شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 231296

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) می‌تواند در ۱۲ هفته نخست بارداری ریشه داشته باشد.

اسکیزوفرنی از دوران بارداری شروع می‌شود

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) می‌تواند در ۱۲ هفته نخست بارداری ریشه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان با بیان اینکه بیماری اسکیزوفرنی می‌تواند از دوران بارداری شروع شود اظهار داشتند: می‌توان پیش از تولد این اختلال را در رحم مادر درمان کرد.

متخصصان با پرورش مغزهای کوچک (mini brains) در شرایط آزمایشگاهی توانستند اختلال در سلول‌های بنیادی اطراف حفره‌های مغزی را در سه ماه نخست بارداری تشخیص دهند.

به گفته متخصصان این یافته گام مهم و رو به جلویی در فهم اساس زیست شناختی این اختلال مغزی است.

با آغاز شکل گرفتن مدل‌های مغزی کوچک، متخصصان به وجود ناهنجاری‌هایی در ارگانوئیدهای رشد یافته از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی پی بردند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: مطالعه ما نشان داد این بیماری می‌تواند از سه ماه نخست بارداری شوع شود و شامل تقسیم سلولی تسریع شده و تفکیک زودهنگام سلول‌های "نورواکتودرمال" در عصب‌هاست. نورون‌هایی که بخش‌های مختلف قشر مخ را متصل می‌کنند در قشر مخ یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دچار اختلال شده و موجب می‌شود بخش‌هایی از قشر مخ ارتباط خود را از دست بدهند.

متخصصان معتقدند شاید بتوان با تشخیص خطر اسکیزوفرنی در دوره جنینی برای زنان باردار دارو یا مکمل تغذیه‌ای تجویز کرد هر چند اطمینان از این شیوه نیازمند جمع‌آوری اطلاعات بیشتری است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، به گفته پزشکان اکنون می‌توان گفت که اسکیزوفرنی اختلال در ساختار مغز است و می‌تواند از سه ماه نخست بارداری آغاز شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha