طبیعتا و طبق سنت و شاید عادت، بعد از وقوع یک حادثه و اتفاق خاص که موجب بروز تبعات گسترده، غم یا شادی عظیم و تاثیرگذار می‌شود، مسئولان و مقامات دارای رتبه به آن توجه خاص می‌کنند و حتی برخی از آنها در منطقه حضور فیزیکی هم خواهند داشت.

تمام قول‌وقرارهای‌کرمانشاه

سلامت نیوز:16 روز از لرزش زمین و فروریختن زندگی مردم کرمانشاه می‌گذرد، اتفاقی که با توجه به آمار یا بی‌توجه به آن و براساس مشاهدات عینی، کشته و زخمی‌های فراوانی را روی دست مردم این استان گذاشت و مردم ایران را داغدار هموطنان‌شان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: از تمهیداتی که ‌باید قبل از وقوع حادثه اندیشیده می‌شد و نشد یا پیشگیری‌هایی که باید انجام می‌شد و نشد، سخن به میان آورده‌ایم و آورده‌اند. اما حال که این اتفاق افتاده و بیش از دو هفته نیز از آن گذشته است و موضوعی که بیش از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد، وضعیت فعلی و آینده مردم آسیب‌دیده این مناطق است که بخش بزرگی از سامان‌بخشی آن وابسته به وعده‌های مسئولان و اقداماتی است که بر پایه این وعده‌ها استوار است.

طبیعتا و طبق سنت و شاید عادت، بعد از وقوع یک حادثه و اتفاق خاص که موجب بروز تبعات گسترده، غم یا شادی عظیم و تاثیرگذار می‌شود، مسئولان و مقامات دارای رتبه به آن توجه خاص می‌کنند و حتی برخی از آنها در منطقه حضور فیزیکی هم خواهند داشت. زلزله کرمانشاه هم به دلیل وسعت تخریب و تبعات سنگین برای مردم کشور و قابلیت توجه بسیار از این موضوع مستثنی نبوده است و از روسای نهادهای امنیتی، نظامی، بهداشتی و درمانی تا روسای مجلس و دولت در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند و درد مردم را سوای شنیده‌ها به چشم دیدند و قول بهبود اوضاع به آنها دادند.
بخشی از وعده‌هایی که مسئولان در روزهای سخت ابتدایی به مردم آسیب‌دیده و گرفتار کرمانشاه دادند را به عنوان تکرار و ثبت جهت پیگیری و مطالبات بعدی ذکر می‌کنیم.

 ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض
هیات دولت پس از استماع گزارش دستگاه‌های اجرایی از بازدیدهای میدانی به‌عمل آمده از مناطق آسیب‌ دیده و خسارات وارده به منازل مسکونی شهرها،  روستاها و واحدهای تولیدی استان با اختصاص مبلغ 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد. به موجب این تصمیم، برای احداث 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 25 میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد اختصاص یافت.

دولت همچنین برای احداث چهار هزار و 500 واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 35 میلیون تومان تسهیلات با سود پنج درصد اختصاص داد. کمک‌های بلاعوض شامل کمک جهت مرمت و تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و واحدهای تجاری به ازای هر واحد دو میلیون تومان، کمک جهت تامین لوازم خانگی تعداد 15 هزار و 500 واحد مسکونی به ازای هر واحد دو میلیون تومان، کمک جهت تامین اسکان موقت 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد سه میلیون تومان و کمک بلاعوض جهت تامین اسکان موقت چهار هزار و 500 واحد شهری به ازای هر واحد پنج میلیون تومان از دیگر موارد مصوب هیات وزیران برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در این جلسه بود. همچنین با تصویب دولت، برای تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف 12 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد و برای تامین لوازم خانگی و سایر هزینه‌های ضروری برای 15 هزار و 500 واحد مسکونی تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه اختصاص یافت.

 حمایت مجلس از زلزله‌زدگان
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از حضور در مناطق زلزله‌زده و بازدید از آنها خاطرنشان کرد: «خوشبختانه هم بنیاد مسکن برای اسکان دائمی مردم زلزله‌زده فعال شده است و هم مصوباتی نیز در دولت برای مسکن شهری و مسکن روستایی تصویب شده و منابعی که باید بلاعوض پرداخت شود و وام‌های ارزان قیمتی که باید داده شود، مشخص شده است. امکانات اولیه در سطح روستا و شهر باید داده شود و از نزدیک نیز شرایط را می‌بینیم و اگر نیاز باشد مجلس هم در مصوبات خود حمایت‌های بیشتری خواهد داشت.»

 ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند بازسازی و نوسازی
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور هم بعد از حضور و مشاهده وضعیت مردم آسیب‌دیده و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده است، بیان داشت: «در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت هفت، هشت ماهه با همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم، کار نوسازی و بازسازی منازل مسکونی زلزله‌زدگان را به انجام خواهیم رساند. چهارهزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد، همچنین ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیرات با تامین اعتبار از سوی دولت، باید نوسازی و بازسازی شوند.»

 ۱۰ میلیارد تومان در ماه مقرری بیمه بیکاری
محمدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به حمایت‌هایی که قرار است از زلزله‌زدگانی که بیمه تامین اجتماعی دارند صورت گیرد، تاکید کرد: «قرار است مستمری و بیمه بیکاری این افراد خارج از نوبت و ظرف مدت یک هفته پس از مراجعه برقرار شود.» نوربخش از برقراری بیمه بیکاری این افراد از آذرماه خبر داد. وی پیش‌بینی کرد حدود 10 میلیارد تومان در ماه برای بیمه بیکاری بیمه شدگانی که بیکار شده‌اند پرداخت شود و یادآوری کرد: «این مبلغ برای حدود 10 هزار نفر خواهد بود.»

اینها بخشی از وعده‌ها و گفته‌های مقامات و مسئولان پس از ورود به مساله زلزله کرمانشاه بود که از زمان بیان تا روز اجرای مطالبه تمامی آسیب‌دیدگان خواهد بود. ترس مردم و رسانه‌ها از عدم تحقق وعده‌ها یک خیال یا توهم نیست چراکه این خلأ در اتفاقاتی شبیه به این زلزله و روزهای بعد از آن مسبوق سابقه است. حادثه معدن یورت، زلزله بجنورد، حادثه پلاسکو و... که در هر نمونه به وضوح دیده شد جو و احساسات، غالب بر توانایی تحقق وعده‌هایی بوده که توسط مسئولان داده شده بود.

با این تفاسیر از آن جا که تحقق وعده‌ها اغلب به چند ماه بعد موکول شده است و مدیران و مسئولان قول مساعدت و نتیجه‌بخشی را در چند ماه بعد داده‌اند، تامین اجتماعی از تحقق بخشی از وعده‌های خود در اول آذرماه خبر داد که در همین راستا امیرعباس تقی‌پور، مدیر روابط‌عمومی سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «محمدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور در مناطق زلزله‌زده و مشاهده مصائب و مشکلات موجود با سخنان‌شان در جهت تسکین خاطر مردم آسیب‌دیده وعده رسیدگی به وضعیت بیمه آنها را داد و در همین جهت اقدامات به درستی در حال اجراست.»

وی در ادامه با بیان این نکته که پوشش‌های سازمان تامین اجتماعی به افراد مشمول تعلق می‌گیرد، افزود: «تمامی دستورات مدیرکل سازمان در حال اجرا برای افراد مشمول است و در رابطه با آن مبلغ 10 میلیاردی هم که نوربخش عنوان کرد، یک پیش‌بینی نسبت به وضع موجود بود و ممکن است بنابر آمار و اطلاعات جدید کمی بیشتر یا کمتر بشود.»

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که شاید برای مشاهده حجم قابل توجهی از رسیدگی‌ها کمی زود باشد اما خبرهای رسیده از کرمانشاه و مشاعدات عینی نشان از کم کاری در همین 15 روز از سوی برخی مسئولان بوده است که با اولین بارش سرپناه بسیاری از آسیب‌دیدگان دچار مشکل و مصائب جدیدی برای آنها ایجاد شد. این بار اما بازهم با وجود تمامی این کاستی‌ها امیدواریم کرمانشاه و مردم آسیب‌دیده آن به تمامی حقوق خود دست یابند و این موضوع حسن‌ختام تمام شعارزدگی‌هایی باشد که دودش به چشم مردم می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha