هپاتیت c یک بیماری ویروسی و نگران کننده است. اگر مبتلا به هپاتیت c هستید، چطور می توانید از انتقال این بیماری به دیگران پیشگیری کنید؟ چطور از دیگران در برابر هپاتیت C محافظت کنیم؟

هپاتیت C از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

سلامت نیوز: هپاتیت c یک بیماری ویروسی و نگران کننده است. اگر مبتلا به هپاتیت c هستید، چطور می توانید از انتقال این بیماری به دیگران پیشگیری کنید؟
چطور از دیگران در برابر هپاتیت C محافظت کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، اگر مبتلا به هپاتیت C تشخیص داده شده اید، ممکن است نگران انتقال ویروس این بیماری به دیگران باشید. اگر مدت زیادی است که به این بیماری دچار شده اید،  بدون اینکه اطلاعی داشته باشید، ممکن است به کوچک ترین حوادث گذشته فکر کنید، موقعیت هایی که احتمالا اعضای خانواده خود را در معرض ابتلا به این بیماری قرار داده اید.

چطور از دیگران در برابر هپاتیت C محافظت کنیم؟

آلن فرانسیسکو  Alan Franciscusمدیر اجرایی پروژه حمایت از هپاتیت C درسانفرانسیسکو San Francisco می گوید: "نگرانی در مورد انتقال بیماری به دیگران کاملا طبیعی است. من افراد زیادی با HCV یا ویروس هپاتیت C (مخفف Hepatitis C Virus) مثبت را دیده ام که بیشتر از عزیزانشان نگران انتقال این ویروس به دیگران هستند."

مهم است که به یاد داشته باشید که ابتلا به هپاتیت C به سادگی اتفاق نمی افتد. اگر اقدامات احتیاطی انجام دهید، انتقال این بیماری به دیگران تقریبا غیرممکن است.


راههای انتقال هپاتیت C و راههای انتقال نیافتن هپاتیت C چگونه است؟

هپاتیت C فقط از طریق قرار گرفتن در معرض خون آلوده فرد مبتلا منتقل می شود.


راههای انتقال نیافتن هپاتیت C:

    سرفه کردن
    عطسه کردن
    در آغوش گرفتن
    بوسیدن
    شیردهی (مگر اینکه نوک پستان ترک خورده باشد یا خونریزی داشته باشد)
    استفاده از ظرف یا لیوان مشترک
    تماس هایی مانند دست دادن
    استفاده از آب و غذای مشترک

همانطور که متوجه شدید تماس ها و ارتباطات روزمره خطرناک نیستند.دکتر هاواردجی ورمن Howard J. Worman، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکان کلمبیا و جراح در نیویورک می گوید: "میزان انتقال بیماری هپاتیت C در بین افراد یک خانواده احتمالا کمی بالاتر از صفر است."به هرحال هپاتیت C از طریق خون منتقل می شود.


راههای انتقال هپاتیت C:

-از تیغ، مسواک، ناخن گیر و یا هر وسیله دیگری که ممکن است خون روی آن قرار داشته باشد، به طور مشترک استفاده نکنید.

- تامپون، نوار یا دستمال های بهداشتی و یا هر الیاف دیگری که خون روی آن هست را با دقت و احتیاط زیاد از بین ببرید.

- اگر معتاد هستید حتما به فکر درمان باشید. حداقل از سوزن یا دیگر تجهیزات مشترک با دیگران استفاده نکنید.

- خون، عضو، بافت یا اسپرم اهدا نکنید.


هپاتیت C از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

هپاتیت C به ندرت از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می شود. و انتقال آن در بین همجنسگرایان بسیار نادر است. مرکز کنترل بیماری ها CDC Center for Disease Control میزان انتقال بیماری هپاتیت C در بین همجنسگرایان را بسیار ناچیز اعلام کرد. به علاوه شواهدی در مورد انتقال بیماری هپاتیت از طریق رابطه دهانی وجود ندارد.

به هرحال اگر دارای شرکای جنسی متعددی هستید، برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. استفاده از کاندوم نه تنها شریک جنسی شما را از ابتلا به بیماری هپاتیت C محافطت می کند، بلکه خطر ابتلا به برخی بیماری های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت B را نیز در شما به میزان زیادی کاهش می دهد.

آیا ممکن است هپاتیت C را به نوزادم منتقل کنم؟

احتمال انتقال بیماری هپتاتیت C از مادر به جنین وجود دارد؛ اما امکانش خیلی کم است. مرکز کنترل بیماری ها CDC معتقد است میزان انتقال بیماری از مادر به جنین حدود 5 درصد است. ویروس در زمان تولد منتقل می شود و راهی برای کاهش این خطر وجود ندارد. شواهدی در مورد خطر شیردهی طبیعی در این شرایط وجود ندارد. با این حال اگر نوک پستان مادر ترک خورده یا خونریزی دارد، عفونت احتمالا از طریق خون نوک پستان از مادر به نوزاد منتقل می شود.

تشویق دیگران برای انجام آزمایش هپاتیت C

گرچه احتمال انتقال هپاتیت C خیلی کم است، به هرحال باید به هرکسی که در معرض خطر است اطلاع دهید که مبتلا به هپاتیت C هستید. بهتر است به شریک جنسی، همسر و یا اعضای خانواده خود اطلاع دهید. ممکن است صحبت در مورد این بیماری برایتان سخت باشد، اما افراد در معرض خطر باید از آن اطلاع داشته باشند. به این ترتیب این افراد در صورت نیاز مورد آزمایش و درمان قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha