در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در برخی شهرهای بزرگ کشور فرسوده‌اند.

دلیل فرسودگی بسیاری از بیمارستان‌های شهرهای بزرگ

سلامت نیوز:تصاویر عجیب بودند. بیمارستانی که تنها هفت ماه از افتتاحش می‌گذشت در زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه به‌شدت آسیب دید. همین اتفاق انگشت اتهام را به‌سوی بسیاری از بیمارستان‌های کشور نشانه رفت. سؤال کدام بیمارستان‌ها ایمن و فرسوده نیستند، به سؤال‌هایی تبدیل شدند که بعد از زلزله بسیار پرسیده می‌شدند. اظهارنظر جدید قائم‌مقام وزیر و سخنگوی بهداشت، آب پاکی را روی دست بسیاری از جویندگان جواب ریخت.

به گزارشسلامت نیوز،صبح نو نوشت: دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگویی جدید با خبرگزاری ایسنا، درباره ساخت بیمارستان در کشور و جایگزین کردنشان با بیمارستان‌های فرسوده، گفته است:«در حال حاضر یکی از موانع بزرگ برای بیمارستان‌سازی یا ساخت مراکز بهداشتی و درمانی ما در شهرهای بزرگ، تأمین زمین مناسب است و ما در بسیاری از موارد می‌بینیم که در دوره‌های گذشته چون وزارت بهداشت نتوانسته زمین مناسب را تأمین کند، مجبور شده که در مناطق حاشیه شهر یا حتی خارج از شهر بیمارستان بسازد و درنتیجه دسترسی مردم دچار مشکل و منجر به نارسایی‌هایی در سیستم درمان کشور شده است. بنابراین اگر شهرداری‌ها بتوانند درزمینه تأمین زمین مناسب برای ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و کمک به عوارض و پرداخت‌ها به ما کمک کنند، کمک شایانی برای سلامت مردم انجام داده‌اند.»


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در برخی شهرهای بزرگ کشور فرسوده‌اند، گفت: «با مطالعاتی که انجام‌شده، بازسازی اکثر بیمارستان‌های فرسوده مقرون به‌صرفه نیست؛ زیرا بازسازی آن‌ها بیش از هزینه ساخت یک‌تخت جدید است. بنابراین در این موارد باید بیمارستان جدید ساخته و از فضاهای قبلی استفاده‌های مناسب دیگری شود.» حریرچی با اشاره به استفاده بودجه طرح تحول سلامت برای هتلینگ بیمارستان‌ها، درباره منابع ساخت یا بازسازی بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت توضیح داد: «بر این اساس از اعتبار یک درصد ارزش‌افزوده، مقداری برای بازسازی بیمارستان‌های ارجاعی و قسمت عمده‌ای از آن را برای خدمات مراکز بهداشتی و درمانی روستایی استفاده کردیم.»


به کمک یارانه‌ها

«بشیر خالقی» دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  درباره آمار شصت‌درصدی بیمارستان‌های فرسوده می‌گوید: «اغلب بیمارستان‌های کشور قدیمی‌اند، به‌عنوان مثال، بیمارستان امام خمینی ؟ره؟ تهران، شاید بالای هشتاد سال از عمرش می‌گذرد؛ اما با این بودجه سالانه‌ای هم که بیمارستان‌ها دارند، نمی‌توان امیدوار به بازسازی بود و در واقع تجهیز عملی نیست.» خالقی معتقد است، یکی از راهکارهایی که می‌تواند باعث کاهش این درصد شود، خرید بیمارستان‌هاست. او توضیح می‌دهد: «یکی از راهکارها خرید خدمت از طریق وزارت رفاه است اما مسأله اینجاست که تعداد این بیمارستان‌ها زیاد است و نمی‌توان همه ساختمان‌ها را نوسازی کرد. این کار اعتبارات سنگینی می‌خواهد و با اعتبارات سالانه موجود، این کار عملی نیست. باید توجه داشت که این کار را باید در طولانی‌مدت انجام داد.

بسیاری از پروژه‌های عمرانی شروع شده‌اند اما به دلیل نبود اعتبارات نیمه‌کاره رها شده‌اند.» او با اشاره به بودجه عمرانی توضیح می‌دهد: «با وجود گران بودن مصالح ساختمانی، این کار خیلی سخت است. در حال حاضر بیمارستانی جدیدی که در شهر کرمانشاه ساخته‌شده بود، ریخته است، در صورتی که بیمارستان‌ها باید ضدزلزله باشند. یک بی‌توجهی از طرف پیمانکار انجام شده و ساختمانی که برای سه ماه است که احداث شده، با زلزله ریخته است. این‌ها مسائلی است که برای احداث یک ساختمان موردنیاز است.» نماینده خلخال و کوثر عملکرد دولت در این زمینه را این‌طور بیان می‌کند: «دولت تنها متولی ساختمان‌های بیمارستان نیست. پروژه‌های آب‌رسانی، راه و جاده‌ها هم هستند.

یکی از معضلات ما این است که بودجه عمرانی کشور فقط ده درصد است.» او معتقد است که با قطع طرح هدفمندی یارانه‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد: «هدفمندسازی یارانه‌ها که کار بسیار غلط و غیرمنطقی است، عملاً سه برابر طرح‌های عمرانی، به مردم یارانه پرداخت می‌شود. یارانه‌ها کفاف دولت را نمی‌دهد، بنابراین دوباره از طرح‌های عمرانی برداشت می‌کند.» بشیر خالقی درباره افزایش نیافتن بودجه‌های عمرانی کشور هم توضیح می‌دهد: «وقتی که یک کار غلط انجام می‌شود، همین اتفاق‌ها می‌افتد. الآن صد در صد کشور از یارانه استفاده می‌کنند. من بارها تذکر داده‌ام. بسیاری از نمایندگان برای تبلیغات انتخاباتی از زیاد شدن یارانه‌ها صحبت می‌کنند، طرح‌های عمرانی ما ایستا می‌مانند و جاده و بیمارستان‌های ما ساخته نمی‌شوند. دولت باید پای کار بیاید و نمایندگان مجلس هم کمک کنند تا طرح‌های عمرانی که نیمه‌کاره مانده‌اند، دوباره ساخته شوند. در حال حاضر، بیت‌المال به هدر می‌رود و همه هم ناراضی هستند. بودجه‌ای که برای طرح یارانه‌ها صرف می‌شود، می‌تواند صرف بودجه عمرانی شود.»

با کاهش بودجه دولتی


آقای «سیدجواد حسینی‌کیا» نماینده شهر سقز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو درباره تجهیزنشدن بیمارستان‌های فرسوده توضیح می‌دهد: «بخشی از این اتفاق به دلیل این است که منابع مالی دولت اجازه تجهیز را نداده است. بخشی دیگر هم به دلیل این است که برنامه‌ای وجود نداشته است. شاید وزیر بهداشت برنامه‌ای نداشته که البته باید جوابگوی این قضیه باشد. اگر برنامه دولت درزمینه تجهیز کافی نبوده است، باید با یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت این قضیه را حل کرد. به نظر می‌آید که طرح تحول سلامت با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند این زیرساخت‌ها را هم درست کند.» حسینی کیا با اشاره به میزان بودجه کشور نیز می‌گوید: «فقط ده درصد از بودجه کشور عمرانی است و نود درصد دیگر هم جاری است. بودجه دولت بسیار حجیم است. اگر بخواهیم بودجه عمرانی را بالا ببریم، دولت باید بودجه جاری خود را کاهش دهد.

درزمینه بهداشت و درمان، اگر هزینه بیمه را بالا ببرید و هزینه درمان را متناسب با آن بالا نبرید، از یک‌سو دولت دچار ورشکستگی می‌شود و هم درواقع بهداشت و درمان آن نتیجه لازم را نمی‌تواند داشته باشد.» نماینده سقز یکی از راه‌های حل مشکل را بازنگری در طرح تحول سلامت می‌داند: « طرح تحول سلامت در یک جاهایی پرتی‌های فراوانی دارد. بودجه آن خلأها را باید به سمت عمران برد و در زیرساخت‌ها هم وزارت بهداشت باید متناسب رشد کند. هشت هزار میلیارد بودجه طرح سلامت از طرف مجلس اختصاص داده شده است. در این بودجه کمترین میزان بودجه، به زیرساخت‌ها اختصاص داده شده و بیشتر بودجه به هزینه‌ها تعلق‌گرفته است. باید آسیب‌های طرح بررسی شوند. باید ظرفیت متناسب با نیازها ایجاد شود و واقعاً بیماران درمان شوند.» با وجود هزینه‌های سرسام‌آور درمان در کشور، حالا بیماران و همراهان بیمار باید نگران زیرساخت‌های کهنه و آسیب‌دیده بیمارستان‌هایی هم باشند که قرار است در آن درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha