حادثه پلاسكو با تمام تلخی‌اش به پایان نرسیده است و وعده‌های مسئولان كه از بخش‌های مختلف در زمان حادثه بازدید می‌كردند، به عمل تبدیل نشده است و...

سلامت نیوز:حادثه پلاسكو با تمام تلخی‌اش به پایان نرسیده است و وعده‌های مسئولان كه از بخش‌های مختلف در زمان حادثه بازدید می‌كردند، به عمل تبدیل نشده است و حالا پس از حدود یكسال هنوز ساخت این سازه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در این زمینه رئیس كمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران اعلام كرده است: بنیاد مستضعفان قول داده ظرف 5/2 سال آینده ساختمان جدید پلاسكو را احداث كند، این در حالی است كه به دلیل تأخیر در وعده‌ها، رئیس كمیسیون عمران مجلس از ورود مجلس به روند ساخت ساختمان جدید پلاسكو خبر می‌دهد تا بیش از این كسبه‌ها سرگردان نشوند. 

 

 متأسفانه به دلیل وجود اختلاف سلیقه و نبود ساز‌و‌كار مشخص بعد از گذشته یكسال هنوز تكلیف ساخت پلاسکو  مشخص نیست و خبرهای گوناگونی از سوی بخش‌های مختلف نشر پیدا می‌كند. در این زمینه رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری این كمیسیون برای تسریع در ساخت مجدد ساختمان پلاسكو خبر داد و گفت: تأخیر 11ماهه در ساخت این ساختمان هیچ توجیه منطقی ندارد. محمدرضا رضایی بر ضرورت تسریع در تعیین تكلیف ساختمان پلاسكو تأكید كرد و افزود: با طولانی شدن زمان ساخت دوباره این سازه بسیاری از كسبه این واحد تجاری متضرر خواهند شد. 
وی با بیان اینكه ساخت مجدد ساختمان پلاسكو باید با شیوه مهندسی روز و با نظارتی دو برابر آنچه تاكنون بوده صورت بگیرد، خاطر نشان كرد: با توجه به تخریب‌هایی كه در سال‌های اخیر در نتیجه بلایای طبیعی رخ می‌دهد، ساده‌انگاشتن نحوه ساخت‌و‌سازها و سهل‌انگاری در نظارت‌ها به هیچ وجه به صلاح نبوده و به مثابه تخلف باید با آن برخورد شود. 
  
برخورد مجلس با دستگاه‌های خاطی 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی بر ساخت هر‌چه سریع‌تر ساختمان پلاسكو از سوی بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه‌های مسئول تأكید كرد و افزود: كمیسیون عمران مجلس میزبان مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مسئولان بنیاد مستضعفان برای تعیین تكلیف این ساختمان خواهد بود، زیرا تأخیر در ساخت این ساختمان نارضایتی‌های عدیده‌ای را از سوی صاحبان و كسبه رقم زده است. وی با بیان اینكه كمیسیون عمران مجلس هفته آینده گزارش اقدامات انجام شده در خصوص ساختمان پلاسكو را از مسئولان مربوطه مطالبه خواهد كرد، گفت: در صورتی كه هیچ دلیل قانع‌كننده‌ای در خصوص تعلل برای ساخت مجدد این ساختمان وجود نداشته باشد با دستگاه خاطی برخورد می‌شود. 
 وی افزود: ساختمان پلاسكو نیز كه به علت عمر بالا و فرسودگی تخریب شد، اكنون در ساخت مجدد آن باید   استانداردهای روز دنیا و مصالح با كیفیت استفاده شود. رضایی با یادآوری اینكه نظام مهندسی و همچنین شهرداری باید در تمام مراحل ساخت ساختمان پلاسكو و سایر ساختمان‌های مشابه نظارت داشته باشند، گفت: مجلس تمام‌قد جلوی ساخت سازه‌های غیر‌ایمن و غیر‌مستحكم ایستاده و با افراد متخلف در این زمینه برخورد می‌كند. 
وی تأكید كرد: كمیسیون عمران مجلس پیگیر تسریع در آغاز به كار اجرایی در حوزه ساخت ساختمان پلاسكو بوده و دیگر تأخیر در این زمینه را از هیچ دستگاهی نمی‌پذیرد.
 
وعده ساخت پلاسكو طی 2 سال و نیم
درحالی‌كه ساخت پلاسكو با تأخیر زیادی مواجه شده است در آخرین اظهارنظر رئیس كمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران گفت: رئیس بنیاد مستضعفان قول داده ظرف 5/2 سال آینده ساختمان جدید پلاسكو را احداث كند كه امیدواریم به قول خود پایبند باشد. محمد سالاری گفت: در جلسه‌ای كه با شهردار تهران داشتیم یكی از مطالبات اعضای شورا، تعیین تكلیف پلاسكو، ذینفعان و كسبه بود كه متأسفانه پس از گذشت ماه‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است. شهردار تهران افزود:  اخیراً با تمامی ذینفعان از جمله رئیس بنیاد مستضعفان جلساتی را برگزار كرده‌‌اند و به این توافق رسیدند كه مجموع ساختمان پلاسكو با زمینی كه در مجاورت شرقی آن به مساحت ۴هزار و ۶۰۰ متر مربع است به صورت یك ساختمان ساخته شود.
سالاری با بیان اینكه یكی از دغدغه‌های بنیاد مستضعفان در خصوص میزان بارگذاری در این زمینه است، گفت: خوشبختانه مجوزهای اولیه میراث فرهنگی در این زمینه گرفته شده و قرار است یك ساختمان فاخر مطابق با مطالبات افكار عمومی و ایمن طراحی شود، البته ساختمانی در ضلع شمالی پلاسكو وجود دارد كه تخریب نشده و قرار است به همین صورت باقی بماند و مقاوم‌سازی شود. وی تأكید كرد: به گفته رئیس بنیاد مستضعفان این ساختمان طی 2/5 سال به اتمام خواهد رسید، اما امیدواریم این وعده مانند سایر وعده‌های دولتی نباشد و پروژه به صورت فرسایشی به اتمام نرسد. وی در خصوص اینكه آیا تعداد طبقات این ساختمان كوتاه‌تر خواهد شد، تصریح كرد: طراحی پلاسكو بر اساس مقررات طرح تفضیلی است، اما به دلیل حقوق مكتسبه‌ای كه به مالكان دارند، فكر نكنم كه تعداد طبقات آن كوتاه‌تر شود. 
  
پلاسكو آزمونی برای مسئولان 
ساماندهی حادثه پلاسكو از یكسو و ساخت آن از سوی دیگر  آزمونی بر‌ای مسئولان دستگاه‌های متولی  است كه مدعی مدیریت بحران در كشور هستند. 
بر این اساس اگر ساخت این سازه بیش از این زمان ببرد، باید به فرآیند ساخت‌وساز در كشور به‌خصوص در نوع مدیریت بحران در كشور و همچنین وظایف دستگاه‌ها تأمل كرد؛ چراكه كشور هر لحظه آبستن حوادث مختلف است و اگر حركت كند و لاك‌پشتی بدین صورت ادامه یابد، دیگر نباید امیدی به مقاوم‌سازی و احیای بناهای ناپایدار در كشور داشته باشیم. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha