بر اساس لایحه تأمین امنیت زنان، خشونت تنها شامل نوع جسمی و جنسی نمی‌شود و حتی خشونت‌های روانی و عاطفی نیز تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سلامت نیوز:بررسی لایحه «تأمین امنیت زنان» مراحل پایانی خود را در قوه قضائیه طی می‌کند و قرار است تا کمتر از چند هفته دیگر به مجلس برسد. لایحه‌ای که فراز و نشیب‌های زیادی را در چند سال اخیر پشت سر گذاشته و قوانین ویژه‌ای برای حمایت از زنان خشونت دیده و مرتکبان آن تدوین کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: بر اساس لایحه تأمین امنیت زنان، خشونت تنها شامل نوع جسمی و جنسی نمی‌شود و حتی خشونت‌های روانی و عاطفی نیز تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. براساس آنچه «طیبه سیاووشی» عضو فراکسیون زنان مجلس دهم می‌گوید: «امروزه تعداد زیادی از زنان در معرض خشونت‌های روانی و عاطفی قرار دارند و تعدادی از آنها حتی در اثر فشار‌های روانی دست به خودکشی می‌زنند. به همین دلیل خشونت نباید به مسائل جسمی و جنسی محدود شود. خوشبختانه در لایحه امنیت زنان به خشونت‌های روانی و رفتاری نیز توجه شده و برای هرکدام از آنها ضمانت اجرایی تعلق گرفته است.» او با اشاره به اینکه این لایحه تنها به بیان خشونت نمی‌پردازد بلکه برای هرکدام از آنها مجازات تعیین می‌کند، می‌گوید: تاکنون چندین بار این لایحه اصلاح شده است و به همین دلیل هنوز نتوانسته‌ام آخرین نسخه را مطالعه کنم. بر اساس آخرین پیگیری‌ای که از معاونت حقوقی قوه قضائیه داشتم قرار است تا چند هفته آینده نسخه نهایی لایحه به دست مجلس برسد.

سیاووشی با اشاره به اینکه در لایحه امنیت قرار است به قوانین و خلأهای قانونی برای حمایت از زنان در برابر خشونت به طور ویژه توجه شود، بیان می‌کند: خشونت، بارها در منازعات فردی و جمعی تعریف و بررسی شده اما بررسی خشونت نسبت به زنان نخستین بار است که در قالب این لایحه در کشور انجام می‌شود. او می‌افزاید: در لایحه امنیت زنان برای نخستین بار به موضوع آسیب‌پذیری زن و سوء استفاده برخی از افراد پرداخته شده است. در قوانین ناشزه(عدم تمکین) تنها به زنان مربوط می‌شود اما در لایحه امنیت برای زنان، قوانینی مربوط به مردان نیز در خصوص ناشزه عنوان شده تا شرایط عادلانه‌تر باشد. سیاووشی با اشاره به اینکه انتقادهایی نیز به این لایحه وارد می‌شود، می‌گوید: باتوجه به افزایش خشونت‌های خانگی در کشور به صورت قطعی یکی از مسائلی که این لایحه مورد بررسی قرار می‌دهد این خشونت‌ها هستند. هرچند تعدادی از افراد عنوان می‌کنند که لایحه امنیت زنان ممکن است استحکام خانواده را دچار آسیب کند.
حمایت ویژه از زنان دچار اسیدپاشی با تصویب لایحه امنیت زنان


«فاطمه ذوالقدر» دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با گلایه از دیر رسیدن لایحه به مجلس می‌گوید: تا قبل از این لایحه هیچ قانونی برای حمایت جدی از زنان خشونت دیده وجود نداشت. پس ازماجرای اسیدپاشی در اصفهان تصمیم گرفتیم تا لایحه‌ای را برای تأمین امنیت زنان تصویب کنیم. دولت و خانم مولاوردی هم از این موضوع حمایت کردند و هم اکنون نیز خانم ابتکار با جدیت رسیدگی به لایحه را دنبال می‌کند.
او بیان می‌کند: پس از اتمام بررسی قوه قضائیه و آمدن لایحه به مجلس تلاش می‌کنیم پیگیری لایحه در مجلس را در اولویت قرار دهیم تا سریع‌تر بررسی‌های لازم انجام شود. ذوالقدر در خصوص لزوم تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان می‌گوید: تصویب این لایحه برای حمایت از زنانی که تحت تأثیر خشونت‌های مختلف به ویژه اسیدپاشی هستند بسیار مؤثر است. همچنین تدوین مجازات برای مرتکبان خشونت علیه زنان می‌تواند در کاهش خشونت علیه زنان مؤثر باشد. او افزود: هم اکنون مجازات‌هایی در بحث خشونت علیه زنان در کشور وجود دارد اما این مجازات‌ها نسبت به برخی از جرایم سطحی محسوب می‌شوند. چراکه یک خشونت می‌تواند یک زن را تا آخر عمر منزوی و از فعالیت‌های اجتماعی دور کند. دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی می‌تواند در کاهش خشونت علیه زنان بسیار مؤثر باشد، گفت: تعداد زیادی از زنان به طور مستمر تحت خشونت‌های مختلف قرار می‌گیرند و از آن بی‌اطلاع هستند.

تعداد زیادی دیگر از آنها حتی نمی‌دانند چطور و به کجا باید این خشونت‌ها را گزارش و پیگیری کنند. بنابراین باید با فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها و
صدا و سیما یک زن روستایی را هم از انواع خشونت‌هایی که ممکن است در معرض آن قرار بگیرد آگاه کنیم. ذوالقدر با اشاره به اینکه کلیات این لایحه هیچ اشکالی ندارد، گفت: برخی از مواد قانونی آن ممکن است دارای اشکالاتی باشد که در مجلس آنها را مرتفع می‌کنیم تا لایحه بدون هیچ مشکل قانونی‌ای تصویب شود. یکی از دلایل طولانی شدن پیگیری لایحه نیز بررسی موارد قانونی آن در قوه قضائیه بود که خوشبختانه بررسی آن در مراحل پایانی قرار دارد. او با اشاره به اینکه موضوع خشونت علیه زنان معضل جدی‌ای در جامعه امروزی محسوب می‌شود، گفت: باید هر چه سریع‌تر از نظر قانونی با این معضل برخورد شود. متأسفانه تعداد خشونت‌های جسمی، کلامی، رفتاری و حتی خشونت‌های جدیدی که در فضای مجازی علیه زنان صورت می‌گیرد در حال افزایش است. خوشبختانه در این لایحه آثار و ابعاد تمام خشونت‌ها در نظر گرفته شده تا زنان نسبت به حقوق خود آگاه شوند.


هنوز در خصوص زنان دچار فقر فرهنگی هستیم


«محمد کاظمی»، نایب ‌رئیس‌ کمیسیون قضایی نیز در این باره می‌گوید: از گذشته تا به حال نگاه غلطی نسبت به زنان وجود داشته که این موضوع به مرور زمان کم رنگ‌تر شده است. خوشبختانه امروزه بانوان توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری را کسب کنند اما ما هنوز در موضوع خانواده و نگاهی که به زن در خانواده می‌شود دچار فقر فرهنگی هستیم.


از لایحه امنیت زنان در مجلس حمایت می‌کنیم


روح‌الله بابایی صالح دبیر کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه وجود لایحه حمایت از زنان در جامعه ضروری است، می‌گوید: با توجه به افزایش خشونت علیه زنان وخشونت‌هایی که به صورت پنهان در جامعه علیه زنان صورت می‌گیرد تصویب این لایحه ضروری است و ما از آن حمایت می‌کنیم.


ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران:
«روبان نارنجی» را برای تأکید بر « منع خشونت علیه زنان» استفاده کردیم
به پیشنهاد بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در سال 2015، کمپینی به راه افتاد که شعار اصلی آن «پایان دادن به خشونت علیه زنان» بود. بر این اساس  بیست و پنجم هر ماه، روز «نارنجی»، یا همان روز «منع خشونت علیه زنان» نامیده می‌شود. در این کمپین 193 کشور متعهد شده‌اند تا در پایان یک برنامه توسعه هزاره، میزان خشونت علیه زنان را پایین بیاورند. از طرفی 25 نوامبر هر سال نیز به عنوان روز «پایان خشونت علیه زنان» نامگذاری شده است و به علت همپوشانی این دو روز، سمبل نارنجی در روز بیست و پنجم ماه نوامبر هم استفاده می‌شود. این رنگ حالا در همه دنیا به نام پایان دادن به خشونت علیه زنان شناخته می‌شود.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران که در جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران، از «روبان نارنجی» برای همراهی با این کمپین و یادآوری شعار خشونت علیه زنان استفاده کرده بود، دراین باره می‌گوید: ما در روز یکشنبه به پیشنهاد« الهام فخاری»، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، برای تأکید بر منع خشونت علیه زنان، از سمبل این روز یعنی رنگ نارنجی استفاده کردیم و اتفاقاً مورد استقبال اعضای شورای شهر هم قرار گرفت. هدفمان هم این بود تا در مسیری که تلاش می‌شود خشونت علیه زنان پایان یابد، سهمی داشته باشیم چراکه بر این باوریم خشونت می‌تواند منشأ بسیاری از عقب ماندگی‌ها باشد. به هرحال رنگ‌ها یک یادآوری است و همین که تکرار می‌شوند می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه برای منع خشونت از رنگ سفید هم استفاده می‌شود اما رنگ نارنجی برای 25 هرماه متداول شده، در واکنش به برخی خبرسازی‌ها و جوسازی‌ها درباره شایعه حمایت اعضای شورا از حقوق حیوانات با استفاده از رنگ نارنجی این طور توضیح می‌دهد: به هرحال رنگ‌ها و روزهای بسیاری وجود دارد و من نمی‌دانم که آیا رنگ نارنجی، کاربرد دیگری هم دارد یا نه، اما ما با هدف پیوستن به این کمپین و یادآوری روز «منع خشونت علیه زن» از «سمبل‌های نارنجی» استفاده کردیم، چیزی که در دنیا هم متداول است اما متأسفانه برخی سایت‌ها با این حرکت سمبلیک، برخورد هیجانی و احساسی داشتند و بدون اینکه کوچکترین تحقیقی دراین زمینه انجام دهند، شروع به فضاسازی علیه اعضای شورا کردند. درحالی که این هجمه‌ها منطقی نبود و باید ابتدا مستندات را جمع‌آوری می‌کردند و سپس موضع می‌گرفتند. خداکرمی تأکید می‌کند: فکر می‌کنم خبرنگاران حوزه شهری، یار بیست و دوم شورای شهر هستند و می‌توانند با نقد سازنده و  زیر ذره بین قراردادن مسائل شهری، برای رفع مشکلات وخیم شهری کمک کننده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha