رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، با اشاره به برنامه کنترل و پیشگیری از ایدز، تاکید کرد که وزارت بهداشت مکلف است با همکاری اعضای کارگروه کنترل و پیشگیری از ایدز، وسایل پیشگیری از انتقال بیماری را به قیمتی ارزان در دسترس مردم قرار دهد.

تکلیف وزارت بهداشت برای فراهم کردن وسایل پیشگیری از ایدز

سلامت نیوز: رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، با اشاره به برنامه کنترل و پیشگیری از ایدز، تاکید کرد که وزارت بهداشت مکلف است با همکاری اعضای کارگروه کنترل و پیشگیری از ایدز، وسایل پیشگیری از انتقال بیماری را به قیمتی ارزان در دسترس مردم قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پروین افسر کازرونی در همایش روز جهانی ایدز که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز "سلامتی حقی برای همه" انتخاب شده که بر موضوع اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و کنترل HIV تاکید می‌کند. کنفدراسیون بین‌المللی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۱۹۶۶ حق سلامتی را برای همه تایید کرد. این حق برای همه انسان‌ها از جمله افراد مبتلا و متاثر از HIV درباره تصمیم‌گیری در زمینه سلامت خود، پیشگیری و درمان تایید شد.

وی ادامه داد: افرادی که به حاشیه رانده شده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به HIV (ایدز) قرار دارند. افراد مبتلا به این بیماری به دلیل انگ و تبعیض از وضعیت ابتلای خود اطلاعی ندارند. حق سلامتی برای همه با اطلاع‌رسانی گسترده و راه‌های پیشگیری، باید پیگیری شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به بی‌اطلاعی ۶۰ درصد مبتلایان به HIV (ایدز) از بیماری خود اظهار کرد: یکی از دلایل بروز این موضوع به انگ اجتماعی بازمی‌گردد. ما رویکرد نوینی را در زمینه آموزش با تاکید بر مزمن و قابل کنترل بودن بیماری آغاز کرده‌ایم. هدف این رویکرد کاهش انگ و تبعیض نسبت به بیماران است تا آنها بتوانند از وضعیت خود مطلع شوند و از فرصت برابر درمان، تشخیص و مراقبت استفاده کنند.

کازرونی همچنین با اشاره به بند ۹ مصوبات چهاردهمین شورای عالی سلامت در سال ۹۴ اظهار کرد: هدف اصلی از این مصوبه، اجرای برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز با هدف کاهش موارد جدید و ۲۰ درصد مرگ و میر منتسب به HIV (ایدز) است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز به اجرای این برنامه متعهد شده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: وزارت بهداشت با همکاری اعضای کارگروه کنترل و پیشگیری ایدز مکلف است تمام وسایل لازم برای انتقال بیماری از راه تماس جنسی و سایر راه‌ها را با قیمتی ارزان و دسترسی راحت فراهم کند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، افزود: وزارت بهداشت به عنوان دبیر نظارت و اجرای این برنامه استراتژیک مکلف است، حمایت‌طلبی‌های لازم برای اجرای برنامه آموزش، کاهش آسیب، تشخیص، مراقبت و درمان را انجام دهد. علاوه بر این وزارتخانه‌های تعاون، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و زندان‌ها نیز باید اقداماتی همچون آموزش، حمایت، توانمندسازی، تشخیص، کاهش آسیب و مراقبت و درمان را انجام دهند. صداوسیما نیز مکلف است برنامه‌های آموزشی برای کاهش انگ و تبعیض را در دستور کار خود قرار دهد.

کازرونی درباره اقدامات ویژه وزارت بهداشت در سال اخیر توضیح داد و گفت: یکی از این فعالیت‌ها قراردادن برنامه کنترل ایدز در اعتبارات آسیب‌های اجتماعی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است. علاوه بر آن معاونت آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه در پیش‌بینی تخصیص اعتبارات همراهی کرد. پررنگ شدن سازمان‌های مردم نهاد، تقویت و گسترش همکاری‌های آزمایشگاه مرجع سلامت، مرکز مدیریت شبکه، دفتر سلامت خانواده و... نیز در دستور کار قرار گرفت.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ادامه داد: حمایت و تلاش برای توانمندسازی و تقویت برنامه کشوری استراتژیک کنترل HIV (ایدز) نیز جزو نقش آژانس‌های بین‌المللی قرار دارد. یکسان‌سازی استانداردهای آموزشی با تاکید بر کاهش انگ بیماری و همچنین یکسان‌سازی دستورالعمل‌های اجرایی کاهش آسیب، مراقبت، درمان و حمایت نیز بخشی از ساختار مهیا شده برای رسیدن به اهداف و تعهدات بین‌المللی است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha