود.

عضو هیئت امنای واحدهای آب درمانی آبگرم گفت: زلزله‌ها همچنین در مواردی منجر به کاهش حجم آب چشمه‌ها شده است که کاهش آب چشمه دنبه که دارای آبی پرحرارت است بر اثر زلزله اخیر گواهی بر این مدعاست و خروج گل و لای قرمز از چشمه‌ها نیز دارای سابقه است و با هر لرزش بزرگ زمین این واکنش‌های شیمیایی نمود پیدا می‌کند.

این تاثیرگذاری بعید نیست

استادیار دانشگاه صنعتی اراک گفت: تغییرات ایجاد شده در چشمه‌های آبگرم محلات می‌تواند حاصل زلزله اخیر کرمانشاه باشد.

دکتر فریدون قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص تغییر وضعیت چشمه‌های آبگرم محلات پس از وقوع زلزله کرمانشاه عنوان کرد: بواسطه مطالعات وسیع انجام شده در شهرستان محلات، تغییرات چشمه‌های آب گرم مبین فعالیت و حرکت زمین است و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بیشترین گسل و خردشدگی در محلات در این منطقه وجود دارد.

وی با تاکید بر تحرک و تکاپوی زمین که امری اثبات شده است، گفت: آبگرم محلات نیز براساس تحرکات زمین ایجاد شده است و برخلاف استنباط‌های گذشته مبنی بر منشاء آتشفشانی و وجود مواد مذاب در زیر چشمه‌ها که فرضیه ای رد شده است، این منطقه بواسطه وجود گسل، منطقه‌ای فعال به شمار ‌می‌رود، اما اینکه آیا افزایش آب چشمه‌ها ناشی از زلزله بود است یا خیر باید به صورت مجزا بررسی شود تا به صورت مستدل علت این افزایش را بدانیم.

قدیمی با بیان اینکه فرضیه "تغییرات چشمه‌های آبگرم محلات به واسطه وقوع زلزله" امکانپذیر است، تصریح کرد: اینکه آیا زلزله‌ها در تغییرات وضعیت این چشمه‌ها موثر بوده‌اند، باید کارشناسی شود. نزدیک‌ترین زلزله رخ داده به منطقه کرمانشاه، زلزله اخیر بروجرد بود. بواسطه لرزش‌های زمین امکان تحرک و فعال شدن لایه‌ها و گسل های دیگر وجود دارد.

وی بیان کرد: لایه‌های زمین به یکدیگر مرتبط هستند و لرزش در یک نقطه‌ می تواند منجر به فعال شدن و تحرک لایه‌های دیگر و گسل‌ها شود بنابراین این فرضیه که افزایش آب و تغییر رنگ چشمه‌ها ناشی از زلزله است فرضیه ای ممکن است و باید تحقیقات گسترده‌ای در این راستا صورت گیرد.

این متخصص زمین‌شناسی با اشاره به زلزله کرمانشاه و زلزله‌های دیگر عنوان کرد: پس از وقوع زلزله کرمانشاه بلافاصله شاهد وقوع زلزله در ایلام، آذربایجان، بروجرد و ... بودیم که حاکی از آن است که یک زلزله بزرگ می‌تواند فعال سازی و تحرک گسل های دیگر و دیگر لایه‌های زمین را به همراه داشته باشد، البته علاوه بر تحرکات زلزله گاهی فعالیت‌های داخلی زمین نیز می‌تواند عاملی جهت تغییرات در وضعیت چشمه‌هایی همچون چشمه آبگرم باشد که منجر به افزایش حجم آب، گرم‌تر شدن آب و ... شود.

وی اضافه کرد: گاهی همین تحرکات می‌تواند چاه یا چشمه جدیدی را ایجاد کند و حتی یک چاه را به خشکی بکشاند بنابراین باید در کنار زلزله دیگر فعالیت‌های زمین را نیز در بررسی بروز این تغییرات در نظر گرفت، به همین دلیل اعلام نظریه قطعی مستلزم تحقیقات گسترده علمی است.

استادیار دانشگاه صنعتی اراک تاکید کرد: این تغییرات گاهی می‌تواند هشدار تلقی شود. زمین دارای تحرک و فعالیت است و این حالت دینامیکی زمین ممکن است خطرهایی را منجر شود و هرلحظه ممکن است گسل اراک، تلخاب، تبرته و ... فعال شود و با توجه به اینکه ایران کمربند دوم زلزله جهان است و اراک نیز به تبع آن ناپایداری خود را داراست، فعالیت گسل‌ها امری محال نیست بنابراین باید هشدارها را جدی گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha