یک متخصص اعصاب و روان گفت: طبق برآورد وزارت بهداشت در حال حاضر حدود 8 تا 9 هزار نفر از زلزله ‌زدگان استان کرمانشاه به خدمات سلامت روان نیاز دارند.

بیش از 9 هزار نفر از زلزله زدگان کرمانشاه نیاز به خدمات سلامت روان دارند

سلامت نیوز:یک متخصص اعصاب و روان گفت: طبق برآورد وزارت بهداشت در حال حاضر حدود 8 تا 9 هزار نفر از زلزله ‌زدگان استان کرمانشاه به خدمات سلامت روان نیاز دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، لیلا رازقیان جهرمی با اشاره به اینکه هر چه زمان می‌ گذرد نیاز به خدمات سلامت روان در بین افراد آسیب دیده افزایش می‌یابد، افزود: تاکید بر نقاط قوت آسیب ‌دیدگان برای ایجاد حس توانمندی در حل مشکلات باید از اولویت ‌های درمانی باشد.


به گزارش  سازمان نظام پزشکی،این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه در زلزله اخیر تعداد زیادی از مردم کرمانشاه خانواده، عزیزان و خانه خود را از دست دادند، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات جسمی احتمالی باید به علائم روانی مانند اضطراب، شوک، وحشت‌ زدگی، افسردگی و افکار خودکشی این آسیب دیدگان توجه ویژه داشت.


وی تصریح کرد: بهتر است برای ارائه خدمات سلامت روان در چنین شرایطی افراد به صورت تیمی کار کرده و از قبل تحت آموزش لازم قرار گرفته باشند زیرا مداخلات باید هدفمند، جامع و طولانی مدت بوده و همه جوانب را پوشش دهد.


وی ادامه داد: در ابتدای چنین حوادثی موجی از امداد، کمک‌رسانی و همدلی به سمت منطقه آسیب دیده سرازیر می‌شود، اما زمانی که خانواده‌ ها تنها می‌ مانند و زمستان شروع می‌ شود تازه افراد زلزله‌زده متوجه از دست داده‌ هایشان می‌ شوند و احساس تنهایی می‌کنند.
این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: حضور و اقدامات بی ‌هدف در چنین شرایطی اوضاع را بدتر خواهد کرد و حمایت ‌های روانی و اجتماعی از آسیب‌ دیدگان باید بر طبق اصول استاندارد باشد.


رازقیان جهرمی خاطرنشان کرد: در ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان افراد بومی نقش پررنگ و سفیدی خواهند داشت چرا که با فرهنگ و رسوم بومی آن مردم آشناترندو باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند؛ پس باید علاوه بر کمک کردن به آنها در زمینه بازسازی محل سکونت برای ازسر گرفتن شغل گذشته نیز باید حمایت لازم به عمل آورده شود و تاکید بر نقاط قوت آسیب ‌دیدگان برای ایجاد حس توانمندی در حل مشکلات باید از اولویت ‌های درمانی باشد.


وی با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های روانی در ماه‌ های بعد و با فروکش کردن احساسات مردم نمایان می ‌شود؛ اظهار کرد: برنامه‌ریزی طولانی مدت یکی از رموز موفقیت برای گذر از این بحران است و در بازتوانی‌ها و بازسازی‌ها خود افراد زلزله زده باید در تصمیم ‌گیری‌ ها مشارکت کنند تا احساس کنترل بر حادثه و شرایط در آنها تقویت شود.


 زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 483 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.


این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha